Wit poeder in ResMed Airfit P30i Neusdoppenmasker na schoonmaken

1
Hallo,

Ik heb een aantal weken bovengenoemd masker in mijn bezit. Ik reinig deze wekelijks en gebruik daarvoor zeep van Pürdoux. Deze zeep is speciaal bedoeld voor het reinigen van silliconen maskers en slangen. Na het wassen grondig spoelen en aan de lucht, uit het zonlicht, laten drogen. Nu viel me vandaag op na het drogen dat in het gehele masker en het mondstuk witte aanslag zichtbaar is. Zodra je wat met het siliconen masker 'friemelt' komt het los en ontstaat er een soort wit poeder...

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik heb geen idee of het nu onbedoelde aanslag is van de zeep of dat het masker aan het 'oplossen' is? In elk geval lijkt het me niet erg gezond deze talgpoeder te gaan lopen snuiven vannacht...
Resmed Airsense 11 Elite
Resmed Airfit P30i

Re: Wit poeder in ResMed Airfit P30i Neusdoppenmasker na schoonmaken

2
LuchtSnurker schreef: 28 nov 2023, 19:53 Ik reinig deze wekelijks en gebruik daarvoor zeep van Pürdoux
Wekelijks is volgens mij te weinig, dan krijgt de huidolie op het masker tijd om te oxideren en te verharden op het masker. Het is dan ook moeilijker om van het masker af te krijgen.

Ik veeg mijn masker dagelijks af met harde zeep (kernseife in het Duits) en heb nooit dergelijke problemen gehad.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Wit poeder in ResMed Airfit P30i Neusdoppenmasker na schoonmaken

4
Ok, dan is die zeep "voor CPAP" waarschijnlijk toch niet goed "voor CPAP." Uiteindelijk werd de schadelijke SoClean ook door leveranciers verkocht.

Dat "slang in sopje" idee heeft weinig zin trouwens. De slang wordt er alleen maar vuiler van omdat de zeepstoffen en mineralen uit het kraanwater een ideale voedingsbodem zijn voor de microben die in kraanwater zitten (kraanwater is niet steriel).

Het is mijn ervaring dat een slang begint te stinken zodra je deze verontreinigt met zeep en kraanwater. Ik heb mijn slang al zo'n 5 jaar in gebruik, en deze heeft nooit luchtjes ontwikkeld. Visueel ook gelijk aan een nieuwe slang uit verpakking.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i