Vraag rijbewijs bij AHI < 15

1
Môguh,

Een familielid heeft nu ook een diagnose OSAS gekregen. De AHI die gemeten is voor aanvang behandeling is 14.
Nu kreeg hij een brief (van het ziekenhuis) dat hij twee maanden geen auto mag rijden. Het CBR stelt dat je met onbehandelde apneu niet mag rijden en met behandeling na 2 maanden weer als de AHI onder de 15 is gebracht.

... Maar wat nou als je AHI al onder de 15 was vóór de behandeling? Daar staat eigenlijk niets over. Zonder behandeling had hij dus "lichte OSA" waar ze niet perse een behandeling voor noodzakelijk achtte, maar ze wilde hem toch een MRA geven omdat hij veel en hard snurkt en overdag weinig energie had (van abnormale slaperigheid is geen sprake.). De MRA werkte echter juist averechts en hij kon niet meer normaal ademen, de AHI is daarmee juist omhoog gegaan naar 16.5, dus die behandeling is meteen gestaakt en ze geven hem een CPAP.

Nu is dus de hamvraag, hoe zit dit nou? :) Zijn AHI was vóór aanvang behandeling al onder de 15. Er is een poging gedaan met MRA, maar die maakte het juist erger dus is meteen mee gestopt en gaat over op CPAP. Moet je dan met die "onbehandelde meting" van onder de 15 alsnog 2 maanden niet rijden, of val je dan niet onder deze regeling?

De wettekst is er nogal vaag over, daar staat enkel onbehandelde apneu mag je niet rijden blabla totdat na behandeling AHI onder de 15 is voor 2 maanden. Ik heb zelf in eerste instantie ook een diagnose gekregen "milde OSA" met een aantal stops van 12. Toen wilde men me überhaupt niet behandelen, hoogstens wat slaappositie training. Dat was ook "onbehandelde OSA", maar er is met geen woord gerept over rijbewijs en daar heb ik nog 2 jaar mee rondgelopen voordat er een nieuwe meting werd uitgevoerd en het 40+ bleek te zijn Dát was een duidelijke zaak en geen twijfel mogelijk over dat onder de 15 verhaal of niet. Maar in dit geval is het een enorm vraagteken wat nou precies de regels zijn.

Re: Vraag rijbewijs bij AHI < 15

2
Het CBR is bureaucratie, ze hebben een grens gekozen die niet veel met de werkelijkheid te maken heeft. Dat geldt ook voor de 2 in "twee maanden." We worden allemaal geacht om niet achter het stuur te stappen als we weten dat we verminderd rijvaardig zijn. Verminderde rijvaardigheid kan verschillende oorzaken hebben. Sommigen zijn algemeen, sommige meer persoonlijk. De algemene redenen kennen we wel, onbehandelde OSAS, sederende medicijnen, alcohol etc. Ik kan van een verkoudheid nog wel eens goed wazig worden, dan stap ik ook niet achter het stuur.
AHiHiHi schreef:Nu is dus de hamvraag, hoe zit dit nou?
Eigen afweging en verantwoordelijkheid dus.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Vraag rijbewijs bij AHI < 15

3
De AHI bij de eerste slaaptest gemeten was dus 14 per uur. De slaaptest is een moment opname, waarbij de AHI 14 per uur bleek te zijn. Inderdaad is er een grens gesteld van 15 per uur, maar 14 keer per uur ligt erg dicht bij deze grens en het had er ook zo maar 16 kunnen zijn geweest. Het is ten slotte een moment opname van één slaaptest. De AHI die gemeten is, is gemeten tijdens de uren die in slaap is doorgebracht, alle daar in voorkomende incidenten zijn keurig over die uren heen verdeeld en zo kwam men op 14 uit.

Dus men geeft dan alsnog het advies om twee maanden niet achter het stuur te kruipen, of men zich daar aan houd, dat bepaalt men zelf. Je kunt een risico lopen als er wat gebeurd, tijdens die periode, maar officieel heeft een arts een medisch beroepsgeheim en mag dit zomaar niet breken door aan te geven dat men een advies om niet te rijden heeft afgegeven. Een arts is geen politieagent en wil vaak zo ook niet optreden. Als een Verzekeraar op één of andere wijze hier achter komt, dat er een advies is afgegeven om niet te rijden en het incident is door slaapapneu veroorzaakt, dan kan dit wel gevolgen hebben.

Dus bedenk wat men in dit soort gevallen doet. Je wilt jezelf, maar vooral anderen, niet iets aan doen.

Trouwens bij een AHI van 12 per uur, had ook jij zeker behandeld moeten worden met een cpap. Nu heb je al die tijd extra schade opgelopen en dit kan ook nog blijvende restschade zijn die met een behandeling voorkomen had kunnen worden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vraag rijbewijs bij AHI < 15

4
persluchtpiraat schreef: 31 aug 2023, 12:20 Eigen afweging en verantwoordelijkheid dus.
Dat dacht ik ook, maar mocht je onverhoopt in een klapper verwikkeld geraken, ongeacht of het je schuld is of niet, ik weet niet hoe de verzekering er over denkt .... over het algemeen steken die naast veel winst in eigen zak, liever hun geld in het onderzoeken om onder een betaling uit te komen dan dat ze gaan vergoeden (persoonlijke mening).
Binnenkort moet ik mijn rijbewijs verlengen en de vorige keer, jaren geleden, heb ik helemaal niet stil gestaan bij mijn cpap therapie (totaal niet aan gedacht). Deze keer wil ik het wel netjes aankaarten, maar ik ben benieuwd in welke bureaucratische procedures ik verstrikt ga raken .....

Grtz,

Aad

Re: Vraag rijbewijs bij AHI < 15

5
Niet doen, als je goed behandeld wordt en je ahi zit dus onder de 15 per uur, dan is er niets aan de hand. Vaak krijg je een oproep voor verlenging en krijg je al de opmerking erbij dat er geen gezondheidsverklaring nodig is. Eenmaal gemeld dat je apneu hebt, ook al is deze keurig en zelfs onder de 5 per uur. Dan zit je je leven lang vast aan een driejaarlijkse keuring op apneu, voor eigen rekening en driejaarlijkse verlenging van het rijbewijs. Als beroepschauffeur zelf jaarlijks.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vraag rijbewijs bij AHI < 15

6
RuudJ schreef: 31 aug 2023, 12:39 Trouwens bij een AHI van 12 per uur, had ook jij zeker behandeld moeten worden met een cpap. Nu heb je al die tijd extra schade opgelopen en dit kan ook nog blijvende restschade zijn die met een behandeling voorkomen had kunnen worden.
Hi Ruud, excuses - was helemaal vergeten hier op terug te komen.

Ik ben het hier helemaal mee eens, maar er valt helaas niets meer aan te veranderen en je bent helaas overgeleverd aan de behandelaar voor wat je wel/niet krijgt. Ik heb ooit overwogen om een klacht in te dienen, maar men was in het ziekenhuis (dat hier overigens hoog aangeschreven staat) zo in de gloria over die behandelend arts dat het me een nutteloze exercitie leek. Achtergrond: ik was echt doodmoe en had tal van symptomen van slaapapneu, na lang aandringen een onderzoek gekregen - daar kwam die AHI van gemiddeld 12 uit. Maar toen kreeg ik te horen dat dit te laag is voor problemen, ik maar op m'n zij moest gaan liggen met een tennisbal op m'n rug gebonden en naar de GGZ moest gaan voor mijn "angstklachten", want "dat wakker schrikken 's nachts met het gevoel dat je stikt is een klassiek symptoom van een angststoornis.". Uiteindelijk na nog 2 jaar doormodderen gezegd dat het nu wel genoeg was. Nieuw slaaponderzoek en toen zat ik intussen op AHI 40+. Nieuwe arts binnen hetzelfde ziekenhuis geeist, meteen aan de CPAP gezet. Het kan verkeren he. :)

Ik weet niet of er sprake is van blijvende schade en hoe ik dat kan kwantificeren. Ik ben gelukkig nog relatief jong en veel van de problemen (ook met hartritmestoornissen e.d.) zijn gelukkig wél verdwenen binnen een paar maanden na start CPAP. Maar vermoeidheid blijft een terugkerend probleem, wat werken aan conditie bemoeilijkt. Maar gezien ik veel meer energie heb dan 1+ jaar geleden toen ik net begonnen was, denk ik dat eindelijk kan gaan sporten binnenkort. :) Als ik m'n masker en bevochtiger op orde krijg iig. ;)

Groetjes

Re: Vraag rijbewijs bij AHI < 15

7
AHiHiHi schreef: 28 jan 2024, 22:08 Maar toen kreeg ik te horen dat dit te laag is voor problemen, ik maar op m'n zij moest gaan liggen met een tennisbal op m'n rug gebonden en naar de GGZ moest gaan voor mijn "angstklachten", want "dat wakker schrikken 's nachts met het gevoel dat je stikt is een klassiek symptoom van een angststoornis.".
Ik krijg hier echt zweterige handjes van. Zie mijn onderschrift.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i