Rugpijn

1
Hi all,

Fijn dat dit forum bestaat. Ik ben nieuw hier en heb meteen ook een vraag.

Ik heb afgelopen zomer de diagnose slaapapneu gekregen. Ik bleek 100 ademstops per uur op zowel rug- als zijligging te hebben. Dat was enorm schrikken natuurlijk, maar tegelijkertijd ook een opluchting, want ik wist nu eindelijk wat de oorzaak van al mijn klachten was.

Sinds de zomer gebruik ik de Resmed Airsense 10 met de AirFit P10 maskerkussens. Dat gaat vanaf dag 1 bijzonder goed. Ik zit gemiddeld op nog geen 1 AHI! Ter illustratie: afgelopen nacht zat ik op 0,4 AHI.

Nu is het echter zo dat ik sinds een maand last van mijn rug heb. De pijn zit net onder en tussen mijn schouderbladen. Ik heb al een ander topmatras en bed geprobeerd, maar helaas geen effect.

Ik had de link niet meteen gelegd, maar zouden mijn rugklachten verband kunnen houden met de instellingen van mijn CPAP-apparaat? De aanlooptijd is automatisch en daarna gaat de druk constant naar 10 gedurende de nacht.

Il vroeg me af: Is 10 niet wat hoog gelet op de minimale stops die ik heb? Zou een lagere druk mijn rugklachten kunnen verhelpen? En gaat een lagere druk negatief effect hebben op het aantal stops per uur?

Dank alvast voor jullie hulp!

Re: Rugpijn

2
Dit probleem komt vaker voor en wordt inderdaad veel veroorzaakt door een hogere drukinstelling. Je kunt er meer over lezen in dit bericht: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=40&t=11462

De oplossing is de drukinstelling met kleine stapjes te verlagen totdat de pijn afzakt of volledig verdwijnt. Met een Resmed apparaat kan de druk in stapjes van 0,2 cmH2O worden verlaagd. Kijk dan wel meteen naar wat dit voor invloed heeft op de AHI score, de Flow limitation enz. Maar de pijn moet zakken anders ga je je daar te veel op concentreren en dit levert alleen maar meer stress op. Neem contact met de arts op en maak dit bespreekbaar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar