Slaap

1
Ik heb een grafiek gemaakt van mijn slaappatroon volgens mijn smartwatch. Dat heeft mij inzicht gegeven en ook geruststelling dat je dan voor je gevoel wel niet zo goed slaapt, maar het toch beter is dan je denkt: En ook de staturatie in beeld:

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......
Bijlagen

Re: Slaap

2
Opgelet, smartwatches e.d. zijn speelgoed. Als de saturatiegrafiek betrouwbaar is, dan is er nog aardig wat winst te behalen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slaap

3
persluchtpiraat schreef: 23 nov 2023, 18:17 Opgelet, smartwatches e.d. zijn speelgoed. Als de saturatiegrafiek betrouwbaar is, dan is er nog aardig wat winst te behalen.
Ik heb er dankzij dit speelgoed zelf ook winst mee bereikt, want die saturatie, alsmede een lage waarde leukocyten zijn opgelost.
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Slaap

4
Je kan met een smartwatch het gehalte leukocyten bepalen? 🤔
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slaap

5
persluchtpiraat schreef: 24 nov 2023, 13:13 Je kan met een smartwatch het gehalte leukocyten bepalen? 🤔
Indserdaad, je kunt geen leulocyten met een smartwatch bepalen.

Ik ben n.a.v. de saturatie volgens de smartwatch en de waarneming minstens meer dan 20 jaar geleden van slaapstops door mijn vrouw naar de huisarts gegaan. Hoe je dat ook beoordeeld, dat was mijn optelsom. Zo is er slaapapneu uitgekomen en door bloedonderzoek ondermeer die verlaagde leukocyten en lichte anemie. Daarna ben ik met medicatie gestopt en zijn deze waarden drastisch verbeterd. De nachtrust is veranderd en door inzicht van de smartwatch leer ik die zonder verdere coaching te acceptyeren zoals die is en er het goede in de zien.

Afgelopen nacht voor het eerst met een slaapmasker geslapen en nu blijkt dat de saturatie nog verder is verbeterd. Dat is een winstpunt en sterkt mij om met het slaapmasker door te zetten.

Voor mij :blush: is een smartwatch een gouden greep.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Slaap

6
JanFlikweert schreef: 25 nov 2023, 10:34 Ik ben n.a.v. de saturatie volgens de smartwatch
Saturatie bij smartwatches zit wel snor. Wat dat betreft is het goed dat dankzij smartwatches er nu min of meer een pulseox in elk huishouden te vinden is. Het gaat me meer over de andere grafieken van "lichte slaap" of "diepe slaap" want dat is slechts fantasie. Je kan alleen maar conclusies verbinden aan meetwaarden als er een definitie is gegeven van de datakanalen, en dat is hier dus niet zo. De definitie van pulseox is daarentegen helder.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slaap

7
persluchtpiraat schreef: 25 nov 2023, 12:18 Het gaat me meer over de andere grafieken van "lichte slaap" of "diepe slaap" want dat is slechts fantasie.
Ik begrijp je punt over lichte en diepe slaap.

Mijn AHI 23 is,wat gelukkig niet ernstig is. Het is dan niet vreemd dat je slaap niet goed is. Ik denk dat het goed is op je gevoel af te gaan. Hoe ervaar ik mijn slaap, hoe voel ik mij 's ochtends. pas dan komt de smartwatch.

Het is ook niet vreemd dat je moet wennen aan een slaapmasker, je slaapt licht en een verandering doet daar geen goed aan.

Zelf heb ik nachten gehad dat ik voor mijn gevoel na bijv. twee geen oog meer dicht deed. De data van de smartwatch leert dat je dan toch nog kunt rusten en meer dan je denkt. De aloude wijsheid van mijn moeder: Slaap je niet dan rust je toch. Dat helpt mij om in bed te blijven.

Dus is het niet onwaarschijnlijk dat iemand licht slaapt.

Ik ben verder wel geinteresseerd in onnauwkeurigheden en ik zal toch nog een naar de toelichting bij lichte en diepe slaap kijken. Ik gebruik een Samsung Galaxy 4 smartwatch.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Slaap

8
persluchtpiraat schreef:Je kan alleen maar conclusies verbinden aan meetwaarden als er een definitie is gegeven van de datakanalen, en dat is hier dus niet zo.

Saturatie bij smartwatches zit wel snor. Wat dat betreft is het goed dat dankzij smartwatches er nu min of meer een pulseox in elk huishouden te vinden is. Het gaat me meer over de andere grafieken van "lichte slaap" of "diepe slaap" want dat is slechts fantasie. Je kan alleen maar conclusies verbinden aan meetwaarden als er een definitie is gegeven van de datakanalen, en dat is hier dus niet zo. De definitie van pulseox is daarentegen helder.
Ik citeer de app Samsung Health: lichte slaap is dat je langzaam overgaat naar een diepere slaap. Tijdens deze fase is beweging normaal en kunt u weer snel wakker worden. Gewoonlijk bevindt u zich een groot deel van de nacht in deze fase.
Tijdens diepe slaap bereiken ademhaling, hartslag en hersengolven hun laagste niveaus en doorloopt je lichaam belangrijke fysieke herstelfasen. Voor sommige mensen, met name oudere volwassenen is weinig of geen diepe slaap normaal. Eerder naar bed gaan kan helpen diepe slaap te krijgen.

Je kunt uit het voorgaande opmaken dat ademhaling, niveau hersengolven en hartslag een belangrijke referentiewaarden zijn tussen diepe slaap en lichte slaap.

Wat specificeert Pulseox op dit punt?

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Slaap

9
Zo goed is de SpO2 meting van smartwatches niet. Heb veel ervaring met verschillende merken, ook de Wellue Viatom ring, maar niets is beter dan een SpO2 meter voor op je vingertop. Slaapt vervelender, maar echt veel betrouwbaarder.

Ik was ook een fan, maar zoals aangegeven, als je kritisch kijkt is het hoogstens indicatief. Daarmee dus nog steeds nuttig voor ons slaapapneu patiënten als indicator.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: Slaap

10
JanFlikweert schreef: 25 nov 2023, 15:00 Ik citeer de app Samsung Health:
Dat is geen definitie, maar is een prozaisch verhaal dat niet echt gaat over medisch relevante concepten. Zie ter vergelijking de definities van stadia N1, N2, N3 en REM: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK526132/
JanFlikweert schreef: 25 nov 2023, 15:00 Wat specificeert Pulseox op dit punt?
Dit komt al een heel eind: https://derangedphysiology.com/main/cic ... e-oximetry
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slaap

11
Hoeksel schreef: 25 nov 2023, 17:37 Zo goed is de SpO2 meting van smartwatches niet. Heb veel ervaring met verschillende merken, ook de Wellue Viatom ring, maar niets is beter dan een SpO2 meter voor op je vingertop. Slaapt vervelender, maar echt veel betrouwbaarder.

Ik was ook een fan, maar zoals aangegeven, als je kritisch kijkt is het hoogstens indicatief. Daarmee dus nog steeds nuttig voor ons slaapapneu patiënten als indicator.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn waarbij saturatie een rol speelt en blijft spelen. Inderdaad dan zal er betere apparatuur zijn.
Ik schafte een paar maanden geleden een smartwatch aan. Toen was er geen sprake van slaapapneu en was voor zover ik mij dat nu kan herinneren tussendoor bloeddruk meten meer een issue en heb ik voor de toch nog betaalbare smartwatch met de meeste mogelijkheden op gebied van gezondheid gekozen.

Er zijn gevallen bekend dat iemand met een lagere saturatie op de smartwatch in een vroeg stadium COVID herkende.
Er zijn mensen waarbij de smartwatch voor een extreme hartslag waarschuwde en deze persoon vroegtijdig en terecht een arts raadpleegde.

Omgekeerd zag ik zelf een hoog percentage lichaamsvocht volgens de smartwatch. Nu ga ik niet op basis van dit gegeven naar een huisarts. Ik keek later nog nog eens verder en mijn spiermassa was ook hoog. Laat daar nu juist veel vocht in zitten.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Slaap

12
persluchtpiraat schreef: 26 nov 2023, 00:01 Dat is geen definitie, maar is een prozaisch verhaal dat niet echt gaat over medisch relevante concepten. Zie ter vergelijking de definities van stadia N1, N2, N3 en REM: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK526132/

Dit komt al een heel eind: https://derangedphysiology.com/main/cic ... e-oximetry
Dank voor deze informatie. Ik denk daar het volgende bij hardop. Wat ik spannend vind aan deze informatie is dat er binnen die fase N1 en N2 sprake is van lichamelijk en mentaal herstel. Je kunt een korte nacht maken, veel wakker liggen en dat mentale en fysieke herstel is dan toch nog voldoende, omdat ze binnen die N1 en N2 vallen. Het kan dan in tegenstelling tot dat herstel zo zijn dat je de andere ochtend bij te korte slaap moe en slaperig bent.

Overigens noemt ook de PulseOx alleen lichte slaap. Neemt natuurlijk niet weg dat het onderscheid N1 en N2 elders in enige app wel zichtbaar is.
De Samsung Health app berekent Fysiek en mentaal herstel. Ik veronderstel dat zij dit doet op basis van de berekende N1 en N2 fase.

De Samsung Health App specificeert mentaal en fysiek herstel. Ik veronderstel dat dit op basis van gemeten N1 en N2 gebeurt.

Verder lijkt mij voor slaapapneu ook het "bijwerken van je geheugen" van belang.
Verder komt men op deze pagina van de PulseOX niet veel verder dan de Samsung: https://www.garmin.com/nl-NL/garmin-tec ... -tracking/

Voor mensen die aanschaf van een smartwatch overwegen nog het volgende. Kijk of er voor het gebruik van de gezondheidsfuncties van een smartwatch ook betaalde apps en betaalde abonnementen nodig zijn. Dat kan met name bij de goedkopere een rol spelen.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Slaap

13
JanFlikweert schreef: 26 nov 2023, 15:24 De Samsung Health app berekent Fysiek en mentaal herstel. Ik veronderstel dat zij dit doet op basis van de berekende N1 en N2 fase.
Dat kan dus allemaal niet met een smartwatch. Onmogelijk, het is fantasie. Hieruit lijk ik op te kunnen maken dat u niet echt aandachtig de klinische definities heeft beschouwd, want dat volgt er logisch uit.

Voor de rest: slaap is als een appeltaart. Alleen boter is geen appeltaart, alleen bloem is geen appeltaart etc. Alleen de juiste ingredienten, in de juiste volgorde en in de juiste verhouding levert het juiste geheel: de intacte slaaparchitectuur.

Dat hele idee van 1 slaapstadium nemen en er een hele taakomschrijving bij verzinnen, is zoals de Belgen zouden zeggen, gezever.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slaap

14
Het gaat hier om de vraag of GARMIN PulseOX en Samsung Galaxy Watch 4 de diepe en lichte slaap wetenschappelijk verantwoord en juist vaststellen. Uw verwijzing naar NCBI is zeer indrukwekkend, maar bewijst niet dat deze horloges de slaapstadia meten volgens de beschreven methodes. De tweede link kan ik niet openen. Ook niet als ik derangedphysiology.com intik.
Kijk ik naar hetgeen de pulseox weergeeft, dan is dat het zelfde als de Samsung: Licht en diep. Ik ben erg benieuwd naar een publicatie van Garmin zelf hoe men daadwerkelijk de lichte en diepe slaap vaststelt en of men daarbij daadwerkelijk de N1 en N2 stadia vaststelt.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Slaap

15
persluchtpiraat schreef: 27 nov 2023, 00:26
JanFlikweert schreef: 26 nov 2023, 15:24 De Samsung Health app berekent Fysiek en mentaal herstel. Ik veronderstel dat zij dit doet op basis van de berekende N1 en N2 fase.
Dat kan dus allemaal niet met een smartwatch. Onmogelijk, het is fantasie. Hieruit lijk ik op te kunnen maken dat u niet echt aandachtig de klinische definities heeft beschouwd, want dat volgt er logisch uit.

Voor de rest: slaap is als een appeltaart. Alleen boter is geen appeltaart, alleen bloem is geen appeltaart etc. Alleen de juiste ingredienten, in de juiste volgorde en in de juiste verhouding levert het juiste geheel: de intacte slaaparchitectuur.

Dat hele idee van 1 slaapstadium nemen en er een hele taakomschrijving bij verzinnen, is zoals de Belgen zouden zeggen, gezever.
Persluchtpiraat,

Ik vond een artikel van Garmin zelf. Dat is verhelderend. En in begrijpelijke taal.

https://www.garmin.com/en-US/blog/healt ... -insights/
Uit dit artikel citeer ik de alinea die aangeeft hoe slaap, fasen en herstel in Garmin worden geregistreerd. Dat blijkt dus helemaal niet zo hoogdrazvend tre zijn.
"Slaap- en slaapstadia worden geïdentificeerd met behulp van een combinatie van hartslag, hartslagvariabiliteit, ademhalingssnelheid, beweging van het lichaam en andere belangrijke inputs. Met ondersteunde apparaten kunt u in de Garmin ConnectTM-app een vollediger beeldbeweging, ademhalingssnelheid en zuurstofverzadigingsoverlays aan uw slaapkaarten toevoegen voor een completer beeld van uw nacht."


Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Slaap

16
JanFlikweert schreef: 28 nov 2023, 16:00 Uw verwijzing naar NCBI is zeer indrukwekkend, maar bewijst niet dat deze horloges de slaapstadia meten volgens de beschreven methodes. De tweede link kan ik niet
De smartwatch heeft geen EEG. De smartwatch heeft geen submentale EMG. Als u deze som niet kan maken, dan ben ik bang dat ik u niet verder kan helpen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slaap

17
Ik denk dat er geen enkele smartwatch is die een nauwkeurige "wetenschappelijke" slaapanalyse maakt. Ik vond nog een verhelderend stukje op:
https://www.hopkinsmedicine.org/health/ ... eally-work
Hier een vertaling van het belangrijkste gedeelte:
"Voor exacte gegevens over uw slaapgewoonten, moet u een medische slaapstudie doen, die hersengolven controleert om de stadia van de slaap te analyseren waar u 's nachts doorheen fietst. Dergelijke studies zijn nuttig voor het diagnosticeren van aandoeningen zoals slaapapneu en andere slaapstoornissen."

En voor de duidelijk citeer ik de kleine letertjes in mijn grafiek: "Gebruik deze cijfers niet voor een diagnose. Raadpleeg een arts ingeval van klachten en twijfel over uw gezondheid." en "Bron: Samsung Galaxy smartwatch/Samsung Health"

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Slaap

18
Jan, op YouTube is er iemand, The Quantified Scientist, die Smartwatches uitgebreid test en hier een uitgebreid data bestand van heeft opgebouwd. Wellicht zit jouw horloge daar ook bij! Hij doet dit op wetenschappelijke basis en vergelijkt dit met andere smartwatches. Zijn videos vind ik altijd erg indrukwekkend ook op de manier van testen.



Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar