F&P Simplus vs ResMed F30i en effectiviteit masker

1
Hi, vraagje;

Kan een masker een enorm verschil maken in hoe goed de therapie werkt? Ik ben overgestapt van de F30i naar de Simplus. Hoewel het apparaat (ResMed AirSense 11) aangeeft dat de AHI nog steeds prima is (altijd < 2), heb ik het idee dat ik sinds ik van masker gewisseld ben toch weer vermoeider raak en meer adrenaline in het lijf heb.

Wat heel jammer zou zijn, want het masker zit vele malen comfortabeler. (Al is het wel een extreem groot nadeel dat de slang aan de voorkant zit ipv bovenop en dat gefluit bij condensvorming is mega-irritant, maar dat het masker m'n neus niet afknijpt is een oneindig groot voordeel. :))

Re: F&P Simplus vs ResMed F30i en effectiviteit masker

2
Ik vind van wel en waar het 'm in zit kan ik je niet vertellen.
Ik heb de F30 gehad en de Vitera ligt hier nog. (overigens zou deze minder last van fluiten bij de ontluchting moeten hebben, althans niet meegemaakt hier)
Ik vond de F30 goed ademen en met de Vitera had ik nog minder lek. Met beide maskers uitgerust wakker worden.
'S morgens geen rode icoon op het display en zeer lage ahi.
Mijn kwaal is echter een zeer gevoelige huid, ook druk door stijve bandjes gaf lange tijd irritatie (eczeem loert hier zomaar om de hoek) en daarom heb ik dergelijke maskers opgegeven.
Nu met de P30i heel af en toe wat lek maar daar staat veel comfort tegenover. Voor mij is lekker slapen veel belangrijker en wat dat betreft ben ik eigenlijk wel klaar met experimenteren.