Ik ga er aan beginnen.

1
Met frisse tegenzin maar vol goede moed vanmiddag mijn machine opgehaald. Merk Löwenstein.
Ik ben een hardnekkige mondademhaler dus zoals gevreesd een volledig masker.
De eerste kennismaking blies me letterlijk achterover. Is schrok me dood van de stoot lucht die daar uitkwam.
Ik ging bijna huilen ik denk dat lukt me nooit.
Dat was een beetje om te plagen kreeg ik door want toen daarna het maskertje goed tegen m'n gezicht zat merkte ik van de druk niks meer.
Het apparaat maakt ook geen geluid.
Ik heb van de meneer van Medique hele goede instructies gekregen en duidelijke uitleg.
Waar ik dacht dat ik er gelijk volle bak mee moest beginnen ben ik goed gerust gesteld. Ik kan het rustig opbouwen.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.....

Re: Ik ga er aan beginnen.

5
Sorry...Ben net pas weer op het forum. Na nog wat gelezen te hebben, heb ik het apparaat gebruikt tijdens het TV kijken. Dit een aantal keren gedaan. Vandaag ben ik bewust een uur op bed gaan liggen met het apparaat aan. Die drempel was erg hoog maar het is gelukt. Als ik straks ga slapen ga ik hem meteen opdoen.
Zal proberen morgen te laten weten hoe het ging.

Re: Ik ga er aan beginnen.

6
Zo te horen ben je heel goed bezig! En voel vooral geen druk om het zo lang mogelijk vol te houden, dat heb ik de eerste nacht met mijn snurkbeugel wel geprobeerd. Niet gelukt en een hoop stress. Het is gewoon wennen, dat kost tijd. Probeer lekker te gaan liggen en aan prettige dingen te denken. En als je het genoeg vindt, ga je gewoon morgen verder. Elke poging is een stapje in de goede richting.

Succes!
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Ik ga er aan beginnen.

7
Vannacht mijn eerste echte nacht met de machine. Hij is 6,5 uur op geweest. Daarna werd ik wakker door mijn ontstoken heup. Dat zit me nog even in de weg. Ben toch twee keer wakker geworden van de kouwe tocht die door de gaatjes in mijn oog blaast.
De cijfers op mijn appje zeggen het volgende: AHI 1/uur, Lekkage: 0 en 50 minuten diepe slaap (op 6,5 uur).
Ik denk dat ik geen klagen heb.

Re: Ik ga er aan beginnen.

8
Die koude lucht in de ogen is dus niet okay. Daarover heb ik al gesproken in een ander topic van jou. Je kunt op je ogen eventueel nog een slaapmasker doen die je ogen bedekt. Voor de Löwenstein Prisma kun je de universele Hybernite verwarmde slang aanschaffen, kost wel circa €70 inclusief stroomadapter. Dit wordt gezien als een luxe product en moet daarom in de meeste gevallen dan ook uit eigen zak betaald worden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ik ga er aan beginnen.

10
@RuudJ ik denk dat als je toch de portemonnee trekt, je dan ook maar beter een tweedehands Resmed Airsense10 kan kopen. Dan ben je meteen in alle opzichten beter uit.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ik ga er aan beginnen.

11
En dan kost je verwarmde slang een stuk minder! Onder de 40 euro thuis.

Maar wat ik ook zeggen wilde WYSIWYG: hele goede eerste nacht! Echt top, dat belooft nog wat.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Ik ga er aan beginnen.

13
Ja, in de zin dat de OSCAR ondersteuning goed gerijpt is, en dat het apparaat een hygrostatisch/thermostatisch geintegreerde verwarmde slang ondersteunt. Deze slangen worden doelgericht aangestuurd. De hybernite kent "1 standje" en doet maar wat.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ik ga er aan beginnen.

14
Even nacht 2 (en dan stop ik hoor).
AHI 2/uur (dit is denk ik OK?). Lekkage 5l/min (die snap ik niet goed).
Diepe slaap: 1uur24min.

Denk nu ook wel zeker te weten dat mijn masker te klein is.
Mijn mondhoeken zakken er een soort van naast en dan gaat het flubberen.
Misschien daardoor de lekkage?
Morgen contact opnemen met Medique.

Re: Ik ga er aan beginnen.

15
Mediq 😉

Lekkage 5 l/min is het gemiddelde over de gehele gemeten periode. Bij de Löwenstein is dit goed. Bij dit merk is 27 l/min de grens van normale lekkage en bovenmatige lekkage. Dus grote lekkage.

Wat gaat er flubberen, je lippen dan mond lekkage, of het masker dan masker lekkage.

Het Is, sowieso goed om dit probleem neer te leggen bij Mediq. Een ander masker is waarschijnlijk de oplossing.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ik ga er aan beginnen.

16
Wysiwyg schreef: 14 jan 2024, 11:06 Even nacht 2 (en dan stop ik hoor).
Dag mede lotgenoot.
Ik ben een maandje langer bezig dan jij bent. Het gaat met ups, maar zeker ook met downs.
Ik heb het ding na 14 dgn ver naar buiten willen gooien, gelukkig was de raam dicht.
Toch doorgezet .
Ga, wat Ruud ook zegt, in overleg kijken voor een ander masker. Ik heb nr een zgn minimalistisch masker en dat bevalt (na 1 week....nog) prima.
Verder, de cijfers zijn al mooi. Ik hoop dat je je snel beter(der) gaat voelen.
Succes.

Re: Ik ga er aan beginnen.

17
Dank je wel. Ik ontving vandaag het neusmasker. Ik ben niet overtuigd. Ik adem door mijn mond en als je met dat ding je mond open doen vliegt de lucht zo weg :(
De verwarmde slang die ik heb besteld is weldadig.
Waar kan ik dat minimalistische kapje eens bekijken?