Alles gaat de goede kant uit, nu de slaap nog

1
Ik ben vorige week met de CPAP gestart en de AHI's dalen goed. Ik zit vandaag rond de 7. Ik blijk wel door mij mond te ademen, maar dat schijnt geen nadelig effect op de therapie te hebben. Ik begrijp wel dat dit een droge ,mond veroorzaakt. Ik heb een de bevochtiger in gebruik genomen. En dat zou niet nodig moeten zijn, want de relatieve luchtvochtigheid is ca. 55%. Wij wonen bij zee. Mijn masker is een F&P Eson 2. Ik ben daar goed tevreden over. Sluit goed. Geen lek. Ik begrijp dat aan een masker die neus en mond bedekken ook weer voors en tegens kleven en maar eerst dit wil proberen. Dat begrijp ik.

Nu mijn vraag:
Mijn slaappatroon zit vrijwel op het nivo van voor de therapie. Tegen tienen naar bed en tussen 2 en 3 wakker. Daarna pak ik ook nog wel wat tijd. Om echt op te knappen zal denk ik toch die slaap moeten verbeteren.

Hoe lang duurt het voordat de slaap ook verbetert?

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Alles gaat de goede kant uit, nu de slaap nog

3
RuudJ schreef: 29 nov 2023, 21:56 Ik ben nu 12 jaar bezig en mijn slaaptijd is gemiddeld 6,7 ofwel 6 uur 42 minuten. Vaak wel 1 keer wakker na zo'n 5 uur.
Het belangrijkste: Kunnen met jou slaappatroon en apneu de andere klachten van apneu dan wel vebeteren?

Ik vermoec dat je met 6,7 uur slapen een gezonde nachtrust kunt hebben.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Alles gaat de goede kant uit, nu de slaap nog

4
Ik slaap met een ASV, neusdoppen masker en vanwege medische redenen met mond dicht getaped (Leukopor).

Mijn enige klacht die nog resteert en wat ook aan mijzelf kan liggen, is dat ik bij tv kijken / krant lezen nog wel eens kort in slaap kan vallen. Dit kan komen doordat ik nog steeds de dag tekort vind duren en pas vaak tussen half één en één na bed ga.

Dus eerder gaan slapen (en dit volhouden) kan deze klacht eventueel nog verbeteren.

Wordt aangewerkt 😉
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Alles gaat de goede kant uit, nu de slaap nog

5
Beste Jan,

Je kunt het apparaat eens uit laten lezen om te proberen te herkennen of je wakker wordt door de cpap, bijvoorbeeld (mond) lekkage of hoge druk als je apparaat in de automatische, APAP, mode staat.

Als bovenstaande niet het geval is kun je eens kijken naar de slaaphygiene tips
https://www.thuisarts.nl/slecht-slapen/ ... ter-slapen

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je naast slaapapneu nog een slaapstoornis hebt die er voor zorgt dat je niet goed door kunt slapen.
de behandelend arts kan altijd een 2e slaaponderzoek doen, PSG noemen ze dat, waarbij je ook allerlei elektrodes of je schedel krijgt om te bepalen wat de daadwerkelijke kwaliteit van je slaap is met gebruik van de cpap. Mogelijk kunnen ze dan ook achterhalen wat de oorzaak is van het niet goed door kunnen slapen.

Maak het bespreekbaar met je behandelend arts.

s6 met je zoektocht

harks37

Re: Alles gaat de goede kant uit, nu de slaap nog

6
RuudJ schreef: 30 nov 2023, 08:41 Mijn enige klacht die nog resteert en wat ook aan mijzelf kan liggen, is dat ik bij tv kijken / krant lezen nog wel eens kort in slaap kan vallen.
Ik zou al tevreden zijn als bij een film/krant in slaap vallen mijn enige klacht was. Kan overigens ook aan de film of de krant liggen. :blush:
Bestaan er overigens statistieken hoeveel uur een gemiddelde CPAP gebruiker slaapt en in welke mate men al dan niet doorslaapt en hoe zich dat verhoudt tot het aantal jaren dat men deze therapie volgt en het aantal AHI's?

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Alles gaat de goede kant uit, nu de slaap nog

7
harks37 schreef: 30 nov 2023, 11:47 Je kunt het apparaat eens uit laten lezen om te proberen te herkennen of je wakker wordt door de cpap, bijvoorbeeld (mond) lekkage of hoge druk als je apparaat in de automatische, APAP, mode staat.
Dank voor je reactie. Die lekkage door de mond is een punt. Ik heb later op de nacht ook een ontzetend droge mond. Ik heb 15-12 een telefonisch contact met VIVSOL hoe het gaat en zal dan zeker die openstaande mond aan de orde brengen.

Anderzijds is het de vraag of ik meer of minder slaap dan de gemiddelde CPAP gebruiker. Ik vraag me af of er ook statistieken beschikbaar zijn hoelang iemand met CPAP slaapt en hoe zich dat in de loop van de jaren ontwikkelt.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Alles gaat de goede kant uit, nu de slaap nog

8
Ik zit hier al 12 jaar dagelijks op het forum en 7 jaar ook op het Facebook account van de Apneuvereniging.

Er zijn mensen die zomaar tussen 8 en 10 uur per nacht slapen, iets wat mij niet lukt.

Naarmate de therapie vordert en succesvol verloopt hoor en lees ik vaak, dat de tijdsduur van slapen vaak ook korter wordt. De klacht die je dan ook leest is dat men graag door zou willen slapen, maar dat het regelmatig tussen 5 en 6 uur aan één stuk is en dat men dan weer moeilijk in slaap valt.

Je kunt ook zeggen dat men dus eerst een goede slaap heeft en dan na zo'n drie tot vier slaap cycli uitgerust wakker wordt en dan problemen heeft om weer in slaap te vallen.

Dus het is voor ieder weer anders.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Alles gaat de goede kant uit, nu de slaap nog

12
Deze week had ik een nacht vanvoor tienen in bed en na zevenen er uit. Het verschil was dat ik niet na ca. 5 uur slapen wakker werd, maar er na 1,5 uur slapen uit ben geweest om wat water te drinken en een plakje kaas te snaaien. Heel kort. Daarna aan 1 stuk door geslapen. Na vijven wel wakker gelegen, maar de hazenslaapjes kan ik niet bevestigen of ontkennen.

Ik schreef het al eerder, klachten vrij en 6 uur slapen? Daar teken ik voor!

Ik heb overigens geen recht van klagen: Ik begin net. Accepteren, niet te veel focus op slaap en evenwicht.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......