Re: Na 2,5 jaar CPAP zou alles goed moeten zijn maar blijf chronisch moe

41
Als je EPAP+PS=IPAP aanhoudt in VAuto dan geef je EPAP geen ruimte om te bewegen volgens het algoritme en heb je in feite de vaste instellingen van de S modus.

Een score van 0.0 FL in het 95% gebied klinkt goed, zeker gecombineerd met een relatief lage score in het 99.5% gebied. Maar ik betwijfel of de gerapporteerde FL nu alles zegt. Mijn indruk is dat alleen de situaties met afnemende amplitudes als FL worden geregistreerd. Situaties waarin de flowrategrafiek gekartelde toppen laat zien maar geen afnemende amplitudes worden dacht ik niet betrokken in de score. En voor zover ik weet kan dat juist ook een onderdeel vormen van de UARS-problematiek. Wellicht kan iemand hier dit bevestigen of ontkrachten.
Kortom, een lage FL score hoeft nog niet te betekenen dat de instellingen al optimaal zijn. Zelf gebruik ik de FL score als richtinggevend, maar de grafiek voor de finetuning.

Als je maximaal volgens je eigen ritme wilt kunnen ademen zou je nog kunnen overwegen om Ti min op het minimum te zetten (ik dacht 0.3). Samen met de Ti max van 4.0 geeft dat de maximale tijdswindow waarbinnen je volgens je eigen voorkeur kunt ademen.

Zelf vind ik de Cycle op 'very low' inderdaad het prettigst omdat ik dan niet het gevoel heb geforceerd te moeten uitademen. Zeker bij hogere standen van PS (zeg 5.0 en hoger).

Het blijft proberen en fijntunen. Als het simpel was dan waren we al lang topfit;)
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Na 2,5 jaar CPAP zou alles goed moeten zijn maar blijf chronisch moe

42
Eens, flow limitations zegt niets over het profiel van de flow-rate. In mijn geval zegt flow limitations dus ook niets.

Mijn focus gaat nu zijn op 2 punten:
1) Optimaliseren van flow rate profiel (handmatig).
2) Hoe ik me voel.

Op papier is mijn therapie allang perfect, Resmed geeft mij verder geen nuttige informatie. Wel zie ik dat mijn Garmin Forerunner 745 per instelling verschillen laat zien. Die bekijk ik dus wel nog steeds.

Overigens heb ik je suggesties overgenomen voor komende week.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: Na 2,5 jaar CPAP zou alles goed moeten zijn maar blijf chronisch moe

43
Ik ben er inmiddels achter wat de Easy breathe functie in S-modus brengt ten opzichte van de VAuto modus: helemaal niets.
In VAuto staat Easy breathe standaard aan. Je kunt het niet uit zetten, wat in S-modus wel kan.

Een andere vraag is waarom Resmed überhaupt (in S-modus) de optie biedt om Easy breathe uit te zetten. Een keertje proberen zonder Easy breathe en je weet dat je dat niet wilt. De druk klapt direct naar 100%, zonder gelijkmatige opbouw. Erg oncomfortabel.

Maar goed, in VAuto heb je die functie dus standaard. Vandaar dat ik nooit het voordeel van Easy breathe heb kunnen ontdekken. Ik had dat al in VAuto en merkte daarom geen verschil.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i