Net slaaptest gehad en doorverwezen kno arts over 4 maanden!

1
Ik heb eerst een test gehad pp apneu vua een horloge en saturatie meter via de huisarts.
3 dagen terug in het ziekenhuis een slaaptest gehad en nu ben ik uitgenodigd pas over 4 maanden bij de kno arts.

M'n moeder is een paar maanden terug overleden en had ademnood op de ic dus dat beeld vergeet ik niet ben heel onrustig geworden en werdt bang dat ik een cpap zou krijgen.

De huisarts constateerde 22 stops per uur. Van geschrokken ben toen 5 x per week gaan sporten en eet 500 kcal per dag minder.

Nu is mijn vraag.... zou ik wat minder stops gehad hebben in het ziekenhuis? De uitslag krijg ik pas in Maart bij de kno arts.
Kom ik nu in aanmerking voor een beugel? Of proberen ze dat allereerst bij iedereen? Gaat iedereen altijd eerst naar de kno arts?

Waarom pas over 4 maanden ze willen niet bellen hoe het zit etc dus weer onzeker.
Ik neem aan als het erg is dat ik snel bij de longarts was en een apparaat had gehad?
Krijg juist meer energie.
Heb wel eens 10 min overdag dat ik moe ben maar slaap ook slecht.

Ben heel benieuwd wat zijn jullie ervaringen en wat mag ik bij de kno arts verwachten? Dan ben ik vast helemaal afgevallen rond Maart.

Tot hoeveel stops hanteren ze een mra beugel?

Re: Net slaaptest gehad en doorverwezen kno arts over 4 maanden!

2
Als de ahi waarde echt hoog was geweest, dan zou men al eerder jou opgebeld hebben om de uitslag te bespreken en een therapie te bespreken. Dus ga lekker door met wat je doet. Ook autorijden als het kan. Gaat het niet dan ook niet doen. Je kunt geen vier maanden als ondernemer zonder autovervoer. Een uitslag van een Osasense horloge van 22/uur zegt alleen dat er mogelijk sprake is van apneu en dat er voor verdere meting een slaaptest moet volgen voor verdere controle. Als de uitslag daarop vier maanden op zich laat wachten dan zal deze waarschijnlijk niet al te hoog zijn. Wacht dit dus eerst rustig af. Sporten is gezond, maar niet laat op de avond. Dat geeft dan te veel adrenaline en daardoor slaap je slechter, vooral in slaap vallen.

Een mra beugel doet men meestal tot circa 20 stops per uur. Jouw meting met de Osasense was over 1 nacht toch? Dat is een moment opname. De volgende nacht kan het meer of minder zijn geweest, dus gewoon de uitslag afwachten. Lekker Kerst en Oud en Nieuw vieren en doorgaan met het leven.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Net slaaptest gehad en doorverwezen kno arts over 4 maanden!

3
RuudJ schreef: 22 nov 2023, 08:50 Sporten is gezond, maar niet laat op de avond. Dat geeft dan te veel adrenaline en daardoor slaap je slechter, vooral in slaap vallen.
's avonds laat 2 uur op de ligfiets, dan een koude douche. Daar slaap ik goed op hoor :)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Net slaaptest gehad en doorverwezen kno arts over 4 maanden!

4
Beste Geraldina

Het is afwachten welke therapie de arts het beste acht voor je behandeling.
Mocht je AHI rond die 20 zijn dan is er zeker een kans dat je een beugel krijgt, de kno arts kan goed beoordelen of het naar voren brengen van je onderkaak de problemen omtrent je slaapapneu oplost. je kunt natuurlijk ook de vraag stellen of je daar mee kan starten.

Mocht je veel meer apneus hebben als je op je rug slaapt en (bijna) geen als je op je zij slaapt dan kan een positietrainer ook nog een optie zijn.
Een kastje wat je op je borst draagt en gaat trillen als je op je rug ligt, je lichaam wordt dan getraind om niet op je rug te liggen.

Als bovenstaande geen oplossing is dan heb je de cpap als therapievorm.

Moet wel zeggen dat het gek is dat je 4 maanden moet wachten op de uitslag, is wel erg lang.

Mvgr

Harks37