Het gebruik van coping strategieën voor slaperigheid tijdens het autorijden kan een teken zijn van gevaarlijk snurken

1
https://medicalxpress.com/news/2024-01-coping-strategies-sleepiness-dangerous-condition.html?


18 JANUARI 2024

Het gebruik van coping strategieën voor slaperigheid tijdens het autorijden kan een teken zijn van een gevaarlijke snurkaandoening
door European Respiratory Society
Het vaak gebruiken van meer dan drie strategieën om alert te blijven tijdens het rijden kan een teken zijn van overmatige slaperigheid als gevolg van obstructieve slaapapneu (OSA), volgens een onderzoek gepubliceerd in ERJ Open Research.

Mensen met OSA snurken vaak luid, hun ademhaling begint en stopt 's nachts en ze kunnen meerdere keren wakker worden. Naar schatting heeft ongeveer één op de vijf mensen OSA, maar de meerderheid van de patiënten beseft niet dat ze een probleem hebben. OSA veroorzaakt overmatige slaperigheid en mensen met onbehandelde OSA lopen een hoger risico op aanrijdingen op de weg.

Onderzoekers zeggen dat mensen vragen of ze strategieën gebruiken, zoals het openen van het raam, het drinken van thee en koffie of het harder zetten van de radio, om alert te blijven op de weg zou kunnen helpen bij het vinden van mensen met OSA die een hoger risico lopen op een aanrijding.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Dr. Akshay Dwarakanath en collega's van het St James's University Hospital in Leeds, Verenigd Koninkrijk. Hij zei: "Tot een vijfde van de botsingen op de weg kan worden veroorzaakt door vermoeidheid of slaperigheid." "Veel OSA-patiënten rijden om persoonlijke of professionele redenen en er zijn goede aanwijzingen dat sommige patiënten een verhoogd risico lopen op aanrijdingen op de weg."

Aan het onderzoek namen 119 mensen met OSA deel die nog geen behandeling kregen, vergeleken met 105 andere mensen die geen OSA hadden. Alle deelnemende mensen beantwoordden vragen over hun slaperigheid in het algemeen, hun slaperigheid tijdens het rijden, strategieën die ze gebruikten om alert te blijven tijdens het rijden en eventuele voorgeschiedenis van rij-incidenten, zoals botsingen.

Onderzoekers ontdekten dat mensen met OSA vaker strategieën gebruikten om alert te blijven achter het stuur dan mensen zonder OSA. Bijna een derde van de mensen met OSA zei dat ze vaak meer dan drie coping strategieën gebruiken. Geen van de mensen zonder OSA gebruikte meer dan drie coping strategieën.

Onderzoekers ontdekten ook dat mensen met OSA die meer dan drie strategieën gebruikten, zich slaperiger voelen in het algemeen, slaperiger waren tijdens het autorijden en een grotere kans hadden om een botsing te hebben meegemaakt (22,8% vergeleken met 2,4% van de OSA-patiënten die minder coping strategieën gebruikten).

De strategieën die het vaakst genoemd werden door mensen met OSA waren het openen van het raam, het drinken van thee of koffie en het harder zetten van de radio. Andere strategieën waren zingen of tegen zichzelf praten, van stoel veranderen, kauwgom kauwen of eten, stoppen voor een wandeling, friemelen of sporten, stoppen voor een dutje en stoppen om hun gezicht te wassen met koud water.

Dr. Dwarakanath zei: "Artsen worden vaak gevraagd om aanbevelingen te doen over de rijgeschiktheid van hun patiënten. Dit kan een uitdaging zijn omdat het grote gevolgen kan hebben voor het levensonderhoud van een patiënt, vooral als hij of zij beroepschauffeur is. Het is echter de zorgplicht van artsen om patiënten te ontmoedigen om te rijden als ze een groot risico lopen om een botsing te veroorzaken.

"Ons onderzoek suggereert dat onbehandelde OSA-patiënten vaak coping strategieën gebruiken die surrogaatmarkers van slaperigheid zouden kunnen zijn." " Vragen naar deze strategieën in de kliniek kunnen artsen helpen bij het identificeren van patiënten die het risico lopen op rij-incidenten en bij het geven van passend advies."

Dr. Esther Schwarz is lid van de European Respiratory Society's group on sleep-disordered breathing, gevestigd in het University Hospital Zürich in Zwitserland, en was niet betrokken bij het onderzoek.

Ze zei: "Obstructieve slaapapneu is van groot belang voor de volksgezondheid vanwege de hoge prevalentie, symptomen die de kwaliteit van leven aantasten en mogelijke cardiovasculaire gevolgen. Naast verstikking, gefragmenteerde slaap en niet-verfrissende slaap, zijn mogelijke symptomen concentratieproblemen, vermoeidheid en de neiging om overdag in slaap te vallen. "Gelukkig is het bewustzijn over OSA de laatste jaren wat toegenomen."

"Tegenwoordig zijn behandeling aanbevelingen gebaseerd op de verschillende risicofactoren, symptomen, groepen en cardiovasculaire gevolgen van bepaalde OSA-types." " Er kunnen verschillende behandelingen benaderingen worden aangeboden die zijn afgestemd op verschillende soorten OSA om de symptomen, waaronder slaperigheid overdag, met succes te behandelen."

More information: An exploratory study evaluating the use of coping strategies whilst driving in Obstructive Sleep Apnoea Syndrome patients and controls, ERJ Open Research (2024). DOI: 10.1183/23120541.00638-2023

Provided by European Respiratory Society
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar