Vanavond de première van de Resmed F30i, tips?

1
Mijn nieuwe masker is binnen. De afgelopen nachten zonder CPAP hebben me gesterkt in de overtuiging dat ik dit echt nodig heb. Dus goede hoop voor vannacht. Bij het proefliggen zonet kreeg ik een groene smiley. Bij rugligging sloot het masker goed af, behalve als ik lachte. Jammer, maar dat dan maar 's nachts niet doen. Bij naar de zij draaien wel duidelijk meer lek, dus koude wind met geruis. Ik vind het moeilijk te beoordelen of het strakker zetten zou helpen. Zijn hier gebruikers van dit masker met tips om het op de juiste manier te dragen?
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Vanavond de première van de Resmed F30i, tips?

2
Ik herken dit maar al te goed.

Dit gaat niet het antwoord worden dat je wilde, maar ik heb ook een x aantal nachten geworsteld met dat masker.
Hij zit heerlijk maar er komt overal lucht uit, dat overal in blaast, behalve in je neus.

Wat mist is een bandje over je hoofd waarmee je het masker tegen je neus kunt trekken.
Zeker als de druk, zoals bij mij, wat hoger is heb je heel gauw last van lekkage.

De andere bandjes strakker zetten resulteerde bij mij in dat het gedeelte dat tegen de neus ligt richting de kin getrokken werd, kantelde ,en de lekkage alleen maar toenam.

Ik heb een hoekje in de slaapkamer uitgekozen, hem daar in gemikt, en de F20 besteld.
Dan maar een wat minder comfortabel masker.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Vanavond de première van de Resmed F30i, tips?

3
Hm Menno, bedankt, maar jouw tip is dus om hem in de hoek te smijten? Dat vind ik nog wat vroeg, ik wil hem een serieuze kans geven. Die hoek wacht wel.

Welk masker goed op je snuit past lijkt me heel persoonlijk. Natuurlijk kan ik pech hebben met dit model. Dat zullen we zien.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Vanavond de première van de Resmed F30i, tips?

4
Dat is zeker zo.
Ik heb ook collegaslurvers gesproken die zweren bij dit masker.

Maar neem dus ruim de tijd om de bandjes af te stellen.
Een mm meer of minder aantrekken maakt een wereld van verschil.

(En ik adviseer je in elk geval niet om hem in een hoekje te smijten, hoor.
Ik illustreerde slechts waar het bij mij op uitdraaide)

Ik hoop dat jij hem wel goed passend krijgt, want als dat eenmaal gelukt is lijkt het me een ideaal masker.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Vanavond de première van de Resmed F30i, tips?

5
Hallo Menno,

Sinds een aantal weken ben ik gebruiker van de F30i. Begonnen met een neusmasker maar vanwege het openen van m'n mond overgegaan op full face. Maar voor een zijslaper was dat geen goede oplossing. Via Youtube kennisgemaakt met de F30i en deze gekregen van Vivisol.

Het was even wennen. De verpleegkundige had benadrukt dat je maskers niet te vast moest zetten. Maar bij het draaien verschoof het masker iedere keer. Toen werd ik op het idee gebracht om het gewoon strak te trekken en sinds ik dat doe werkt het helemaal super, lekkage nul en AHI onder de vijf, hoe vaak ik ook draai.

Masker en banden zijn standaard maat. De bovenbanden zitten helemaal tot het eind en de onderbanden bijna. Maar voor mijn gevoel zit het prima. Wel deuken in mijn hoofd 's ochtends maar die zijn snel weer weg.

Strak zetten was voor mij dus de oplossing. Succes!

Re: Vanavond de première van de Resmed F30i, tips?

7
Nou, ik heb hem nog wel. Maar hoe lang ik dit ga volhouden weet ik niet. Anderzijds, een eerste nacht met iets nieuws is altijd wennen en leren. Dus er is hoop. Denk ik.

Na de test 's middags en de waarschuwing van Menno ging ik 's avonds vol goede moed in bed liggen. Meteen dramatische lekkage. Koude bries overal, in mijn ogen, over mijn wangen. Letterlijk een uur lang dodelijk vermoeid met die bandjes aan het klooien geweest. Toen zaten ze redelijk en merkte ik dat er bij iedere verandering van houding weer nieuwe bronnen van lekkage kunnen ontstaan. Dat was geen fijn moment. Ik heb me afgevraagd of het masker misschien gewoon totaal niet aansluit bij de vorm van mijn gezicht. De manier waarop de lucht de neus binnenkomt vind ik ook veel minder fijn dan bij de neusdoppen. Daar staat tegenover dat de mond veel meer ontspannen aanvoelt. Hoewel het bollewangen-effect nog steeds soms kan optreden.

Na dit uur merkte ik dat het toch wel mogelijk was mijn gezicht zo aan te passen aan het masker dat er weinig lek leek te zijn (oordoppen helpen daar ook bij) en besloot maar zo te proberen wat slaap te vatten. CPAP-kussen bleek met dit masker minder handig omdat ik het gewone kussen juist voor stabilisatie kon gebruiken. Om 5 uur moegestreden wakker en vanaf 7 uur nog een klein uurtje rust gepakt, zowaar even ingedommeld.

OSCAR vertelt hetzelfde verhaal: heel veel lekkage, hoeveelheden die ik nog nooit eerder zag. Nauwelijks slaap. Maar wel wat. Ik ga het vanavond domweg weer proberen. Maar de tape is wel besteld, want ik mis de P30i.
Lekkage en zelfs weer wat snurk.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Vanavond de première van de Resmed F30i, tips?

8
Masker smiley was zeker rood uitgeslagen?

Het lijkt mij (heb geen ervaring met het F30i masker) dat je adem haalt via de mond of via de neus, maar beide tegelijkertijd gaat niet.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vanavond de première van de Resmed F30i, tips?

9
Klopt Ruud, rode smiley, die had ik nog nooit gezien. Hoe bedoel je over dat ademen? Het probleem met mondlek is (bij mij) niet dat ik door de mond wil ademen, maar dat er druk komt binnenin de mond die hem openblaast, doordat de tong de keel niet effectief afgesloten houdt. Dat schijnt leerbaar te zijn, volgens Nick van CPAP reviews. Ruud, jij zei iets over dat het bij hogere druk juist beter zou gaan, hoe werkt dat? Heeft het zin om verder te verhogen van 7.4 cmH2O?

De tip van Ron was contra-intuïtief maar ik heb hem vannacht toch uitgeprobeerd, misschien zat het masker inderdaad te los. Overal een stukje strakker gezet en dat voelde dus wel strak maar ook stabieler. Het resultaat was een groene smiley en een uur of twee mooie slaap. Dat is een goed begin. Om 3 uur was ik wakker en heb besloten zonder CPAP door te slapen en dat is redelijk gelukt. Relatief goede nacht, hoera!
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Vanavond de première van de Resmed F30i, tips?

10
Dit dingetje (Faceformer) heeft mij geholpen om met de P30i te slapen, en dat zonder kinband of pleister.
Naamloos.png Naamloos.png 774 keer bekeken 113.48 KiB
Het vergt wel doorzettingsvermogen, en reken niet op weken maar misschien wel maanden dat het lukt, maar de aanhouder wint. Ondertussen gewoon de lek voor lief nemen, als je goed slaapt met lage ahi is er niks aan de hand.

modedit RM: weblink verwijderd en naam genoemd, plaatje toegevoegd.

Re: Vanavond de première van de Resmed F30i, tips?

11
Maar geachte medeslurvers:
Dat is toch van de zotte?
Maanden geduld moeten hebben om met een masker te kunnen slapen?
En dan ook nog met een tuutje in de mond waarvan ik al ga kokhalzen als ik naar de foto kijk...

Een masker is er voor bedoeld om hem op te zetten zodat dat beroerde slapen afgelopen is!
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Vanavond de première van de Resmed F30i, tips?

12
:blush: Nee hoor.

Mijn oefening baart kunst was om dit speeldingetje savonds voor de tv in te hebben en er op te knijpen met mijn lippen.
Op bed niets in mijn mond hoor, gewoon mijn maskertje op :)
Het heeft wel lang geduurd voordat ik de meeste ochtenden een groene smiley had. Maar alles is mij beter dan allerlei attributen te gebruiken welke mij ook nog eens rode huid en/of eczeem opleveren.
Momenteel ligt ie in de la want hij is niet meer nodig.
Een medeforummer (rkirpest) ben ik hier nog immer dankbaar voor. :+1:

Re: Vanavond de première van de Resmed F30i, tips?

13
Hoewel ik in dit stadium geneigd ben alles te proberen, laat ik de Face Former toch even liggen Henk. Bedankt voor de tip maar ik doe al oefeningen voor het mond- en keelgebied (o.a. die van Vic Veer) en ik zie niet waarom de Face Former daarvoor beter zou zijn. Voor de televisie voeren wij hier graag een gesprek, maar in de file oefen ik naar hartelust.

Bij een poging tot middagdut lekte het masker weer volop. Ik ben er nog niet uit, vanavond maar weer proberen.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP