Eerste nacht

1
Ik heb gisteren mijn cpap gekregen en vannacht dus voor het eerst gebruik omg vreselijk als ik mijn mond dicht had en in en uitademde door de neus kreeg ik het erg benauwd heb de druk verlaagt naar 1 maar kreeg het ook benauwd kon niet slapen heb uiteindelijk de masker afgedaan weet niet of dat mag en heb ik uiteindelijk toch nog vier uurtjes kunnen slapen.
Ook voel ik lucht uit masker komen aan de zijkant is dit normaal

modedit RM: bericht afgesplitst van ander bestaand onderwerp

Re: Eerste nacht

2
Hoi Heidi, welkom op het forum, goed dat je hier bent. Mijn eerste nacht is nu ruim een week geleden dus ik begrijp goed wat je meemaakt. Maar het komt goed hoor, geen paniek. Ik zou je aanraden om vandaag eens even wat tijd te nemen om rustig ergens te gaan zitten met je apparaat, op de bank of zo. Neem de tijd om je masker goed op te doen, haal het hierbij even los van de slang zodat je gewoon kan ademen. Voel of het prettig zit en goed aansluit. Dan kan je de slang eraan maken en het apparaat aanzetten, ingesteld op de voorgeschreven druk.

Nu voel je de lucht komen, adem hem lekker in en probeer zo rustig mogelijk te blijven ademen. Ik begrijp je reflex om de druk naar beneden te zetten, maar dan krijg je minder lucht en dat voelt juist benauwder aan. Het uitademen is ook wennen, je voelt hierbij tegendruk van het apparaat. dat kan een ademloos gevoel geven. Adem zo rustig mogelijk uit zoals dat voor jou goed voelt, en laat dan die frisse lucht maar weer binnenstromen. Als je zo na een tijdje wat meer gewend bent aan de ongewone manier van ademen, is het verstandig om een boek te pakken, of bijvoorbeeld de tv of een muziekje aan te zetten zodat je aandacht niet meer alleen op het ademen gericht is. Als je dit zo vandaag een poosje doet, mischien later op de dag nog eens, ben je vanavond beter voorbereid.

Hoe is jouw begeleiding geregeld, heb je een OSAS-verpleegkundige of doe je het zelf? Wat voor apparaat en masker heb je, en welke druk had je in het begin ingesteld?
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht

3
Hoi Heidi,

Wat vervelend dat je eerste ervaring zo'n slechte is. Hou vol, het kan even duren vooradt je je draai gevonden hebt! Ik ben zelf ook nog bezig.
Nee, de lucht mag eigenlijk niet uit het masker lekken anders dan via het daarvoor bestemde ventiel. Heb het masker niet te strak? Wat voor masker heb je (Neus, Volledig (mond en neus) of neus kussens)?

Het kan helpen om een slanglift te gebruiken, deze houdt de slang omhoog zodat je meer bewegings vrijheid hebt. Als de slang aan het masker trekt krijg je ook lekkage.

Als de problemen aanhouden zou ik in ieder geval contact opnemen met de zorg provider (het bedrijf waar je de CPAP van hebt) .

Ook is het handig om de gegevens zelf uit te lezen met OSCAR. Hier is op dit forum vanalles over te vinden:

https://forum.apneuvereniging.nl/viewforum.php?f=108
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Eerste nacht

4
Hoi Heidi, welkom hier.

Kun je hier ook even aangeven welk merk cpap jij hebt gekregen?

Kun jij de druk aanpassen, meestal zit dit in een verborgen menu? Een druk van 1 kan niet. Vier is de laagste druk die ingesteld kan worden.

Je had het al benauwd bij de start, geef je aan. Is jouw apparaat ingesteld met een Ramptijd of Aanlooptijd met een bepaalde Rampdruk of Startdruk? Deze kan te laag ingesteld zijn, waardoor je het al benauwd krijgt.

Wil je deze vragen beantwoorden, dan kunnen we hier een betere inschatting maken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste nacht

7
Heidi de druk stond en staat dus op 5 cmH2O.

Wat op 3 stond kan of de stand van de bevochtiger zijn geweest en die heb je dan naar stand 1 gezet. Dan wordt het water van de bevochtiger minder verwarmd.

Of het was de SoftPap en dit is de drukverlaging bij het uitademen die op 3 stond en dit geeft de meeste Drukverlichting bij het uitademen, terwijl stand 1 de minste Drukverlichting geeft bij het uitademen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste nacht

9
De druk zelf verhogen zou ik niet doen als je net begint. Sowieso moet je dan in het klinisch menu van het apparaat en dit kun je nog beter aan de leverancier of arts overlaten.

Maar heb je vandaag de adviezen van Carla opgevolgd en het zittend in de huiskamer uitgeprobeerd?

Wat voor probleem ervaar je precies op het moment dat je het masker op hebt en de cpap aan zet? Kun je dit ook goed beschrijven?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar