Vaker Centrale Apneus - ook overdag.

1
Eigenlijk heb ik maar een korte vraag.
Dit omdat ik volgens mij steeds vaker en dan ook per nacht meer Centrale Apneus heb.
En ik ben er redelijk zeker van ook overdag.
Ik merk ook dat ik meer hoofdpijn heb dan voorheen en ook vrijwel constant.
Is er een weg en zo ja welke weg kan ik het beste bewandelen om hier iets tegen te doen.
En wat zijn de grenswaardes vanaf wanneer er actie ondernomen zal gaan worden door de medische wereld.
Intussen heb ik dus allang begrepen dat dit komt omdat de hersenen "vergeten" een signaaltje te geven om adem te halen.
Of zijn er toch ook andere redenen mogelijk op een meer fysiek gebied?

Steeds vaker merk ik dat ik in een nacht 4 of 5 CA's heb.
Hoeveel het er overdag zijn weet ik dus niet, maar ik begin mij zorgen te maken, zelfs al is mijn AHI over het algemeen relatief laag.
Meestal < 1, maar ook wel uitschieters zo nu en dan richting de 4 tot 5.

Ik begrijp dat alles onder de 5 op zich goed is, maar zoveel CA's per nacht ben ik niet gewend.
Hier heb ik iets gelezen over medicatie ertegen en ook gehoord over andere manieren van behandelen in plaats van een "gewone" CPAP

Welke weg kan ik het beste bewandelen om hier indien het beter is er wat aan te doen zodat ik niet wordt afgescheept door onwetende (huis)artsen.
Is dat via de KNO, of via de Neuroloog, of ???

Alvast mijn dank voor reacties.
Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Vaker Centrale Apneus - ook overdag.

3
bobl schreef: 17 dec 2023, 12:42 En ik ben er redelijk zeker van ook overdag.
Overdag kan je geen centraalapneu hebben, de definitie van slaapapneu laat dat niet toe.
bobl schreef: 17 dec 2023, 12:42 Steeds vaker merk ik dat ik in een nacht 4 of 5 CA's heb.
Per uur of in totaal op de nacht?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Vaker Centrale Apneus - ook overdag.

4
RuudJ schreef: 17 dec 2023, 13:41 Bob, wordt je op dit moment wel behandeld voor apneu met één of andere therapie?
Zeker Ruud, ik heb al sinds medio 2011 een Philips CPAP, eerst het oude model en sinds een paar jaar een Dreamstation.
Druk op 9 ingesteld.
Alleen gebruik ik een P30i neusmasker omdat mijn vrouw en ik erg veel last hadden van de uitstromende lucht van het Philips neusmasker en ook de druk van de banden als vervelend ervaren heb.
Ook de slang die onder mijn neus hing vond ik niet echt fijn.
En de P30i heeft een prima diffuser (filter) op het neusstukje en de slang bovenop, dus....

Over het algemeen ben ik redelijk tevreden, ook met het aantal apneus.
Maar de plotselinge toename van CA plus meer hoofdpijn vind ik niet echt oké.
Maar daarnaast heb ik geen therapie, ook geen medicijnen of zo.
Laatst gewijzigd door bobl op 17 dec 2023, 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Vaker Centrale Apneus - ook overdag.

5
persluchtpiraat schreef: 17 dec 2023, 13:45
Overdag kan je geen centraalapneu hebben, de definitie van slaapapneu laat dat niet toe.
Of je het nu als definitie onder de noemer slaapapneu noemt of niet, feit is dat zowel ikzelf als mensen om mij heen constateren dat ik ook overdag af en toe gewoon een tijdje blijk niet te ademen.
Want met een schok moet ik na een x-aantal seconden (geen idee hoe lang precies) echt hardop en duidelijk zichtbaar weer naar adem happen.
Voor mij voelt dat hetzelfde aan als dat ik blijkbaar 's nachts enige tijd hetzelfde heb volgens mijn Dreamstation.
Daarom noemde ik het dus ook een Centrale Apneu omdat volgens mij mijn hersenen ook overdag even vergeten dat seintje tot ademen te geven.

bobl schreef: 17 dec 2023, 12:42
Per uur of in totaal op de nacht?
Nou ja ik gaf aan per nacht dus is het per nacht.
Misschien niet heel veel, maar dat is dus ook mijn vraag omdat ik het niet weet en het aan meer ervaren mensen wil voorleggen.
Dat mijn AHI vrij laag ligt begrijp ik, minder dan 1 over het algemeen.
Maar het gaat mij om de plotse toename in CA die ik merk.
En de verschijnselen in hoe ik mij voel.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Vaker Centrale Apneus - ook overdag.

6
persluchtpiraat schreef: 17 dec 2023, 13:45 Overdag kan je geen centraalapneu hebben, de definitie van slaapapneu laat dat niet toe.
PLP, sorry mijn antwoord klinkt misschien wat kort door de bocht, zo bedoel ik het niet.
Technisch klopt het misschien dat de definitie van slaapapneu dat niet toelaat.
Maar ik zou geen andere benaming weten voor het feit dat ik ook overdag terwijl ik niet slaap gewoon soms even "vergeet" adem te halen.

Ik hoop gewoon in het forum van ervaren mensen tips te krijgen of en zo ja wat ik kan doen.

Elders op het forum zag ik een uitleg van jou met een screenshot (Post - Helpen medicijnen i.c. cpap tegen centrale apneus van 7-11-2021) met golven over "flow limitation".
Ik zou bij mij moeten kijken met Oscar of dit zo is.
Alleen moet ik dan wel weten waar ik naar moet kijken.

Maar goed, neem mij mijn ogenschijnlijk maar niet zo bedoelde reactie niet kwalijk.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Vaker Centrale Apneus - ook overdag.

7
Bob, centrale ademstops schakelen de gehele ademhaling uit. Door het ontbreken van het signaal vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen om te ademen, haal je geen adem. Er is dan geen flow en de longen worden niet gevuld en de borstkas gaat dan ook niet op en neer.

Bij obstructieve ademstops blijven de longen wel werken en gaat de borstkas wel op en neer, alleen het zuurstof om de longen te vullen wordt vanuit elk plekje in je lichaam wat tijdens de slaap, wat niet in werking/nodig is, gehaald om toch genoeg lucht te krijgen.

Wat mij wel opvalt, dat er momenten zijn die ik opmerk overdag dat je in een soort van 'gat' val en dat je dan van de wereld bent, maar wel geluid waarneemt. In feite val je dan kort of lang in een soort van slaap. Volgens mij ligt dit aan de manier van ademen, steeds minder diep en minder diep en dan ben je weg.

Dit gebeurd vooral op momenten van rust, bijv. krant lezen, boek lezen , tv kijken, maar ook vallen de ogen weleens dicht achter de pc.

Men zou op die momenten eens moet kijken of de borstkas nog in beweging is of niet! Maar dan moet je wel een observeerder hebben die dit ook makkelijk zou kunnen controleren.

In Oscar kun je in het Dagrapport- Luchtstroomsterkte grafiek de toppen van de ademhaling controleren op de vorm. In dit hoofdstuk staat een beschrijving waar je op moet letten: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?p=151560#p151560
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vaker Centrale Apneus - ook overdag.

8
RuudJ schreef: 18 dec 2023, 13:24 Bob, centrale ademstops schakelen de gehele ademhaling uit. Door het ontbreken van het signaal vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen om te ademen, haal je geen adem. Er is dan geen flow en de longen worden niet gevuld en de borstkas gaat dan ook niet op en neer.
Ruud, dank voor je uitvoerige antwoord.
Wat mijn vrouw en ik merken als dit overdag gebeurt, is dat ik er wel 'ben' en voor zover wij kunnen waarnemen gewoon blijf doen wat ik doe (minder erbij wel) maar dus niet in een soort van slaaptoestand kom of zo.
Maar wel dus geen adem haal (net als dat je bewust je adem inhoudt) en dan ineens met een soort schok me bewust lijk te worden dat ik niet adem.
Dan is het dus ineens even met mijn mond open een eerst korte en daarna soms een wat langere ademteug neem.
Heel maf en ik realiseer mij dat ik dat toch al een wat langere tijd heb.
De ene dag meer dan de andere.
Jouw link over dat interpreteren van de flow limitation, dus die grafiek, ga ik eens rustig bekijken en vergelijken met wat ik zie in Oscar.
Bedankt daarvoor.
Ik ben blij dat PersLuchtPiraat dat in dat andere stukje van 2021 schreef en dat ik dat tegen kwam.

Jullie horen nog wel van mij.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Vaker Centrale Apneus - ook overdag.

9
Ruud, ik heb alvast even gekeken maar weet niet precies waar ik op moet letten.
Moet ik bij de luchtstroomsterkte kijken?
Ik zie niet zo heel erg veel daaraan.

En kan ik/heeft het zin om eens een grafiek op te sturen en te laten bekijken.
Toch maar gedaan van een moment.

Mediq zegt altijd dat alles in orde is, maar ja, of dat altijd goed beoordeelt wordt kan ik niet controleren.
Mijn apparaat is een Dreamstation modus Cpap (mode auto heb ik als niet prettig ervaren), druk staat vast op 9
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Vaker Centrale Apneus - ook overdag.

10
Bob, in de luchtstroomsterkte grafiek bekijk je het geheel van links naar rechts. Je kunt als je op de naam van de grafiek gaat staan, dan met de rechtermuisknop en dan kiezen voor stippellijnen de Mediaan stippellijn aanvinken. Ook kun je de incidenten markeringen aanvinken. Vervolgens is wat onder de mediaanlijn zit de uitademing en boven de mediaanlijn zie je de inademing. Dus vanonder naar boven is van uitademing naar inademing en van boven naar beneden is van inademing naar uitademing. De toppen van de inademing ook weg berg genoemd zou zoveel mogelijk rond moeten verlopen, niet grillig met dalen en pieken. Dit noemt men Flow limitation omdat dit ontstaat door vernauwing van de luchtweg. Dit is bij jou erg zichtbaar. Hieronder een afbeelding van een normale ademhaling. Even op de afbeelding klikken om te vergroten.
Normale ademhaling Normale ademhaling
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vaker Centrale Apneus - ook overdag.

11
Oké Ruud, is al wat duidelijker.
Kun jij mij een advies geven over wat verstandig is.
Afspraak maken bij KNO om dit te bespreken of eerst met Mediq in conclaaf gaan.
Ik weet dat mijn rechter neusgat vernauwd is.
Daar ben ik lang geleden al aan geopereerd, maar ik heb geloof ik al verteld dat een domme verpleegster direct nadat ik weer op mijn kamer lag vol tegen mijn net geopereerde neus heeft geslagen in een poging om mijn deken wat hoger te trekken.
Niet echt handig geweest want volgens mij staat daardoor mijn neus tussenschot nog of weer scheef.

Ik hoor wel van je en ga zodra ik kan me wat verder in die grafiek verdiepen.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.