voorstellen + vraag

1
Hoi Allemaal,

ik ben Hans, 58 jaar en al jaren maak ik gebruik van een apneu apparaat van Resmed ( voor heen een Philips )
elke jaar ontvang in een nieuwe slang en masker (ik gebruik een full masker).

Ben net aan het kijken naar de waarden de gemeten worden van Resmed in de app Myair en die zien er goed uit.
weinig stops per nacht per maand gemiddeld 1 a 2 !!
ook het lekken valt allemaal mee en ik slaap nooit een nacht zonder masker op !!

nu mijn vraag voor heen kreeg ik van het ziekenhuis (long functie) elk jaar een oproep om :
* een longfoto te maken
* een long test (long capaciteit en opname)
* de foto en de resultaten worden besrproken met de longarts
* een afspraak met de slaap consulente die mij tip / tricks gaf over de nieuwste mogelijkheden enz enz en de statistieken doornam van de stops / slaaptijd enz enz


Nu heb ik al een tijd GEEN oproep gehad voor weer een jaarlijkse controle heb zelf gebeld met de vraag hoe en wat ?
Er werd mij verteld het komt goed uw krijgt binnen kort weer een oproep, maar we zijn nu weer een maand of 4 a 6 verder geen nieuwe afspraken reeks !!

Buiten het feit dat ik het zeer slordig vind van het ziekenhuis ben ik mijn dingen gaan afvragen :

1) krijgen jullie ook allemaal periodieke controles als hierboven genoemd ?
2) op basis daarvan zal ik wel/niet actie ondernemen om weer een onderzoek in te plannen

Re: voorstellen + vraag

2
Welkom Hans,

Zulke controles heb ik die twaalf jaar dat ik nu aan het apparaat hang, nooit gehad. Arts bezocht in 2011 (ahi 16/uur) en vervolgens losgelaten met een cpap.

In 2022 nogmaals een slaaptest gehad en met de mededeling, alles is goed met een ahi van 19 per uur centraal apneu en gemengd obstructief en centraal apneu met wat obstructief apneu en hypopneu erbij, naar huis gestuurd met de keuze mra of cpap, dit terwijl ik slaap met ASV. De test was zonder trouwens zonder ASV.

Zulke controles die jij had, moeten wel nut hebben. Als het altijd goed is, neemt het tijd in beslag, jouw tijd en die van de arts, maar vooral spekt dit soort onderzoeken de portemonnee van de arts en kost het jouw Zorgverzekeraar geld. Als je nu Copd of astma patiënt bent, dan kan ik mij de noodzaak van deze onderzoekingen nog voorstellen, maar zoniet dan lijkt mij dit jaarlijks niet nodig.

Elk jaar een nieuwe slang is ook niet echt nodig. Filters en masker zeker wel. Een verwarmde slang in combinatie met de bevochtiger is ook erg nuttig en kan de slaap ook nog bevorderen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: voorstellen + vraag

3
Beste Hans

Ik ben het met Ruudj eens, het is niet gebruikelijk dat er jaarlijks longfoto's etc worden gemaakt als iemand uitsluitend slaapapneu heeft.
In het verleden waren er veel jaarlijkse controles maar veel ziekenhuizen zijn daarmee gestopt voor patiënten waar het goed mee gaat.
Dit kost uw en de arts of verpleegkundige kostbare tijd en uiteindelijk is de enige constatering dat het goed gaat.
Met het op afstand uitlezen zijn ook de voorschrijvers en leveranciers in staat om die personen te benaderen waar de therapie niet goed gaat.
Daar tijd in investeren is zinvoller dan in mensen die goed behandeld zijn.

Mvgr

Harks37

Re: voorstellen + vraag

6
Hoi bedankt voor de uitleg !!!


Wat mijn verbaast, ik zit me suf te piekeren maar kom er nog niet uit, wat dan WEL de aanleiding kan zijn om (voorheen) elk jaar die foto te maken + longtest + consult.... het enige wat er uitgekomen is in al die tijd is dat ik allergisch ben voor huisstofmijt ....... dat vind ik niet zo verwonderlijk omdat ik ook hooikoorts heb maar goed...
Dus wij gaan in Nederland ook ook deels die kant op, de kant dat zorg een verdienmodel wordt bedoel ik.


Verder, ga op de een of andere manier even uitzoeken hoe lang ik al gebruik maak van een CPAP apparaat.....

Re: voorstellen + vraag

7
Hans, gebruik je met het Resmed apparaat ook de hypoallergene filters die specifiek bedoeld zijn voor mensen met pollen allergie?

Je kunt deze van de leverancier krijgen, maar dan moet men wel op de hoogte zijn. Dus even bellen en bespreekbaar maken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar