Passen en meten

1
Hallo Ik ben Herman, 64 jaar en heb sinds een maand een CPAP in gebruik. Ik slaap erg slecht om verschillende redenen en 1 daarvan is apneu (24 p/u). Het is allemaal nog wat passen en meten. Mijn ervaring nu is dat ik 1 goeie nacht heb gedraaid. Het valt me tot nu toe tegen. Ik gebruik een neusmasker. Er komt sinds de laatste anderhalve week veel geluid uit de slang waar we tot nu toe de oorzaak nog niet van kunnen achterhalen. Het is net of de slang lekt of er naast ligt maar dit is niet het geval. Wie het weet mag het zeggen. Als mijn vriendin mij dan even aantikt is het geluid weg. Is dit overdruk? Het is net of de druk van het apparaat via mijn mond eruit komt, is dit mogelijk?? (apparaat is op 6 ingesteld) Mijn consulent had het erover dat ik dan waarschijnlijk centrale apneu heb en dat ik dan langer het apparaat moet gebruiken om dit te verbeteren. Echter kon ze het apparaat niet uitlezen vanwege een fout in het systeem en zou ze me terug bellen maar niks meer vernomen tot nu toe. Ik moet wennen aan de koude lucht langs mijn gezicht, verder gaat het wel oke. Wordt wel wakker met hoofdpijn, wat last van mijn oor en bijholtes. Het zal wat tijd moeten hebben.

Re: Passen en meten

2
Welkom Herman, een heel verhaal en wat de consulente allemaal verteld , dan heb ik al mijn twijfels over haar. Centraal apneu met een Cpap en dan langer gebruiken zonder dat ze het apparaat kon uitlezen, terwijl centraal apneu al moeilijk is op te lossen met een cpap of apap apparaat.

Vraag, welk merk cpap heb je ontvangen?
Er komt sinds de laatste anderhalve week veel geluid uit de slang waar we tot nu toe de oorzaak nog niet van kunnen achterhalen. Het is net of de slang lekt of er naast ligt maar dit is niet het geval.
Hoogst waarschijnlijk heb je last van condens in de slang. Als je slaapt in een koude slaapkamer, vaak met het raam open, daalt de temperatuur 's nachts met enkele graden. Als je gebruikt maakt van een bevochtiger gekoppeld aan het cpap apparaat dan wordt het water verwarmd en de luchtstroom strijkt daarover heen. De luchtstroom is vochtig (vermengd met warme waterdamp) maar koelt in de slang af en slaat neer als condens. Condens verzamelt zich in een bocht en daar wordt de doorgang nauwer. Door de luchtstroom die daar doorheen stroomt gaat het vocht borrelen wat een soort gorgelend geluid veroorzaakt. Ook kan vocht in de uitgeademde lucht aanwezig zijn en dit kan neerslaan in het neusmasker.

Het nut van een verwarmde slang: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=13365

Een oplossing voor dit probleem van condens in de slang kan een verwarmde slang zijn, maar welke hangt geheel al van het merk cpap die jij gebruikt.

Let heel goed op, bij welke online leverancier je deze kunt bestellen, de één rekent veel meer dan de ander.

Fisher & Paykel SleepStyle (ThermoSmart verwarmde slang. kost circa €43 of meer
Philips Dreamstation 1 & 2 HT 15 (Heated Tube 15 mm) kost circa €60
ResMed S9 (Climate Line Air voor de S9) kost circa €32
ResMed AirSense 10 (Climate Line Air voor de ResMed AirSense 10) kost circa €32
ResMed AirSense 11 (Climate Line Air voor de ResMed AirSense 11) kost circa €37

De overige merken DeVilbiss, Löwenstein, Weinmann maken gebruik van de Hybernite universele verwarmde slang. Deze kost circa €60
De Hybernite slang is de enige slang die niet samenwerkt met het pap apparaat. De overige werken samen met het pap apparaat en behoort dus specifiek voor dat apparaat aangeschaft te worden.

Het doel van de verwarmde slang is om condens te voorkomen en om meer comfort te geven aan de therapie met een pap apparaat. Minder last of geen last van koude luchtstroom in de neus/keel holtes.

Als je ook veel last hebt van een (kurk) droog aanvoelende mond en keelholte dan heb je met een geopende mond geslapen en dan stroomt de lucht uit mond naar buiten i.p.v. in de longen. Dit is ten nadele van de werking van de pap therapie. Een beter afgestelde druk kan dit voorkomen of het gebruik van een kinband die de mond gesloten houd. Ook het afplakken met pleisters van de mond is een optie, maar die moet je als laatste optie beschouwen. Ga niet meteen akkoord met het toepassen van een full face masker over de mond en neus heen of over de mond en onder de neus (tegen de neusgaten aansluitend), daar dit ook als een laatste optie moet worden gezien. Therapie via de neusgaten werkt het meest effectief.

Een druk van 6 cmH²O is zeker niet hoog en waarschijnlijk nog wel te laag ingesteld om obstructieve ademstops (blokkade van de luchtweg) te voorkomen.

U kunt gebruik maken van Oscar voor alle hierboven genoemde apparaten om zelf uw data van het sd kaartje (of USB stick) uit te lezen.

Over Oscar: https://forum.apneuvereniging.nl/viewforum.php?f=108

Het cpap apparaat op een Opstapje naast het bed, met de slang via een slangenhengel geleidt richting het masker kan ook het condens teruggeleiden richting het apparaat.

Slangenhengel: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=40&t=10680
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Passen en meten

3
Er zit wel wat in de theorie dat de CAs komen bij het beginnen van CPAP omdat het lichaam moet wennen aan het nieuwe leven zonder apneu, maar na een volle maand continu gebruik (toch?) dan zou je toch wel eens verder moeten kijken.

Je zou de consulent kunnen voorstellen om eens te kijken wat er gebeurt als je de druk omhoog zet. Het kan namelijk voorkomen dat de CAs eigenlijk een obstructieve veroorzaker hebben. Worden bij de hogere druk de CAs structureel meer, dan heeft het zin om te kijken naar andere behandelingsmodaliteiten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Passen en meten

4
hallo , WIE KAN ME HELPEN? ik heb een lowenstein prisma smartmax gekregen. de consulent heeft de druk verhoogd naar 7 . echter ik wordt elke nacht waker van het blazen van de lucht uit mn mond . afplakken met tape al geprobeerd. eerst met 1 stuk verticaal, geëindigd met 4 stuken tape horizontaal, , de lucht vindt elkekeer een gaatje wat gepaard gaat met nogal veel geluid daar waar ik weer wakker van wordt. .ik slaap dus heellerg slecht. volgens mn vrouw gebeurt zowel als ik gewoon adem en met apneustop . ( ik heb volgens de consulent OCA en CSA ) .Wat is hier tegen te doen ? wie weet een oplossing?? even bijgezegd : ik heb een neusmasker.
onlangs heb ik een verwarmend slang gekocht.. nu nooit meer condens in mn masker.