Re: Nieuw en vragen

21
Het neusstuk van de P30i gaat niet stuk. Het filter vertoond zwarte puntjes op de plek waar de ventilatie gaatjes zitten, maar daar komt de lucht niet naar binnen en is er alleen sprake van uitgaande lucht.

Mocht je nu meerdere maskers bezitten, vanwege uitproberen, dan hou je deze gewoon. Vaak wil de leverancier deze niet meer terug hebben en zoja, dan worden ze weggegooid.

Nadat je een goed masker hebt gekregen, dan is de regel dat je voortaan per kalenderjaar een nieuw masker kunt aanvragen samen met de filters voor je cpap apparaat. Let op, als je allergisch bent voor pollen dan kun je daar speciale filters voor krijgen bij je leverancier. Ook vergoed vanuit de Zorgverzekeraar. Voor Resmed heten deze Hyperallergeen filters.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en vragen

22
Hoera! Dit keer 6.5 uur aaneen geslapen. Zelfs niet 1x naar de wc. Blijkbaar went het ( geluid) snel.

Nog wel een vraag. Rondom de kussentjes is het gevoelig / beetje pijnlijk als ik het masker af doe. Is daar nog wat tegen te doen? Ik heb frame maat small en gebruik doppen maat m. Nauwelijks lekkage ( 0-1liter) dus de pas is goed.
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1

Re: Nieuw en vragen

23
Misschien de band iets losser zetten?

Heb je de originele achterband van het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker of heb je de achterband van het Philips Dreamwear masker? Die van Philips is veel beter en is voor circa €5 te bestellen bij Aliexpress.


Het midden gedeelte (het deel tussen de doppen) mag niet het neusbeen (deel wat de neusgaten van elkaar scheidt) raken. Gebeurd dit wel, dan zitten de doppen te diep in de neusgaten en zou je maat Large nodig hebben.

Je kunt eventueel (voor het slapen gaan) deze middelen gebruiken om de binnenkant van de neusgaten licht mee in te smeren (met een wattenstaafje) :
  • 3M barrière crème Cavilon
  • Sudocrème
  • Skin-lube
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en vragen

24
Volgens het ziekenhuis zaten de dopjes goed. Irritatie zit onderaan mijn neusvleugel aan de buitenkant. Klein puntje, voelt als een schuurplekje. Maar dus niet bij het neusschot. Ik zal zo eens kijken of ik een foto kan posten. Crème die de huid beschermt of herstelt zou ook mijn eerste reactie zijn maar vpgk zei dat het masker daar niet tegen kan.
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1

Re: Nieuw en vragen

25
Bij mij was het onwennigheid, die irritatie, ging na een paar dagen over. Had ik niet verwacht met mijn huid.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Nieuw en vragen

26
RuudJ schreef: 19 jan 2024, 07:49 Heb je de originele achterband van het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker of heb je de achterband van het Philips Dreamwear masker? Die van Philips is veel beter en is voor circa €5 te bestellen bij Aliexpress.
Ik heb Resmed. Heb je een linkje? Ik vind er meerdere.

Sudocrem ga ik straks halen.
En ik heb weer redelijk geslapen!
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1

Re: Nieuw en vragen

27
Ik heb op aanraden van Ruud die Dreamwear band ook besteld en hij kost weinig maar ik heb geen enkel probleem met de Resmed band, die zit me gewoon prima. Het is allemaal heel persoonlijk.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Nieuw en vragen

29
Even over dat kleine filtertje. Hoe krijg je dat open? Het lijkt dat het ovale plaatje aan de bovenkant los moet kunnen zodat je bij het filter kan, maar ik kan dat met mijn kippenogen niet zien hoe.
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1

Re: Nieuw en vragen

30
Bij mijn weten kan het niet open. Is het al vies denk je? Vind je het niet fijn ademen? Er is een ouder type filter waar dat 'lapje' niet inzit, maar gewoon gaatjes. Dat kan je helaas moeilijk los kopen, ik heb er een oud masker voor aangeschaft. Het is makkelijker schoonmaken. Het zou lawaaiiger zijn maar ik draag toch oordoppen, dus ik heb daar geen last van. Mar ik heb dat gaatjesfilter nooit gebruikt want had geen probleem met het andere.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Nieuw en vragen

31
Dat filtertje kun je er met een naald uitplukken.
Sommige mensen snijden het stukje "watten" overdwars door de helft dan is het filtertje tevens minder obstructief.
Ook ik slaap met een gaatjesfilter zonder watten en wil nooit meer anders.

Re: Nieuw en vragen

32
Ik heb dat filter ook verwijderd en voor de helft, dus dunner teruggeplaatst. Heeft geen effect, alleen dat er meer lekkage optreedt.

Dus lekker laten zitten is mijn advies.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en vragen

33
Update. Sinds dit masker slaap ik ' s nachts. Al anderhalve week. Hoera!

Van het filter wilde ik weten omdat ik het per ongeluk had laten zitten tijdens het wassen ( Oeps). Ik wilde het sneller laten drogen. Gelukkig heb ik een reservefiltertje van het small masker.
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1

Re: Nieuw en vragen

34
Ben ik weer...
Het slapen met het masker gaat nu al een tijdje goed. Echter ik loop nu tegen twee dingen aan. Ik slaap nu sinds half januari met het resmed p30i masker.

1. Irritatie onderaan mijn neus. Het wordt rood en het gaat schilferen. Ik was mijn masker met klok afwasmiddel en het is nog soepel. Los het op met sudocrem smeren ' s ochtends maar dat is ook niet zo handig zo'n witte neus. Ik zou het liefst 's avonds smeren met iets. Is er iets waar het masker tegen kan? Of een andere oplossing om huidirritatie te voorkomen?

2. Ik slaap beter - volgens de cpap. Maar mijn Garmin horloge denkt daar anders over. Het rare is dat ik voor de cpap altijd hoge stresslevels mat 's nachts ( logisch met een AHI van 24) . Toen ik startte met cpap werd dat ineens beter ( met neusmasker) maar echt sinds de dag dat ik de p30i gebruik is het weer bergafwaarts gegaan.

Ik had de eerste weken last van het geluid van het masker. Maar daar slaap ik nu doorheen. Kan het zijn dat het geluid van het masker onbewust toch voor onrust / stress zorgt?

Ik wil de gemeten hrv levels van het horloge niet aan de kant schuiven omdat er aanvankelijk wel heel duidelijk verbetering was. ( maar toen dus overgestapt op p30i masker wegens condens)
Ik ben me sindsdien gaan verdiepen in burnout/ hrv/ stress - als gevolg van de apneu ben ik met burnout verschijnselen op het werk uitgevallen en raak ik mijn baan kwijt. Er is me veel aan gelegen om te herstellen dus ik wil ook kwalitatief goed slapen.

Mijn AHI is keurig laag meestal onder de 0.5. Ik zal straks even uitlezen met oscar en kijken of de grafiek hier kan posten.
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1

Re: Nieuw en vragen

35
Joanna schreef: 25 apr 2024, 11:24 Mijn AHI is keurig laag meestal onder de 0.5.
Dat zegt nog niet zo veel. Je kan 30% hypopneus hebben die door de Airsense11 niet worden geteld, maar wel bijvoorbeeld bij een slaaponderzoek. Daarnaast zegt AHI maar weinig over de ademkwaliteit. U kunt bijvoorbeeld de hele nacht Flow Limitation hebben waar u mogelijk last van heeft.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw en vragen

37
Weet niet of dit meer info geeft?

De flow limitation is nagenoeg hetzelfde als in december toen ik nog op apap zat met variabele druk tussen 4 en 10. Ik zie ook geen verband met de stress levels vanuit de Garmin. Maar ik heb ook geen idee of de flow limitation (te) hoog is.
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1

Re: Nieuw en vragen

38
Joanna schreef: 25 apr 2024, 14:06 Gelukt om iets uit Oscar te peuteren. Afgelopen nacht. Ik heb vanaf ongeveer half 4 twee uur wakker gelegen.
Dat is zeker een aanknopingspunt. Wel typisch dat u wakker wordt na een cluster van FL. Dat zou nog wel eens de oorzaak geweest kunnen zijn van de ontwaking.

U zou de vaste instelling van 5 kunnen verhogen, en over de periode van een week kijken of dat de flow limitation omlaag drukt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw en vragen

39
Ik word elke nacht 1x wakker voor het toilet. Of van een geluid in huis. Er hoeft maar iemand een klein kuchje te geven ergens in huis en ik ben wakker. Of een kind dat naar beneden sluipt voor snaai (of omdat het vindt dat het om half 4 's nachts volledig aangekleed in de woonkamer moet gaan zitten). Het is minder dan voorheen maar ik blijf een vrouw, hoogsensitief en vooral mama en in die rol word ik overal wakker van ;-)
Druk verhogen boven 5 zit ik niet zo op te wachten eerlijk gezegd. Ik heb bij aanvang juist last gehad van de te hoge druk (werd bij 6 al wakker van mondlekkage door te hoge druk) en destijds (december) gaf de FL hetzelfde patroon als nu. Toen had ik een druk tussen de 6 en 10 en ook van die pieken in de FL. Denk niet dat dat daardoor minder zou worden.

Wat is een normale waarde voor FL?
Resmed 11 autoset cpap 5.0 met P30i masker. AHI van 24.3 naar 0.1

Re: Nieuw en vragen

40
Joanna schreef: 26 apr 2024, 00:29 Ik word elke nacht 1x wakker voor het toilet. Of van een geluid in huis. Er hoeft maar iemand een klein kuchje te geven ergens in huis en ik ben wakker. Of een kind dat naar beneden sluipt voor snaai (of omdat het vindt dat het om half 4 's nachts volledig aangekleed in de woonkamer moet gaan zitten). Het is minder dan voorheen maar ik blijf een vrouw, hoogsensitief en vooral mama en in die rol word ik overal wakker van ;-)
Ik was ooit ook hoogsensitief. Totdat ik niet meer dan 30 minuten achter elkaar rechtop kon zitten. Toen ging ik pendelen tussen bed en bureau en kwam ik amper nog mijn huis uit. Tinnitus, hyperacusis, het was een heel avontuur dat ik op wonderbaarlijke wijze achter me heb kunnen laten. Mensen die zich ex-tinnitus patient kunnen noemen, die zijn er niet veel!

Maw. wat u hier beschrijft kan heel makkelijk verklaard worden door uw vooralsnog suboptimale behandeling.
Joanna schreef: 26 apr 2024, 00:29 Druk verhogen boven 5 zit ik niet zo op te wachten eerlijk gezegd. Ik heb bij aanvang juist last gehad van de te hoge druk (werd bij 6 al wakker van mondlekkage door te hoge druk) en destijds (december) gaf de FL hetzelfde patroon als nu. Toen had ik een druk tussen de 6 en 10 en ook van die pieken in de FL. Denk niet dat dat daardoor minder zou worden.
Dat kan, Sommige mensen hebben bilevel modaliteiten nodig om alle FL glad te strijken. In mijn geval standaard PS van 5 cmH2O (als het ware EPR op standje 5) met zelfs pieken naar naar 10 cmH2O aan PS (bovenop een vaste EPAP van 9 cmH2O).

Je hebt verstoringen aan de ademhaling, en als je ze nooit aanpakt zul je nooit weten hoe veel schade ze toebrengen aan de slaapkwaliteit 's nachts en je welbevinden overdag.
Joanna schreef: 26 apr 2024, 00:29 Wat is een normale waarde voor FL?
Normale ademhaling heeft geen FL.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i