Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

41
Ai, ik hoop dat het past ;)
Ik zag op de foto dat het masker er wat anders uitzag, toen viel me ‘classic’ ook ineens op. Maar verder niet in verdiept of er in die aansluiting nou ook echt verschillen zitten.

De andere boogjes passen in ieder geval! De swivel loopt niet helemaal vloeiend, maar leverde vooralsnog geen problemen op.
Ik had vannacht het gevoel dat er minder vocht in stond, maar dus nog steeds niet helemaal vocht vrij.

Mijn uitdagingen nu met de N20:
* wanneer het masker vochtig wordt, gaat het wat schuiven, naar boven toe. Dan wordt mijn neusingang deels geblokkeerd
* ik heb de S, op zich breed genoeg, maar doordat mijn neus wat hoger is, heb ik inmiddels een blaar op mijn neus. Wat niet mee helpt, de straps zijn echt bizar kort. Waarom ze die niet even 1 à 2 cm langer hebben gemaakt is mij een raadsel

Inmiddels heb ik een maat M in huis, die is net wat groter, ik hoop dat de neusafsluiting daarmee is opgelost.
Verder is daarbij het hoofdstel groter. Bizarre is dat ik hierbij de straps bijna helemaal moet aantrekken, precies het tegenovergestelde van de S. Waarom dat zulke extremen zijn is mij niet duidelijk, zo’n bizar formaat hoofd heb ik dacht ik niet..
Maar dit lijkt beter, vannacht kijken wat het doet.

Het vochtprobleem is dan nog wel mogelijk een dingetje, als daardoor het masker blijft schuiven.
Zodra ik wakker wordt en het vocht opmerk, maak ik alles op de tast maar met een schone zakdoek een beetje droog. Dat helpt in ieder geval om rustiger verder te kunnen. Ik maak het nu 1x per nacht droog.

In het algemeen voelt het nu wel fijner om met een lagere druk/PS en ook stabiele druk te werken. Na vannacht de data maar weer eens bekijken. Ik heb de afgelopen nacht verder even niets aan de druk veranderd, eerst maar even de masker perikelen wat laten uitkristalliseren.

Trouwens nu niet het gevoel dat ik tegen trigger/cycle probleem aanloop, dat had ik bij de vorige poging wel.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

42
Ik heb de bestelling probleemloos kunnen annuleren. Ik heb de vochtproblemen (tijdens slapen) redelijk onder controle door de temperatuur mee te verlagen met de slaapkamertemperatuur, wel krijg ik elke ochtend bij het afzetten van het masker een bak water in mijn gezicht.

Jammer dat de korte N20 koppelstukken niet echt het probleem oplossen.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

43
De nieuwe boogjes zijn toch wel een succes.
Het vocht is niet volledig weg, maar wel minder.
Verder is het schoonmaken + weer droog krijgen een stuk eenvoudiger.

Maat M masker bevalt ook goed. Het schuift niet meer, straps zitten beter.
Ik heb nog wel een beetje last van mijn neus, bovenop, maar dat is nog veroorzaakt door de S. Ik heb inmiddels ook een stukje ReSkin gekocht, wat ik er nu even opplak. De genezing zet zo in ieder geval door. Ik hoop dat ik daarna maat M gewoon zonder ReSkin kan gebruiken.

Langzaam maar zeker verhoog ik de druk nu ook, want ik zie nog steeds flow limitations. En uiteraard nog klachten, waaronder wakker worden en eeuwige vermoeidheid/dufheid.
Ik zit nu op 8.0 PS 4.0.

De dreamstation autosv is nog steeds onderweg en lijkt inmiddels MIA… laatste update is van 3 november.. de leverancier gaat een onderzoek bij USPS starten. Wordt vervolgd. Lang leve de Paypal kopersbescherming, mocht het toch mis gaan.

Last but not least, morgen een gesprek met de PA.
Ben benieuwd wat ie er van vindt dat ik de cpap aan de kant heb gegooid, omdat het voor mij niet werkt. (En eigenlijk zijn laatste suggestie/aanpassing vooral een long shot was…)
Voor nu zou de meest gunstige uitkomst zijn, dat ik uitkom op een bipap.
Als ie zijn handen er überhaupt vanaf trekt, dan is een second opinion, op een plek waar men wel iets met de rDI / uars doet een logische stap.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

44
Ik heb de nieuwe "boogjes" ook binnen, iemand wordt hier steenrijk van ;-). Goedkope Chinese plastic meuk waar ik dan een klein kapitaal voor betaal. Anyway, ben erg benieuwd ze vanavond te proberen! Intussen heb ik mijn rain-out problemen conventioneel opgelost, door onze airco maar eens in te zetten als verwarmingselement. Duur en milieu-onvriendelijk, maar het werkt wel.

Ik heb nog geen overtuigend bewijs, maar bij mezelf krijg ik steeds meer de indruk dat de EPAP juist omlaag moet en ik PS zijn/haar werk moet laten doen. Het gaat nog wel wat weken/maanden duren voor ik dat goed heb uitgezocht bij mezelf.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

46
Hoeksel schreef: 05 dec 2023, 16:57 Ik heb de nieuwe "boogjes" ook binnen, iemand wordt hier steenrijk van ;-). Goedkope Chinese plastic meuk waar ik dan een klein kapitaal voor betaal. Anyway, ben erg benieuwd ze vanavond te proberen!
Haha ja dat is helaas met wel veel cpap gerelateerde spullen zo… maar goed, ik kan het helaas zelf nog steeds niet maken voor dat geld, dus tadaaa de markt is er…
Hopelijk gaan ze lang mee en wellicht komen ze nog een keer op een verkooppunt dichterbij huis.

Hoop dat ze bevallen ;)
Hoeksel schreef: 05 dec 2023, 16:57 Intussen heb ik mijn rain-out problemen conventioneel opgelost, door onze airco maar eens in te zetten als verwarmingselement. Duur en milieu-onvriendelijk, maar het werkt wel.
Tja je moet wat… het is ook relatief koud nu buiten.

Hier wordt nu ook de ergste kou bestreden met een elektrische radiator. ‘s avonds een tijdje aan, daarna 2 menselijke kachels die het verder op peil houden. En proberen zo slim en efficiënt mogelijk te ventileren mbv co2 meter.

Vloerverwarming icm stadsverwarming is ook mega inefficiënt en duur, met name voor in de slaapkamer. Dus dan maar zo.
Hoeksel schreef: 05 dec 2023, 16:57 Ik heb nog geen overtuigend bewijs, maar bij mezelf krijg ik steeds meer de indruk dat de EPAP juist omlaag moet en ik PS zijn/haar werk moet laten doen. Het gaat nog wel wat weken/maanden duren voor ik dat goed heb uitgezocht bij mezelf.
Same here. Ik zie bij mij nog steeds onrust op de uitademing, pak’m beet het eerste uur. Dat suggereert toch ook dat ik eigenlijk iets lagere Epap zou mogen. De obstructieve apneus idd wel in de gaten blijven houden (thanks @RuudJ ).
Met de PS alle onrust proberen eruit te strijken. En hope for the best.

Ik ben met de PA nu een gedoogbeleid overeengekomen. Hij was uiteraard niet zo blij met alles wat ik geprobeerd heb, maar snapt het wel. Zolang ik maar begreep dat ik in feite hem in de behandeling buiten spel zet.
Voor nu dan ook afgesproken dat ik nu even bij de bipap blijf met huidige strategie, dus in hele kleine stapjes langzaam druk opbouwen (PS), als het goed voelt om dat te doen. Vertrekpunt is de huidige instelling van 8.0 PS 4.0.
De volgende afspraak staat nu eind januari.

Ik vermoed dat hij zijn handen er vanaf trekt als dit dan geen ‘klinische verbeteringen’ oplevert.
In feite zei hij, als er geen merkbare verbetering is, terwijl ik een relatief milde apneu heb, dan is in principe zijn advies te stoppen met de behandeling.

Nagoed, daar vind ik uiteraard van alles van.
Maar eerst maar eens kijken of het lukt verbetering te krijgen in de huidige situatie.
Op zich is dit voor nu een prima deal. Ik heb nu een heel aantal dingen wél onder controle, nu hopen dat het lukt om uitgeruster wakker te worden.

Voor nu laat ik de druk ook even zo, de ps van 4.0 is al echt even wennen. Wellicht rond het weekend weer eens 0.2 erbij.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

47
Mijn boogjes gaan direct retour. Ze lekken beide structureel, wat een rotzooi zeg. Ik kan ze echt niet aanraden.....heb jij geen structurele lekkage? Ik kan niet precies voelen waar het lekt, maar het kan dan ook overal zijn. Ze passen niet goed op de N20, ze zitten erg los in mijn slang, het pivot-deel ziet er ook niet al te best uit.

Nee, geen goede ervaring en ik kan ze dan ook niemand aanraden.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

48
Hoeksel schreef: 06 dec 2023, 17:54 Mijn boogjes gaan direct retour. Ze lekken beide structureel, wat een rotzooi zeg. Ik kan ze echt niet aanraden.....heb jij geen structurele lekkage? Ik kan niet precies voelen waar het lekt, maar het kan dan ook overal zijn. Ze passen niet goed op de N20, ze zitten erg los in mijn slang, het pivot-deel ziet er ook niet al te best uit.

Nee, geen goede ervaring en ik kan ze dan ook niemand aanraden.
Jeetje, dat klinkt als niet ok nee.

Bij mij lekken ze volgens mij niet, of anders nauwelijks. Doordat er überhaupt net als bij de originele aansluiting best veel ventilatie is, heb je ook al gauw dat er iets van luchtstroom te voelen is bij je gezicht, er circuleert via het beddengoed al snel iets terug. Maar voor mij is dat echt minimaal en zeker niet constant, niet anders dan bij het origineel.

Je zult het vast al gecheckt hebben, maar weet je zeker dat beide kanten vastgeklikt waren?

Slang aansluiting is bij mij dikke prima, schuift er stroef genoeg in.
De pivot is het minst mooie deel, maar functioneert. Ik heb nog geen problemen gehad met een haperende slang bij het omdraaien.

Jammer dat je een andere ervaring hebt.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

49
Ik zou je OSCAR data wel even checken of je geen lekkage hebt. Ik ben er zelf erg gevoelig voor dus ook een klein lek (1 L/min) is voor mij onacceptabel. Ik heb aardig wat getest en geprobeerd met beide maar zonder positief resultaat. Wellicht heb ik gewoon pech. Dus de airco mag deze winter de slaapkamer verwarmen, kan ik lekker bij mijn Resmed spullen blijven ;-).
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

50
Hoeksel,
Ze passen niet goed op de N20
Het is de bedoeling dat zij op het frame komen van het N30i en P30i masker komen. Daar zit deze echt perfect op. Het is ook afkomstig van de achterzijde van het Dreamwear masker.

https://www.oxigo.co/nl/dreamwear-under-the-nose-cpap-masker.html

https://webshop.vivisol.nl/airfit-n30i-121307715.html
https://webshop.vivisol.nl/resmed-airfit-p30i-standaard-frame-incl-maskerkuss.html
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

53
RuudJ schreef: 06 dec 2023, 18:36 Bedoel jij dit dan niet met die boogjes dan?

https://www.oxigo.co/nl/philips-respironics-dreamwear-hoofdband.html
Ook mooi, maar we hebben het over deze:
https://www.amazon.com/2PCS-Replacement ... 20&sr=8-32
Hoeksel schreef: Ik zou je OSCAR data wel even checken of je geen lekkage hebt. Ik ben er zelf erg gevoelig voor dus ook een klein lek (1 L/min) is voor mij onacceptabel. Ik heb aardig wat getest en geprobeerd met beide maar zonder positief resultaat. Wellicht heb ik gewoon pech. Dus de airco mag deze winter de slaapkamer verwarmen, kan ik lekker bij mijn Resmed spullen blijven ;-).
Dat lijkt allemaal goed, ik heb eerlijk gezegd juist sinds de huidige setup (n20 masker, met en zonder nieuwe elleboogjes) nog nooit zo’n goede score gehad… compleet lekvrij, dus ook niet gemiddeld afgerond 0 en dan alsnog wat zichtbaar. De balk is gewoon leeg.
Voor mij tot nu toe de allerbeste oplossing, zeker gecombineerd met het feit dat mijn neus nu ook niet meer volledig dicht gaat in 2e deel van de nacht (waarvoor dank! ;) ).

Enige smetje blijft, dat ie bij te veel vocht iets gaat glijden, waardoor het masker mijn neus iets afsluit.
De oplossing is vergelijkbaar met de airco oplossing ;) eerder/meer stoken.
Vooral bij koude oostenwind kan ik daar nog wat scherper op zijn, dat is namelijk ook de kant van de ramen en roosters.


Trouwens goed nieuws van de dreamstation : bleek bij PostNL te liggen en te wachten op betaling inklaringskosten.
Hoewel ik eigenlijk niet te veel meer wil veranderen, ben ik uiteraard nog wel benieuwd of het asv algoritme van de Philips niet stiekem beter bij mij past. (Beter past dan asv algoritme van resmed)
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)