Re: Waarschuwing Dreamstation 2

4
Altijd grappig, deze "journalistiek."
sinds 2021 miljoenen defecte slaapapneuapparaten moest herstellen.
Maar er waren helemaal niet "miljoenen defecte apparaten"

Dat doet me weer 'ns denken aan het Gell-Mann amnesia effect.

Ik ben verder geen fan van de DS2, dat is reeds bekend.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Waarschuwing Dreamstation 2

5
net een bericht van Mediq gehad ( ze zijn er deze keer vlot bij, misschien wat geleerd van de DS1 )

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Meer informatie over uw Philips DreamStation 2

Beste,
Vandaag hebben verschillende media, waaronder de NOS, bericht over een melding van de FDA (de Amerikaanse overheidsorganisatie die kwaliteit van producten controleert) rondom mogelijke oververhitting van de Philips DreamStation 2. Omdat u dit type apparaat gebruikt en we van u weten hoe belangrijk het volgen van de OSA-therapie is, ontvangt u van ons deze e-mail.
Bent u onlangs gestopt met de therapie, dan kunt u deze mail als niet verzonden beschouwen.

Wat is er aan de hand?

De FDA heeft meldingen ontvangen met betrekking tot mogelijke thermische problemen met de bevochtiger van de DreamStation 2. Vanwege deze meldingen raadt de FDA gebruikers van de DreamStation 2 aan om goed te controleren op tekenen van oververhitting. Philips heeft de rapporten over mogelijke thermische problemen geanalyseerd en beoordeeld. En is op basis hiervan vandaag met een advies gekomen.

Wat is het gebruiksadvies voor uw DreamStation 2?

Het advies van Philips luidt:
U kunt het apparaat verder gebruiken, op voorwaarde dat u de veiligheidsinstructies in de gebruiksaanwijzing voor het DreamStation 2-slaaptherapieapparaat altijd opvolgt.

Voor uw gemak hebben wij de gebruiksaanwijzing van de Dreamstation 2 van Philips toegevoegd. De veiligheidsinstructies vindt u op pagina 1 t/m 10. Daarnaast is het van belang dat u uw apparaat altijd goed reinigt en onderhoud. Zie voor meer informatie Hoofdstuk 7.

Meer informatie

Mediq heeft contact met Philips en houdt de situatie nauwkeurig in de gaten. We houden u via mediq.nl op de hoogte van de laatste stand van zaken. We adviseren u daarom regelmatig op deze pagina te kijken.

modedit RM: i.p.v. weblink bijlage toegevoegd, accentkleur aangebracht
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Waarschuwing Dreamstation 2

7
Ik ben ook geen fan van de DS2, deze is niet zonder de bevochtiger te gebruiken, de DS1 was dat wel, dat scheelde op vakantie met weinig baggageruimte.

Ik heb een VERMOEDEN....wat SPECUTATIES en wat ervaring met lekkende waterbakjes.
De verwarmingsplaat ligt binnen de behuizing. De verwarmingsplaat moet veren om goed contact met de waterbak te kunnen maken.
Hierdoor is er een opening (spleet) tussen de behuizing en de verwarmingsplaat.
De behuizing is (voor zover ik kan zien) aan de onderzijde dicht.
Alles wat door de kier langs de verwarmingsplaat naar binnen gaat, blijft daar.
Het volgende is de waterbak.
Het metaal zit direct in het kunststof.
Metaal en kunststof zetten bij warm worden verschillend uit.
Wanneer het ene wil uitzetten en het krijgt daar van het andere geen ruimte voor ontstaat er spanning, die scheurtjes kan veroorzaken.
Ik heb al verschillende waterbakjes gezien, ook van verschillende merken die door dit soort scheurtjes lek waren.
Bij de DS2 kan op de verwarmingsplaat gelekt water verdampen of via de kier naar binnen.
Wanneer het water in de behuizing stijgt kan dit de bedrading en het verwarmings-element onder de verwarmingsplaat aantasten en op den duur kortsluiting veroorzaken.
Ik VERMOED dat dit het probleem zou kunnen zijn.

Mijn advies is goed op de waterbakjes te letten en wanneer deze lekken ze niet meer te vullen met water en een nieuwe aan de verstrekker te vragen.
Het zou beter zijn wanneer er tussen het metaal en het kunststof van het bakje een flexibele rand zou zitten, maar het is blijkbaar goedkoper om lekkende bakjes te vervangen.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Waarschuwing Dreamstation 2

8
Dat kan heel goed. Het metalen deel van de DS2 bak is ongeveer D-vormig in plaats van rond. Ik heb nooit problemen gehad in 3 jaar met m'n DS1 die een ronde metalen inzet heeft. Interessant genoeg heeft ResMed onlangs ook de les overgenomen dat een perfect ronde inzet het beste is.

Overigens, in de VS wordt er echt bij mensen ingeramd dat ze gedestilleerd water moeten gebruiken. Het kan heel goed zijn dat kleine lekjes bij ons worden gedicht door calciumafzetting, en dus bij hen daar niet.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Waarschuwing Dreamstation 2

10
Overigens heeft Philips alle problemen die bij hun gemeld zijn over de afgelopen drie jaar (sinds de afgifte) met dit probleem iov de FDA in het tijdsbestek augustus - november aan de FDA gemeld.

Dus dat er nu zo grote toename van meldingen zijn geeft een vertekend beeld. Het is dus een probleem dat al over drie jaren heen loopt en niet plotseling optreedt in de afgelopen drie maanden.

Neemt natuurlijk niet weg dat het wel een probleem geeft die als het optreedt opgelost dient te worden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar