Zo die bestaan: een gekke vraag

1
Zou je overdag al zittend, lopend en doend ook Centrale Apneus kunnen hebben?

In wakkere toestand in bed heb ik ze wel, dus waarom zouden die er niet zijn als je uit bed gaat.

Misschien een een draagbare CPAP op accu?

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zo die bestaan: een gekke vraag

2
Ik heb wel eens gehoord dat dat kan, ja.
Maar om nou overdag met een CPAP rond te gaan lopen...
Dat ene apneutje dat je misschien hebt zal de schade niet zijn.
EN het scheelt een hoop uitgescholden worden voor Darth Vader. :grin:
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Zo die bestaan: een gekke vraag

3
JanFlikweert schreef: 04 dec 2023, 11:01 Zou je overdag al zittend, lopend en doend ook Centrale Apneus kunnen hebben?
Per definitie niet, want centraalapneus kunnen alleen optreden tijdens de slaap.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Zo die bestaan: een gekke vraag

4
Menno M. schreef: 04 dec 2023, 11:58 Ik heb wel eens gehoord dat dat kan, ja.
Maar om nou overdag met een CPAP rond te gaan lopen...
Dat ene apneutje dat je misschien hebt zal de schade niet zijn.
EN het scheelt een hoop uitgescholden worden voor Darth Vader. :grin:
Bedankt voor je mooie en grappige reactie.
Enerzijds ga ik dat niet doen, zelfs al zou je het voor een middagje of een dagje doen.
Anderzijds had ik 's nachts ook niet veel apneus verwacht.
Er komt nog iets anders bij. Natuurlijk hebben we het hier meestal over slaap apneu en dat is weer niet overdag. Vandaar dat ik centraal apneu schreef.
Verder is er zo las ik weer weinig bekend over CSAS. Er wordt veel verondersteld, maar wetenschappelijk bewijs ontbreekt. Zouden die centrale apneus nu wel stoppen als jij uit bed stapt?

Het vervelende aan gebrek aan wetenschappelijk bewijs in de gezondheidszorg zorgt er voor dat men op basis van veronderstelling behandelt. Of soms juist niet, of er het zwijgen toe doet, er toch maar een etiketje op plakt, of een pilletje in stopt...

Ik weet daar alles van.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zo die bestaan: een gekke vraag

5
Op onderstaande locatie https://www.hersenletsel-uitleg.nl/gevo ... is-en-csas spreekt men van tijdens slaap.

Mijn eigen ervaring de eerste nacht CPAP waarbij ik geen oog dicht deed liegt er ook niet om:
Zie het tabblad incidenten in de linker kolom van OSCAR in de bijlage.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zo die bestaan: een gekke vraag

6
Jan, in die linkerkolom geheel onderaan staan sessies. Als je daar twee sessies ziet staan met daarvoor vinkjes, haal dan het vinkje weg bij de middagsessie. Je krijgt dan een duidelijker beeld van de tweede sessie in plaats van een heel groot leeg veld.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zo die bestaan: een gekke vraag

7
JanFlikweert schreef: 04 dec 2023, 14:28 Mijn eigen ervaring de eerste nacht CPAP waarbij ik geen oog dicht deed liegt er ook niet om:
De tip van @RuudJ is zinnig, want alle data van periodes wanneer je niet slaapt zijn ongeldig, dus idealiter zet je alle sessies uit waarin je hoofdzakelijk wakker was.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Zo die bestaan: een gekke vraag

8
RuudJ schreef: 04 dec 2023, 15:57 Jan, in die linkerkolom geheel onderaan staan sessies. Als je daar twee sessies ziet staan met daarvoor vinkjes, haal dan het vinkje weg bij de middagsessie. Je krijgt dan een duidelijker beeld van de tweede sessie in plaats van een heel groot leeg veld.
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zo die bestaan: een gekke vraag

9
RuudJ schreef: 04 dec 2023, 15:57 Jan, in die linkerkolom geheel onderaan staan sessies. Als je daar twee sessies ziet staan met daarvoor vinkjes, haal dan het vinkje weg bij de middagsessie. Je krijgt dan een duidelijker beeld van de tweede sessie in plaats van een heel groot leeg veld.
Overigens begrijp ik iets niet. Ik dacht dat dat jullie als vereniging ook toegang tot de programmeurs van OSCAR hebben. Het zou mogelijk moeten zijn om meer met overzichten te doen, Ik verbaas me vervolgens over berichten waarin naar andere software wordt verwezen om meer inzicht te krijgen. Als ik jullie magazines kijk dan zie ik heel professioneel gelikte presentatie ook van tabellen en grafieken. Heel onbegrijpelijk dat dit met OSCAR niet kan.

Temeer onbegrijpelijk omdat de data in OSCAR kan worden geexporteerd.
Het maken van onderstaande grafieken uit OSCAR in welke vorm dan ook zijn mogelijk en ook de doodsimpele tabellen zijn mogelijk. Groet,

Jan Fl.
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zo die bestaan: een gekke vraag

10
JanFlikweert schreef: 05 dec 2023, 06:57 Overigens begrijp ik iets niet. Ik dacht dat dat jullie als vereniging ook toegang tot de programmeurs van OSCAR hebben. Het zou mogelijk moeten zijn om meer met overzichten te doen, Ik verbaas me vervolgens over berichten waarin naar andere software wordt verwezen om meer inzicht te krijgen. Als ik jullie magazines kijk dan zie ik heel professioneel gelikte presentatie ook van tabellen en grafieken. Heel onbegrijpelijk dat dit met OSCAR niet kan.
OSCAR (née Sleepyhead) is geen project van de Apneuvereniging, het is een open-source project waarvan tegenwoordig het overleg (governance) wordt gevoerd bij het Amerikaanse forum Apneaboard.com

Werkt(e) u in de IT? Ik vermoed van niet. Als iets in OSCAR nog niet mogelijk is, dan kan dat om technische redenen (bijv. slaapfases, omdat er geen EEG data zijn) of omdat er eenvoudigweg nog geen vrijwilliger is geweest die zijn/haar vrije tijd in het bouwen van de betreffende functie heeft gestoken.

Layout en opmaak van de magazine wordt door een professioneel bedrijf verzorgd, dat is een totaal andere tak van sport.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Zo die bestaan: een gekke vraag

11
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is het volgende:

Op basis van de export bestanden uit OSCAR ben ik in staat om overzichten/tabellen/grafieken te maken -maatwerk- die overzichtelijk zijn. Ik kan dat evt. in een programmavorm gieten.

Meen je in je glazen bol te zien, te veronderstellen, dat ik dat niet kan, dan daag ik je uit om een vraagstuk voor te leggen. In andere gevallen mag dat natuurlijk ook.

Mijn slogan in deze: Denk in kansen, niet in onmogelijkheden.

Een voorbeeld:
Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zo die bestaan: een gekke vraag

12
Overigens is het uitlezen van de geheugenkaart van de RESMED Airsense 10 geen hogere wiskunde.

Hier een voorbeeld van een dag:

Signal,Label,Transducer,Units,Min,Max,Dmin,Dmax,PreFilter,Smp/Rec,Reserved
1,Flow.40ms ,,L/s ,-2.000000,3.000000,-1000,1500,,1500,
2,Press.40ms,,cmH2O ,0.000000,40.000000,0,2000,,1500,
3,Crc16 ,,,-32768.000000,32767.000000,-32768,32767,,1,

Ik laat het denken in kansen en mogelijkheden aan de lezer over.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zo die bestaan: een gekke vraag

13
Jan voor iemand die geen verstand van programma's schrijven heeft en ik denk dat alle apneu gebruikers daar voor 99.9999999% onder gerangschikt kunnen worden is dit niet te begrijpen.

Ga je gang zou ik zeggen, maak er wat van, maar ik vraag mij af wat je hier nog meer van kan maken dan dat Oscar al toont.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zo die bestaan: een gekke vraag

14
Ruud,

Nou, dat begrijp ik.
Maar......
Heb jij als gebruiker in OSCAR nu gebrek aan informatie? Is alles duidelijk, kun je alle gewenste details zien?
Kun je je wensen formuleren?

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zo die bestaan: een gekke vraag

15
JanFlikweert schreef: 06 dec 2023, 09:01 Overigens is het uitlezen van de geheugenkaart van de RESMED Airsense 10 geen hogere wiskunde.

Hier een voorbeeld van een dag:

Signal,Label,Transducer,Units,Min,Max,Dmin,Dmax,PreFilter,Smp/Rec,Reserved
1,Flow.40ms ,,L/s ,-2.000000,3.000000,-1000,1500,,1500,
2,Press.40ms,,cmH2O ,0.000000,40.000000,0,2000,,1500,
3,Crc16 ,,,-32768.000000,32767.000000,-32768,32767,,1,
Dat is geen datalog voor 1 dag, dat is (deel van) de header van een EDF+ bestand. Hier worden de datakanalen gespecificeerd en hun metadata, zoals minimum, maximum, bemonsteringsfrequentie etc. EDF+ is een open formaat waarvan u de specificatie kunt lezen.

Overigens is ResMed de enige fabrikant die dit open formaat gebruikt, dus hulde voor ResMed. Alle andere fabrikanten hun data zijn met veel pijn en moeite ge-reverse-engineerd zonder hulp van de fabrikant. Philips maakt het helemaal bont, daarvan moest de encryptie eerst gekraakt worden bij de DS2.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i