Nieuw en vragen

1
Hallo,

ik ben nieuw hier, 51 jaar oud,, BMI 23.8, sinds 13 dec 2023 gediagnostiseerd met OSA. En ik heb meteen vragen. Want het was de bedoeling dat het met cpap beter zou worden, maar tot nu toe is het op papier allemaal prachtig, maar in de praktijk is het een achteruitgang.

De situatie vóór: AHI van 24,3 en desaturaties ODI van 21.6
De reden dat ik bij de slaappoli kwam was snurken. Ik had géén last van overmatige vermoeidheid. Wel overspannen thuis komen te zitten in november en vaak hoofdpijn gehad in de zomervakantie. Dus apneu kwam toch wel als verrassing.

Resmed 11 Airsense autoset meegekregen, sinds nacht 1 is mijn AHI nagenoeg naar 0 gedaald.
Maar... het gaat niet zonder slag of stoot.
Ik ben een lichte slaper en sinds de cpap slaap ik slechter dan voorheen en voel me steeds beroerder, waardoor ik nu ook niet naar mijn werk kan.

De eerste drie weken heb ik last gehad van te hoge druk. Ik had mondlekkage, werd daardoor 6 tot 8x per nacht wakker,-> apparaat uit zodat hij weer naar 4 terugging. Mondneusmasker meegekregen (want: 'mevrouw u slaapt dan toch met uw mond open' - Nee ik slaap met mijn mond dicht. Maar goed doe maar mondneusmasker mee. Gevolg: Bij mondneusmasker ging ik de lucht inslikken. TJa, als hij niet via de mond naar buiten kan dan moet de lucht ergens heen. Dus helemaal opgeblazen borrelend en buikpijn. Ook had ik snel last van maskerlekkage, 4l per minuut voel ik al langs mijn wangen gaan en daar werd ik dus wakker van. Het drukprobleem is inmiddels verholpen door de druk terug te brengen van 4-10 naar een constante 5. Heeft lang geduurd voor we dat voor elkaar kregen, want de verpleging wilde er eerst niet aan, bleven beweren dat ik die 10 toch nodig had 'want het apparaat geeft dat aan'. Mijn berekende waarde zou op 4.13 uitkomen. Dus ons argument was: ik moet weer vertrouwen krijgen in het apparaat dus zet alsjeblieft laag, anders stop ik helemaal. Druk naar 5 gezet. AHI bleef keurig laag, obstructieve apneus zitten nu op 0.0 of 0.1 per nacht. En ik kon weer een beetje beginnen met slapen want de druk zat niet meer in de weg.

Nu zit ik nog met het condensprobleem.
Ik adem echt alleen door mijn neus. Eerste masker klemde op mijn bovenlip (Mirage FX wide). Volgende masker was een dun flimsy dingetje, daar blies de lucht op 4 plaatsen langs dus daarmee deed ik geen oog dicht. Plus het condenseerde als een malle. Ik heb nu sinds twee dagen een passend neusmasker, de Resmed airfit n20. Die met dat overbodige slurfje. Lekkage is nagenoeg nul.
MAAR: ook in dit masker heb ik VEEL last van condens. Ik word gedurende de nacht nu meerdere malen wakker van water in het masker en op mijn neus. Onze slaapkamer is koud (eind van de nacht rond de 12 graden) We verwarmen met airco dus ik kan kiezen temperatuur boven de 10 of boven de 18. Niets daartussen. Dus dat kan ik nu even niet regelen.
Ik heb vanaf het begin de verwarmde slang, had hem al op automatisch gezet, maar dat gaf teveel condens. Handmatig met temperatuur van 27 graden en vocht naar 1 teruggebracht nog steeds teveel condens. Eind van de nacht bevochtiging helemaal uit op 0: nog steeds vocht in het masker. Extra overbodig onverwarmd slurfje ingepakt met microvezeldoek, hielp ook niets.

Nu valt me wel op dat de verwarmde slang aan het begin van de nacht warm wordt, en vervolgens voelt hij na een paar minuten koud aan. Is dat normaal? Zou hij niet de hele nacht lekker warm moeten blijven in onze koude slaapkamer? Slang doet het dus wel, maar zo te zien maar eventjes. Of is hij dan toch gewoon warm genoeg en voel je dat niet meer aan de buitenkant?
De poli gaf me nog de tip tegen condens om het apparaat lager te zetten, even van de grond.
Is er nog iets te doen met de instellingen van de Resmed waardoor ik de condens verder terug kan dringen? Ik wil echt heel graag dat dit neusmasker gaat werken, want het zit verder echt perfect, ook omdat ik een zijslaper ben en dit hoofdstel is echt heel fijn.
Of kan ik toch beter weer het mondneusmasker pakken? Dat geeft minder condens, maar dat past niet lekker en drukt op mijn onderste oogleden. En als ik op mijn zij ga liggen gaat het klemmen omdat het dan mijn kussen raakt.

Morgen mag ik weer naar de OSAS verpleegkundige. Alle input is welkom.

Joanna
Resmed Airsense11 Autoset - Resmed N20 masker (voorlopig)
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1

Re: Nieuw en vragen

2
U kunt de waterhuishouding op auto zetten bij uw resmed, dit werkt goed.
De verwarmde slang wordt ook hier warm in het begin en voelt later koel/normaal aan, maar werkt de verwarmde slang wel.
De stand auto is 27 graden celcius geloof ik, best aangenaam. In de stand auto is tevens de waterhuishouding afgestemd op de vochtigheid in uw slaapkamer als ik me niet vergis. Wat u wel zult merken is dat als u veel lekkage heeft, uw waterbakje verder leeg zal zijn in de ochtend.

Mocht u wakker worden van lekkage, hoeft u uw machine niet uit te zetten. Til het masker lichtjes van uw gezicht af en laat het dan weer terug op uw gezicht zakken, vaak is dit al genoeg om de lekkage op te lossen. Het masker niet te strak of te los, dit veroorzaakt ook lekkage. Dit is even zoeken in het begin, maar als u dat eenmaal gevonden heeft, kunt u uw bandje markeren zodat u die stand snel weer terug heeft na een reiniging van uw masker/bandje.

Succes!
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Nieuw en vragen

3
Welkom Joanna,

Ik heb mijn Resmed op een opstapje naast mijn bed staan. De verwarmde slang, beide op Auto stand ingesteld, wordt via een Hose Slangenhengel omhoog gevoerd via een lus weer naar beneden en boven op mijn hoofd aangesloten op het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker. De temperatuur in mijn slaapkamer is momenteel 15 graden Celsius. Raam open op een kier, maar elektrische rolluik naar beneden. Temperatuur varieert tussen 15 en 18 graden Celsius.

De verwarmde slang voelt direct na de start warm aan en koelt aan de buitenkant daarna af.

Hij werkt weldegelijk anders had ik last van een ijskoude neus plus een loopneus. Nergens last van ook geen regendouche.

Advies slaapkamer temperatuur is 16 - 19 graden Celsius.

Geen last van condens in de slang of masker.

Maak jij ook gebruik van een slangen hengel?

Geeft meer bewegingsvrijheid in bed.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en vragen

4
Hallo Ruud. Nee ik gebruik geen slangenhengel. De slang is niet het probleem denk ik, het zit m in het masker. De cpap heb ik vanmiddag op 20 cm van de grond gezet naast het bed, dus een stuk lager dan dat ik lig. Slang werd wel warm, uurtje geslapen. Toch weer condens spetters in het masker. De settings had ik op auto gezet, dan houdt hij de temperatuur op 27 graden met een vaste luchtvochtigheid. Ik vrees dat het toch de koude kamertemperatuur is. Enige oplossing die ik daar nu voor kan bedenken is een extra elektrische verwarming die op thermostaat werkt, waarmee ik de temperatuur omhoog kan brengen naar 16 graden.
Vannacht dan maar eens proberen met het fullface masker (dan maar drukpunten). Want daarin nog geen condens gehad. Misschien omdat het dikker materiaal is en beter isoleert?

Louis, wat je voorstelt kan ik proberen, maar tot nu toe heb ik echt het masker los moeten halen en van binnen droog moeten maken. Het probleem is dat ik wakker word door de druppels en als dat meerdere keren per nacht gebeurt - vooral na 3 uur - dan slaap ik niet meer.
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1

Re: Nieuw en vragen

5
Hoi Joanna, ellendige situatie! Ik slaap na twee weken oefenen ook nog steeds niet goed en ben nog zoekende. Hoop net als jij op een situatie waar ik eindelijk weer eens gewoon lekker kan slapen (iets wat ik me herinner uit een ver verleden). Maar na het lezen van je verhaal heb ik wel een kleine tip, die ik bij de anderen nog niet zag: je bent een zijslaper, neem een CPAP-kussen. Dat drukt minder tegen je masker aan. Ik heb een goedkoop Duits ding van Orbisana en dat heeft kuilen aan de zijkanten. In Nederland is ook van alles te koop. Op het condensprobleem weet ik helaas geen oplossing, ik vrees ook dat het de lage temperatuur in je slaapkamer is. Hier een graad of 19 en geen sprake van condens.

Succes, hopelijk gaat het snel beter!
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Nieuw en vragen

6
Hoi!
Vanmiddag weer naar het ziekenhuis. Vannacht heb ik het fullface masker gebruikt. Wel een beetje condens maar niet om wakker van te worden. Wel schoot het vanochtend spontaan los dus als het toch full face wordt dan ga ik een cpapkussen zeker overwegen!
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1

Re: Nieuw en vragen

7
Succes vanmiddag! Grappig, ik heb het kussen al en overweeg nu ook een full face masker :blush:
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Nieuw en vragen

8
Neus - of neusdoppen masker zijn de types die het best zijn voor de cpap therapie. Hierbij moet wel de mond gesloten blijven. Een full face masker komt op de derde plaats en als laatste optie.

Nadeel van een full face masker is dat men met de mond hiermee kan ademen. Het gevolg is vaak dat de continu stromende lucht via de mond deze sterk uitdroogt, waardoor de tong als leer aan het gehemelte kan blijven vastplakken. Ook is het slecht voor het gebit, hier kunnen vaker en sneller ontstekingen ontstaan.

Mocht je nu met een neusmasker gestart zijn, ga dan eerst verder met een neusdoppen masker. Condens ontstaat vaak ook doordat er vocht in de uitgeademde lucht zit en die slaat dan neer binnen het masker. Met een neusdoppen masker heb je daar vrijwel geen last van.



Dit is het voorbeeld van het ResMed Airfit P30i neusdoppen masker met het Quietair filter aan de voorkant en ook een geluidsarme ventilate bij de slang aansluiting boven op het hoofd. Deze is via een eenvoudig klik systeem lost te koppelen indien je even uit bed moet.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en vragen

9
Ja Ruud, dat is bekend, maar zowel Joanna als ik grijpen ernaar als de andere opties niet werken. Iets is toch beter dan niets.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Nieuw en vragen

10
Jouw bericht ik eerder moeten zien, Ruud. Ik heb gisteren de mirage FX Meegekregen. Die gaat directop de verwarmde slang. Temperatuur hoger naar 30 graden en vocht lager. Zowaar geslapen. Minimale condens dit keer.
Maar.... vanochtend was het 15 graden in de slaapkamer ipv 12 dus dat kan het ook geweest zijn.
Het is inderdaad condens van het uitademen. Had ik dus toch voor het neusdoppen masker moeten gaan...? Ze hadden dat nl. Maar mijn gedachte daarbij was dat met zo'n extra stuk onverwarmde slang en een kleiner oppervlak om op neer te slaan dat er dan juist meer condens zou komen.

Woensdag zit ik weer daar. Toch maar eens vragen dan.
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1

Re: Nieuw en vragen

11
Het neusdoppen masker met een extra stukje slang aan de voorkant moet je niet meer willen. Dit stukje slang met dd cpap slang eraan gekoppeld laat de doppen kantelen.

Het neusdoppen masker Resmed Airfit P30i heeft de slangaansluiting boven op het hoofd en dat is tegenwoordig steeds meer in.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en vragen

12
Helemaal eens met Ruud, Joanna, het P30i neusdoppenmasker van Resmed met de slang bovenop is een grote aanrader. Een slanghengel is dan wel handig, dan heb je optimale bewegingsvrijheid.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Nieuw en vragen

13
Ja die bedoelde ik ook, maar dan loopt er toch een stuk slang langs de zijkant van je hoofd?
Anyhow, woensdag zal ik erom vragen. Als het 'in' is dan wil ik het natuurlijk. Want ik wil wel een hip Stormtrooper masker. (Sinds de CPAP zijn de Darth Vader grappen hier niet van lucht ) En het gaat erom dat het vooral goed zit en dat ik geen jeuk aan mijn neus krijg of in ieder geval kan krabben. Hoe kleiner het masker hoe beter, want alles wat ik met het masker bedek begint spontaan te kriebelen.
Oh en een ander doel is dat ik dan de bevochtiger weer hoger kan zetten. Die staat nu lager vanwege de condens, en dat is ook niet fijn (droge neus en minder lucht)
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1

Re: Nieuw en vragen

14
Wat langs de wangen loopt is geen slang maar het frame. Als je de Resmed Airfit P30i neusdoppen masker wilt proberen, vraag dan om frame maat Small. Neusdoppen worden meegeleverd in de maten Small en medium. Mocht large nodig zijn, dan moet je dit bij de leverancier neerleggen, zij behoren je deze dan toe te sturen.

Frame maat Standaard is erg groot, vaak te groot voor de meeste mensen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en vragen

15
Hoi Ruud, ze noemen het een frame, maar het is toch gewoon een handig vormgegeven slang, de lucht loopt er toch doorheen? Aan twee kanten, wat weer zo mooi is als je op je zij wilt slapen.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Nieuw en vragen

16
Tja, als je het zo ziet, maar voor mij is een slang rond en de cpap slang wordt gekoppeld bij dit masker op de bovenzijde en ik zie dit toch meer als een onderdeel van het masker en niet een verlengstuk van een slang.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en vragen

17
Maakt niet uit, we zijn het erover eens dat het prima zijn werk doet! En een stoere, hippe look geeft, wat Joanna volgens mij ook belangrijk vindt :grin:
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Nieuw en vragen

18
Ik heb nu de P30i meegekregen om te proberen. In het ziekenhuis even opgehad. Maar ga nu thuis natuurlijk pas ervaren wat het doet in een koude slaapkamer ( verwarming is ook nog eens kapot dus het blijft nog even koud)

Nu zag ik net dat de instellingen nog steeds op neusmasker staan in mijn Resmed. Dat moet dan toch kussentjes zijn?
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1

Re: Nieuw en vragen

20
Vannacht geslapen met de P30i. Ik moet eraan wennen ( het Darth Vader geluid was wel aanwezig en die dingen in je neus is ook wennen) maar .... Ik heb wel geslapen en dit keer geen hinderlijke condens op mijn neus. Slaapkamer temperatuur was onder de 13 graden en alle condens zat in het neusstuk waar ik er geen last van had. Even wat gefrommel toen ik hem midden in de nacht afzette en weer opzette maar ook daarna nauwelijks lekkage gehad. AHI 0.0. Dus het werkt!

Nu lees ik wel in een ander draadje over de filters die snel vervuilen en neusstukjes die kapot gaan. Wat maakt dit masker dan toch zo'n aanrader? Ik heb Vitalair als supplier.

Ik heb over een maand een afspraak en dan wordt het apparaat definitief geplaatst als ik dat wil en moet ik beslissen welk masker het wordt. Als ik aan deze P30i gewend zou zijn dan voldoet hij het beste omdat hij het bij kou ook doet. Eigenlijk zou ik de n20 of de Mirage fx er graag bij hebben voor als het warmer is en er geen condens van komt. Maar je mag mag er maar 1 van de supplier. Hoe doen jullie dat? Gewoon zelf bestellen voor erbij?
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1