Slaapapneu in combinatie met (ernstig) overgewicht

1
Net in mijn voorstel berichtje geëindigd met de zin:
"Zelf gaf ik ook de apneu de schuld van mijn toegenomen gewicht en het toegenomen gewicht gaf ik weer de schuld van een erger wordende apneu..."

Kortom, ik zat in een negatieve spiraal, waarvan ik denk dat het elkaar versterkt en blijft versterken.
Voordat ik de MRA beugel kreeg, dacht ik: ik hoop dat ik beter ga slapen en dan zal ik de extra kilo's ook wel weer afvallen.
Dit was helaas niet het geval, mijn leefstijl was ook niet echt bevorderlijk hiervoor, maar goed...

De realiteit was dus dat ik wel beter sliep, een hekel had aan de MRA beugel en dat hulp apparatuur niet eens een overweging waard was. Buiten de betere slaap, bleef ik wel aankomen in gewicht. Zo erg dat ik merkte dat de beugel minder goed z'n werk ging doen en dat mijn vrouw dit ook merkte aan mijn gesnurk.
Met de MRA beugel is het snurken nooit weggegaan, wel een stuk minder geworden. Naarmate de weken/maanden vorderden, werd de werking steeds minder. Verstellen van de beugel durfde ik ook niet steeds verder te forseren omdat ik wel last had van de stand van mijn kaak.

Vorig jaar met de feestdagen kreeg ik er schoon genoeg van en had ik besloten dat ik mezelf terug naar de sportschool ging sleuren. Hoe moe, weinig zin of ziek ik ook zou zijn.
Mijn eten gaan berekenen, nieuwe max. kcal inname bepaald en ernaast weer regelmatig sporten.

Dit is vrijwel heel het jaar goed gegaan (buiten de zomervakantie(s)), toen ben ik licht aangekomen. Nu bijna een jaar later, is er 30 kg af. Ik ben van 152 kg naar 122 kg afgezakt. Mijn vrouw heeft ook al meerdere malen aangegeven dat het snurken (met MRA beugel) vrijwel nihil is, tenzij ik gedronken heb.
Zonder beugel (want die vergeet ik nog al eens doordat ik in slaap val voordat ik hem in kan doen), snurk ik nog wel, maar in mindere mate.

Had er zelf eerst niet helemaal stil bij gestaan omdat het toch wel een soort gewenning wordt om met beugel te slapen, maar er is een punt gekomen dat mijn vrouw dit een paar keer heeft gezegd.
Vorige week de proef eens op de som genomen door een aantal nachten zonder beugel te slapen. Dit was vorig jaar nog ondenkbaar omdat ik mezelf dan na 1 nacht zonder al voelde alsof ik overreden was door een traktor.

Na de 5e nacht begon ik wel te merken dat ik mezelf wel eens fitter heb gevoeld, maar echt niet zo extreem als dat het voorheen was.
Vind dit een mooie ontwikkeling omdat dit m.i. toch wat licht aan het einde van de tunnel biedt. Ik heb er tegenop gekeken om heel mijn leven hiermee rekening te moeten houden. Idem met mijn overgewicht.

Doel is om wekelijks nog steeds af te blijven vallen tot zo'n 100 kg en dan nog eens zo'n test doen.
Ik heb goed vertrouwen dat de resultaten dan nog positiever zijn. Wellicht is de beugel helemaal wegdenken wat ver gezocht, maar vind het al heel wat dat ik hem niet perse altijd nodig heb om uberhaupt te kunnen functioneren.

Ik ben me ervan bewust dat niet iedereen hier een boodschap aan heeft omdat slaapapneu niet perse alleen bij mensen met overgewicht plaatsvindt. Mijn dokter heeft me wel gezegd dat overgewicht een hele belangrijke, veelvoorkomende factor is bij het apneu.

Re: Slaapapneu in combinatie met (ernstig) overgewicht

2
Hallo Bozzie,

Je hebt de juiste volgorde aangehouden eerst therapie en daarna aan de gang met je leefstijl. Top dat je al zo veel bent afgevallen, 30 Kg in 1 jaar is een hele mooie prestatie, en je voelt je ook beter.

Ga zo door en een extra test bij de 100 Kg is een goed idee.

Wil je wel adviseren om je beugel te blijven gebruiken. Ook al merk je overdag niet veel toch zijn je ademstops er gedurende de nacht. Deze verstoren je lichaam dat ook tot effect kan hebben dat het afvallen niet / minder snel gaat.

Lekker bezig en zet door !!!

harks37

Re: Slaapapneu in combinatie met (ernstig) overgewicht

3
Bedankt voor de bevestiging!
Ja het is wel echt de bedoeling dat hij gebruikt blijf worden. Het zou voor mij persoonlijk alleen echt een verlichting geven dat ik hem niet bij elk 'dutje' perse bij moet hebben omdat ik anders niet functioneer of niet te genieten ben.

De tests zijn echt een beetje om aan te gaan voelen wat het gewicht allemaal voor effect heeft gehad op deze aandoening en in welke mate het verlichting geeft.
Moest ik ècht vol van vertrouwen zijn (wat ik niet denk) dan kan ik altijd nog een keer een slaaptest aanvragen/ondergaan.