Re: Eerste nacht met CPAP

42
RuudJ schreef: 12 jan 2024, 13:04 Carla, hoe was afgelopen nacht met het Somnipax shield en de kinband?
Nou Ruud, ik was er niet kapot van. Of wel, dat is maar hoe je het bekijkt. De kinband is erg onwennig, en ik heb altijd moeite om met nieuwe dingen te leren slapen. Hij zit behoorlijk strak om het hoofd, en dat moet natuurlijk ook, anders zou hij niet werken. Je bent dus even bezig om je hoofd in te pakken, de juiste volgorde is van belang want als de band goed zit, kan je je mond niet meer ver genoeg open doen om de Somnipax erin te krijgen. Daarna het P30i masker over de hoofdkap. Dat ging allemaal wel, hoewel het een behoorlijk dikke laag textiel is en de binnenkant helaas niet van puur katoen, dus voelde voor mijn gevoelige huid al snel kriebelig.

Alles op en aan, ben ik gaan liggen met de vertrouwde luchtstroom van de Airsense 10 uit de neusdoppen. Toen bekroop me de gedachte: wat als het apparaat stuk zou gaan, en ik probeer door mijn mond te ademen? Dat is nu fysiek onmogelijk. Geen rationele gedachte, maar een paniekerige en daar heb ik wel een tijd tegen gestreden. Voor mij nieuw en erg onaangenaam.

Daarna wat meer kunnen ontspannen en toen kwam de teleurstelling, want in rugligging en ook op de zij was er toch wat mondlekkage. Daardoor was ik weer klaarwakker en heb om 2 uur de hele mikmak weggelegd. De rest van de nacht was natuurlijk ook niet best.

Dus Ruud, ik ben er goed moe van, was ik al, maar vannacht verloor ik even de moed. Wat nu? Ik zou kunnen doorgaan met wennen aan de band maar ik ben bang dat het lekken blijft en dan schiet het niet op. Vandaar dat ik nu toch maar een experiment met een full face masker wil gaan doen.

Dit is de band die ik gebruikte:

https://www.youtube.com/watch?v=1y5FtD-U0js

Jason vindt hem erg goed.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

43
Vervelend dat het nog niet helemaal soepel verloopt Carla, maar hou vol. De gedachte dat het apparaat stuk gaat en je dan niet door je neus kan ademen is begrijpelijk, maar is niks om je zorgen over te maken. Als je niet kan ademen dan word je wakker (dat is ook zo bij apneu en daarom zijn mensen zo moe, omdat ze telkens (deels) wakker worden van een ademstop).

Ik kan me voorstellen dat je met een kinband nog wel enige lekkage kan hebben. Onlangs ben ik ervan op de hoogte gebracht dat mondtape erg goed werkt. Dan is er als het goed is geen lekkage meer mogelijk. Dat zou je kunnen proberen.

Re: Eerste nacht met CPAP

44
Hoi Sander, dank je maar voor die tape heb ik nu juist zo bang. Niet vanwege het stikken, maar omdat ik een gevoelige huid heb, overal allergisch voor ben en zo blij dat ik geen eczeem meer heb op mijn gezicht zoals vroeger. Tape op mijn gezicht plakken, daar moet ik niet aan denken en hoop dan ook maar dat het niet zo ver hoeft te komen. Alternatieven zijn nog het full face masker en ik wil ook eens goed naar de iNAP kijken, die wordt door sommigen als een alternatief voor of aanvulling op CPAP genoemd. Doordat hij de mond vacuum zuigt zou hij ook tegen mondlek kunnen werken.

Ik heb nu al aardig wat geprobeerd en ik hoop en denk nog steeds wel dat er een werkende oplossing voor me is. Maar elke keer dat iets niet lukt, slaap je dus niet en daardoor raak je zo gammel. Nu ruim twee weken bezig en al die tijd geen behoorlijke nacht slaap. Daarvoor was het ook niet veel, maar wel beter dan nu.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

46
Ik heb mijn schoonzus in Amerika over de INAP ingelicht, maar zij heeft deze niet genomen. Ik heb Sandra Houtepen daarover gesproken en die gaf aan dat het geheel vacuüm zuigen van de mondholte ook een nadeel kan hebben. Zij heeft in het verleden dit vacuüm zuigen gehad en toen was haar tong tegen en tussen het gebit gekomen wat tot kloven in haar tong heeft geleidt en zij gaf aan dat dit een zeer pijnlijke ervaring opleverde. In Nederland wordt volgens mij de INAP nog nergens gepromoot. Dacht wel in Engeland en in Amerika, maar is ook zeer prijzig heb ik begrepen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste nacht met CPAP

47
Tja, elke methode heeft nadelen en risico's. Op dit forum vertellen mensen soms over wonden aan het gezicht of buikpijn door CPAP, helemaal niet fijn en je zoekt dan naar manieren om dat te verhelpen.

Jason (thelanktlefty27) was enthousiast over de werking van iNAP maar doet er verder niets mee om de simpele reden dat het geen CPAP is, en zijn YouTube kanaal gaat over CPAP. De Britse KNO arts Vic Veer ziet het als een waardevolle aanvulling op de mogelijkheden bij OSAS en UARS. Hij oppert dat het ook in combinatie met CPAP gebruikt kan worden. Een wondermiddel is het natuurlijk niet, het zal weer zeer persoonlijk zijn of het voor je werkt en er zit ook een behoorlijk leerproces aan.

Heel duur, de iNAP kost in Duitsland zo'n 1500 euro. Voor een medisch apparaat is dat niet extreem, voor de aanschaffer een hoop geld dat je liever ergens anders aan uitgeeft. Net als bij CPAP. En inmiddels zijn er ook al tweedehands exemplaren. Dus we zullen zien, ik houd jullie op de hoogte van eventuele iNAP avonturen.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP