Aan de slag, de boodschappen

1
Na jullie advies - waarvoor dank - en flink lezen op dit mooie forum heb ik een boodschappenlijstje gemaakt:

Resmed Airsense 10 Autoset - hoop ik vandaag op te kunnen halen en schoon te kunnen maken
Verwarmde slang - besteld bij winkel
Airfit P30i - besteld via eBay, het is de standaardmaat met neusdoppen S en M
Ruud's tip: de DreamWear hoofdband - besteld
Gedestilleerd water - gehaald bij DM
Neuszalfje - gehaald bij DM
Wattenschijfjes - gehaald bij DM
Reservefilters - besteld

Hopelijk in de eerste week van januari compleet om te starten. En dat het dan maar bij dit "eigen risico" mag blijven komend jaar...

Hebben jullie nog aanvullingen of opmerkingen voor me?
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Aan de slag, de boodschappen

2
En nog een vraagje: komt de Airsense met een eigen SD-kaart of zal ik die ook vast bestellen?
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Aan de slag, de boodschappen

3
SD kaart is inbegrepen bij ResMed.
CarlaB schreef:schoon te kunnen maken
Ik neem aan niets meer dan de buitenkant afvegen met een doekje/allesreiniger?
CarlaB schreef:Gedestilleerd water - gehaald bij DM
Demiwater is eigenlijk niet nodig. Er vormt geen kalkaanslag, maar je zal wel iets met de biofilm moeten doen. Zacht sponsje (om niet te krassen) en een beetje vaatwasmiddel.

Met gewoon water krijg je wat kalkaanslag, maar dan kan je met een beetje citroenzuurpoeder in 1 keer de kalk en biofilm verwijderen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Aan de slag, de boodschappen

4
Carla, Frame maat Standaard is erg groot, zelfs voor mij nog te groot. Ik kan een hand tussen mijn hoofd en frame steken bij maat Standaard. Small is voor mij beter, met Standaard blijven de doppen niet voldoende tegen mijn neusgaten zitten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Aan de slag, de boodschappen

5
Biofilm, is dat alg? Ik hoop de handleiding ook mee te krijgen (anders downloaden) voor het schoonmaken. Zal ook eerst snuffelen voor geur van rook of schimmel.

Ik heb standaard gekozen omdat ik een groot hoofd heb, motorhelm maat M (dat hadden ze bij de motorzaak nog nooit gezien voor een vrouw). En anders misschien een paar laagjes katoen tussen hoofd en band? Ik heb net zo'n handige coupe als jij dacht ik, Ruud, dus geen gedoe met haar dat in de weg zit. Met dank aan alopecia.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Aan de slag, de boodschappen

6
CarlaB schreef: 17 dec 2023, 14:26 Biofilm, is dat alg?
Algen zijn een specifieke levensvorm die een biofilm kunnen vormen. Ik zou niet met zekerheid kunnen zeggen dat de biofilm die vormt vanuit de normale kamerlucht per definitie uit algen bestaat, er zijn nog genoeg andere micro-organismen die biofilm vormen.

Zie het een beetje als tandplak. Niet direct schadelijk, maar wel zaak om met enige regelmaat weg te vegen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Aan de slag, de boodschappen

7
Duidelijk. In het apparaat dat ik zonet heb opgehaald lijkt onderin het waterreservoir een licht groenig laagje aanwezig te zijn. Het apparaat heeft vermoedelijk een tijd stilgestaan. Maar de lucht die eruit kwam rook fris, geen spoor van schimmel o.i.d. Dus zo heerlijk poedelen dat bakje.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Aan de slag, de boodschappen

8
RuudJ schreef: 17 dec 2023, 13:39 Carla, Frame maat Standaard is erg groot.
Zonet het maatdocument van Resmed voor de P30i ontdekt, daar wordt als grens tussen beide maten 150mm aangehouden. Laat mijn knar nou net 150mm breed zijn... We zullen het zien. Small kopen kan altijd nog.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Aan de slag, de boodschappen

9
Stand van zaken: zondag Airsense 10 opgehaald, vandaag verwarmde slang binnengekregen.

Mijn hoop is dat in de eerste week van januari alles binnen is om te beginnen en dat ik dan een lang weekend kan vrijmaken om rustig te starten, het lijkt me enorm wennen. Ik vraag jullie voor die tijd nog om raad voor begininstellingen. Daarna krijgen we data uit OSCAR dus dat moet veel duidelijkheid gaan brengen. Spannend! :fearful:
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Aan de slag, de boodschappen

10
Masker Airfit P30i in maat standaard is vandaag aangekomen. Het is heel zacht, dat had ik niet verwacht. Het zit eigenlijk heel prima om mijn hoofd, als ik rechtop sta, met liggen weet ik het nog niet. Ook weet ik nog niet hoe mijn (gevoelige) huid gaat reageren op al die silicone. Maar eerste indruk is gunstig. Het wachten is nu alleen nog op de filtertjes, want ik wil in het gebruikte apparaat zeker een nieuw fris filtertje aanbrengen. Ze worden volgende week verwacht.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Aan de slag, de boodschappen

12
Dank je Sander! Ik heb een vrije dag genomen om een extra lang weekend te kunnen oefenen vanaf 4 januari, hopelijk zijn de filters er dan ook.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Aan de slag, de boodschappen

13
De filters zijn er al! Oeh wat spannend. Het waterbakje is schoon, masker ook, misschien waag ik vandaag meteen al een oefensessie. Ik probeer mijn verwachtingen niet te hoog te maken: dit zal vast oefening en doorzetten vragen. Wish me luck! :grimacing:
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Aan de slag, de boodschappen

15
Ik heb er een kwartiertje mee gezeten en meteen wat beginnersvragen. Het masker zit goed en vertoont geen lekkage. Inademen gaat prima, het is fijn om zoveel lucht te krijgen. Uitademen moet vrij resoluut gedaan worden, met enige kracht, ik weet niet of dat ook werkt als ik slaap. Klinkt dat bekend? Is dat te doen, of moet ik iets anders doen? Als ik een beetje rommel met mijn adem gaat de uitademing soms niet meer vloeiend, alsof de tegendruk alterneert, is dat normaal? Wat betekent het sneeuwsterretje in het display? Ik heb het opwarmen aangezet, en dan krijg je even een opwarmsymbool, later weer het sneeuwsterretje. Sorry voor de stomme vragen, ben erg vermoeid momenteel.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Aan de slag, de boodschappen

16
De theorie is dat je bij het uitademen de tegendruk moet "negeren" en niet moet wachten op de feedback die je normaal voelt van het leeglopen van je longen. Het idee is dat je bij het ontspannen (dus niet leegdrukken) van de borstkas uitademt, ook al voelt het niet zo.

Althans, dat is de theorie. Ik heb het nooit zo kunnen fiksen, ik kreeg giga-paniekaanvallen en heb daarna PS (EPR) aangezet.

Dus als u het niet voor elkaar krijgt, dan is er gelukkig nog EPR.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Aan de slag, de boodschappen

17
Hm, bedankt voor je input. EPR wordt in sommige videos zo vervloekt dat je er haast niet meer aan durft te denken. Maar het kan dus wel degelijk nuttig zijn. Ik ga vanavond eens kijken hoe lang ik het volhoud. Je moet ergens beginnen, nietwaar.

Leuke nieuwe avatar trouwens! :grinning: Good old Frank.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Aan de slag, de boodschappen

18
Carla, het het sneeuwvlok symbool verschijnt na het stoppen van de therapie. Het geeft gedurende 18 tot 20 minuten aan dat er nog een lichte luchtstroom door de slang heen gaat om deze te laten drogen van eventuele condens druppels.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar