Kunnen KNO arten wel een goede diagnose doen en beter worden in hun vak met de huidige richtlijnen?

1
Deze week werd ik terug sterk aan herinnerd dat mijn probleem niet is opgelost. De 2e helft van mijn slaap is rumoerig, ik draai en keer non stop, ik heb het te warm. Als ik wat bewuster wordt, merk ik dat ik gewoon rondom het zachte gehemelte dichtslipt. Als ik blijf liggen en me niet omdraai, krijg ik het benauwd en een heet gevoel. Slikken helpt maar voor enkele seconden. Enigste wat helpt is wakker worden. Dit is wat tientallen keren onbewust gebeurd in mijn slaap.

Point of view van arts ... . Hij heeft een paar minuten om een patient te beoordeelen. Ik leg in detail het probleem rondom het zachte gehemelte uit. Hij kijkt even ... 'ziet er uit'. (uiteraard want ik slaap niet). Na een slaapstudie een beugel geprobeerd. Werkt niet. Dan maar een CPAP. Yes, bingo, dat werkt, AHI is binnen de norm.

Maar mr de 'expert' waarom is de 2e helft van mijn slaap zo slecht, dat ziet U toch ook? -> 'Dat weten we niet'.
Heeft het geen zin om een scopie te doen tijdens het slapen zodat U mijn probleem kan diagnostiseren? -> 'Meestal zien we daar niet veel op'.

Het niveau is naar mijn mening veeeeeeels te laag en dit wordt naar mijn mening mede veroorzaakt door het systeem en de richtlijnen waarbij de meerderheid van de patienten van een levensbedrijgende OSA af geholpen wordt, met wellicht nog veel restklachten. The low hanging fruit wordt geholpen. De rest sukkelt maar verder, zelfs met heel duidelijk concrete aanwijzingen van de patient. En ik heb dit nu bij 3 KNO artsen meegemaakt.

Re: Kunnen KNO arten wel een goede diagnose doen en beter worden in hun vak met de huidige richtlijnen?

2
Mmmja, ik heb nooit te maken gehad met KNO artsen (wellicht ook wel het beste gebleken) maar ik krijg altijd wel de indruk dat ze qua kennis en kunde in de slaapgeneeskunde onderaan de ladder bungelen.
kdejaeger schreef: 16 dec 2023, 11:27 'Meestal zien we daar niet veel op'.
Dat is een bekende denkfout, namelijk de doorsnee verwarren met het individu. Het kan namelijk heel goed zijn dat bij uw individuele geval het wel duidelijk zichtbaar is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Kunnen KNO arten wel een goede diagnose doen en beter worden in hun vak met de huidige richtlijnen?

3
Mijn indruk tot nu toe met 4 KNO-artsen is dat ze noch kennis van noch interesse in slaapproblemen hebben. Tenzij er iets te snijden valt, dan zijn ze er als de kippen bij. Zo niet dan staan ze klaar met de dooddoener "stress".
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Kunnen KNO arten wel een goede diagnose doen en beter worden in hun vak met de huidige richtlijnen?

4
Hallo,

Ik begrijp je frustratie over het gebrek aan aandacht voor slaapproblemen bij sommige KNO-artsen volledig. Het is belangrijk om zorgverleners te hebben die echt om je welzijn geven. Het doet me soms denken aan de wereld van Twitter, waar populaire en controversiële onderwerpen vaak meer aandacht krijgen dan essentiële zaken. Gelukkig zijn er ook zorgzame en competente artsen die bereid zijn om slaapproblemen serieus te behandelen.