M'n eerste vraag

1
Hallo allemaal.

Alweer een nieuweling. Sinds juli gebruik ik een Cpap en inmiddels ben ik met m'n derde masker bezig. Neusmasker was geen succes omdat mijn mond open ging, toen een klein volgelaat exemplaar maar voor zijslapers niet ideaal en nu dus een F30i die wel eens een blijvertje zou kunnen zijn.
De grafieken zijn nog chaotisch, vooral omdat ik nu verkouden ben en veel hoest. Geen goede combi met Cpap.

Mijn vraag gaat over Cheyne Stokes ademhaling. Ik heb gelezen wat dat is en begrijp dat het belangrijk is, want het wordt bijgehouden. Wat ik niet weet is wat de consequenties hiervan zijn, waarom wordt het geregistreerd? Vele nachten heb ik nul score, andere nachten is het behoorlijk mis. Wat is de betekenis hiervan, heeft het gevolgen?

Ik ben benieuwd.

Groet,
Ronald

Re: M'n eerste vraag

2
Ronald, echte Cheyne Stokes ademhaling bestaat vaak uit centrale ademstops tussen de ademhaling in. Als dit kort duurt en weinig voorkomt is het nog geen ramp, maar als dit lang duurt en vaak voorkomt (denk aan bijvoorbeeld een half uur of langer achter elkaar of meerdere keren per nacht) dan kan dit zeer vermoeiend zijn. Natuurlijk is dit ook erg slecht voor de organen daar er telkens zuurstofdalingen plaatsvinden. Komt dit bij jou vaak voor en ziijn het dan ook centrale ademstops tussen de ademhalingen door?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar