Heb ik Apneu of niet.

1
Ik heb een Resmed AirSense 11 met volgelaatsmasker aangeschaft,omdat ik zo erg snurk.
Nou wil het geval dat ik uitslagen krijg op mijn app van de Resmed van goed bezig ga zo door.
Ik heb 0.2 tot max 4 gebeurtenissen per uur heb ik dan apneu of niet,
En is de uitslag van een apneu test gelijk aan die van een apneu apparaat.
bvd.

Re: Heb ik Apneu of niet.

2
Hallo

De cpap is geen diagnostisch apparaat voor het meten of u wel of geen slaapapneu stoornis heeft.
Uw apparaat geeft tevens druk om uw luchtwegen open te houden dus de waarden zijn de (hypo) apneus met therapie. Waarschijnlijk(maar niet zeker) zal het aantal hoger zijn als u de cpap niet gebruikt..

Met de waarden die u heeft met de Airsense 11 heeft u geen slaapapneu volgens de huidige geldende richtlijn.

Als u naast het snurken ook klachten heeft als vermoeidheid, overdag in slaap vallen, problemen met geheugen etc dan raad ik u aan om contact op te nemen met uw huisarts en een slaaptest te doen om te bepalen of u wel of geen slaapapneu stoornis heeft.

Re: Heb ik Apneu of niet.

3
Ik heb een Resmed AirSense 11 met volgelaatsmasker aangeschaft
Heb je deze dan niet via een leverancier ontvangen vanuit het basispakket vergoed door de Zorgverzekeraar?
Ik heb 0.2 tot max 4 gebeurtenissen per uur heb ik dan apneu of niet
Ja, alleen een arts noemt dit een AHI score van 0 - 5 per uur normaal. Maar jouw score wordt wel bereikt dankzij het slapen met het apparaat, dus het is geen reden om te stoppen met het de therapie. Het apparaat geneest niet, maar voorkomt wel eventuele schade door zuurstofgebrek.
En is de uitslag van een apneu test gelijk aan die van een apneu apparaat.
Meestal wel, maar bij een slaaptest wordt vaak de AHI berekend over de werkelijke geslapen tijd en over de werkelijke tijd dat men in rugligging en niet-rugligging heeft doorgebracht.

Het apparaat kan dit niet meten, die neemt de tijd dat het apparaat aan heeft gestaan, of je nu wel of niet geslapen hebt.

modedit RuudJ: Dan nog even dit: het is niet nodig om het geplaatste bericht in meerdere forums te plaatsen, dit werkt onoverzichtelijk. Ik heb de andere berichten dan ook verwijderd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Heb ik Apneu of niet.

4
Ik zit vaker onder de 3 gebeurtenissen per uur met mijn volgelaatsmasker op.
Ik heb hem aangeschaft voor mijn vrouw, zij kon niet slapen door mijn gesnurk.
Ik wil graag weten of ik met 3 gebeurtenissen per uur apneu heb. En of er veel verschil zit in de testen.
Ik heb verder geen slaap problemen.

Re: Heb ik Apneu of niet.

5
Dat het apparaat nu een lage AHI aangeeft kan twee dingen betekenen:

- U had zonder CPAP weinig apneus/hypopneus
- De CPAP behandelt effectief de apneus en hypopneus die u heeft en daarom heeft u die lage score afgelezen

Zonder een slaaponderzoek zonder CPAP weet je niet welk scenario aan de orde is.

Als u problematisch snurkte zonder CPAP, dan is de kans wel redelijk groot dat OSAS aan de orde is, of ten minste op de loer ligt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Heb ik Apneu of niet.

7
Vraag niet onnodig een slaaptest aan, want dit kost al gauw je eigen risico en bovendien wordt de wachtlijst daardoor weer langer voor mensen die nog voor het eerst gediagnosticeerd moeten worden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Heb ik Apneu of niet.

8
Een slaaptest lijkt mij geen overbodige luxe.

De apparaten scoren niet alle events. Bovendien, als je de cpap al gebruikt is de AHi mogelijk überhaupt al lager dan zonder cpap. (Als de druk enigszins goed is ingesteld)
Het feit dat er in ieder geval nu al/nog events optreden is al meer dan een klein beetje rook.

Er is mijns inziens dan ook een reële kans dat er in dit geval sprake is van OSAS. Dan lijkt me het handig als je dit weet/uitsluit en niet maar zo willekeurig aan een cpap hangt puur om het snurken tegen te gaan.

Het eigen risico is idd wel een feit, maar als je al zo makkelijk een cpap aanschaft, lijkt me dat niet zo'n issue.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Heb ik Apneu of niet.

11
Als je de climate control op automaat instelt (AUTO) en de slangtemperatuur (verwarmde slang) ook op automaat instelt (AUTO) dan wordt de bevochtiger ook automatisch geregeld.

Verder je maskertype. Als je geen AHI score terugziet op het display, dan moet in het klinisch menu de Basisinstelling op Uitgebreid worden ingesteld.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Heb ik Apneu of niet.

12
Resmed schreef: 27 nov 2023, 17:10 Ik heb een Resmed AirSense 11 AutoSet Auto CPAP. Dat is volledig automatisch geloof ik.
daar hoef ik toch niets voor in te stellen alleen de bevochtiger en aanloop.
Met AutoSet kan je een grove indicatie krijgen van waar je optimale (vaste) druk ligt, maar het zal nooit het beste resultaat kunnen geven. Dat kan alleen een handmatig bijgestelde vaste druk.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i