Meer slaap, meer lekkage

1
Inmiddels ben ik al een dag of 10 bezig om te wennen aan mijn CPAP-apparaat en neusdoppenmasker, en dat gaat eigenlijk heel goed. Zo goed dat het nu lukt om ermee in slaap te vallen, en dan gaat het mis. Door de slaap en ontspanning ontstaat er mondlekkage. Waar ik van wakker schrik. Van de week ben ik begonnen met de Somnipax Shield als remedie daartegen, maar hier zie je hetzelfde verschijnsel: nu ik eraan gewend begin te raken en meer ontspan, komt er toch lucht langs. Waar ik van wakker schrik.

Van dit forum en YouTube ken ik drie mogelijke oplossingen:
  • tape, waar ik bang voor ben omdat ik heel (contact)allergisch ben en aanleg heb voor eczeem op mijn gezicht, dus als de tape dat veroorzaakt houdt het sowieso op
  • fullface masker, meer silicone op mijn gezicht, ook bang dat dat slecht gaat uitpakken met mijn huid
  • iNAP, negatieve druk in de mond maken via een slangetje, duur en heel persoonlijk of dat gaat werken
Zijn er nog meer opties? Het is geen doen zo, ik kom steeds van de regen in de drup :(
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Meer slaap, meer lekkage

3
Mondlekkage zodat je wakker word, dat is onhoudbaar. Dan toch maar aan de full face. Zoiets als een F30i valt echt wel mee.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Meer slaap, meer lekkage

4
Hoi Ruud, de lekkage is qua volume misschien niet zo veel, maar het effect is wel dat ik er steeds van wakker wordt. Zoals PLP terecht opmerkt: niet te doen. Je kunt hier de worsteling wel zien, en dit is dan met de Somnipax in:
Om een uur of 5 moest ik naar de wc en toen kwam ergens uit mijn tenen toch een restje energie, waarmee ik het volgende heb bedacht: de lekkage ontstaat op twee manieren, namelijk als mijn kaak naar beneden valt (de Somnipax blijft dan niet in de juiste positie) en wanneer ik op mijn zij lig en mijn onderste wang zakt door de zwaartekracht en trekt mijn mondhoek open. Dan kan lucht langs de zijkant van de Somnipax ontsnappen. Het eerste probleem kan worden aangepakt met een goede kinband (Knightsbridge wordt aanbevolen? Eentje die de kaak niet naar achteren maar omhoog drukt). Het andere misschien met een kussentje dat de wang tegenhoudt. Dus ik ben creatief geworden met kussens en een opgerold t-shirtje en heb het CPAP-kussen weggelegd (want ik moet bij mijn wang juist geen kuil hebben maar een bult). Heb toen een uurtje liggen voelen en ik heb er voor vanavond wel weer enige fiducie in. Kinband is besteld. Fullface kan altijd nog.

Overigens had ik veel tijd om de pasvorm en lekgevoeligheid van de P30i te observeren en ik vind het echt een fijn masker. Als je erg woelt en rare dingen doet met kussens ontsnapt er soms heel even wat lucht maar dan heb je hem zo weer goed en zit hij heerlijk rustig frisse lucht te leveren. Druk 7.4 was geen enkel probleem. Die laat ik nu even zo.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Meer slaap, meer lekkage

7
Susanne schreef: 13 jan 2024, 11:01 Ik was ook bezorgd dat de tape niet voor me zou werken omdat ik een hele gevoelige huid heb. Ik heb Fixomull Stretch - 10 m x 5 cm en dit valt me echt heel erg mee, geen enkele uitslag tot nu toe.
Dank je voor deze geruststelling Susanne. Is jouw huid ook droog? In de wintermaanden is het altijd extra problematisch.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Meer slaap, meer lekkage

8
Ik zal vandaag eens kijken naar de grafieken van vannacht. Misschien valt het lekvolume best mee, maar ik word er wakker van, dat is mijn probleem. Ik denk dat dat ook het grote verschil is tussen OSAS en UARS: als ik door ademstops heen kon slapen, zou ik ze vast wel hebben. Maar ik word meteen aan het begin wakker, net als bij lekkage.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP