Nieuw op dit Forum

1
Ik ben nu nieuw op dit forum .
Mijn Nickname is Banjer ( de naam van mijn hond ) en ben 60 jaar oud.
Even in het kort, 10 jaar geleden werd er bij mij Apneu
geconstateerd (2013) , ik had 48 Apneus per uur.

Eind 2022 heb ik opnieuw een slaaptest aangevraagd omdat ik inmiddels 17 kilo was afgevallen, het resultaat was keurig nog maar 3.3 Apneus per uur. ( we twijfelen nog steeds of deze test correct is uitgevoerd omdat niet alle gegevens zichtbaar waren in het ziekenhuis)

3 maanden geleden begon ik dezelfde symptomen weer te voelen als 10 jaar geleden en via de Huisarts opnieuw een slaaptest gedaan alleen nu bij het NSI ( NederlandsSlaapInstituut ) het resultaat was helaas nu weer 30 apneus per uur.

Slaap nu dus weer bijna 4 weken met een Resmed AirSense 11
De reden dat ik mij hier nu heb aangemeld is om ervaringen met andere Apneu lotgenoten te delen.

Re: Nieuw op dit Forum

2
Welkom Banjer! Ja, de leeftijd speelt vaak een rol. Hoe ouder hoe gekker, zoals mijn ex-schoonmoeder altijd zei. Leuk en waardevol om ervaringen uit te wisselen. Wat voor masker gebruik jij momenteel?

Groetjes, Carla
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Nieuw op dit Forum

4
Banjer of Eric😉

Dus doordat de ahi 3,3 per uur was ben je gestopt met de cpap therapie?

Heb je voor die slaap test, een week zonder cpap geslapen of heb je tot de slaap test de cpap gebruikt of heb je de slaap test met cpap uitgevoerd?

Heeft diegene die de slaap test heeft afgenomen ook gedacht, dat een AHI score van 3,3/uur ook 'dankzij' de cpap kan zijn behaald?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op dit Forum

5
Ik heb vanaf 2013 tot eind 2022 met een cpap geslapen omdat ik toen ik begon 48 AHI had.
In die tussentijd ben ik 17 kilo afgevallen dus eind 2022 nog is een slaaptest aangevraagd, op dat moment werd de 3.3 AHI gemeten.
Dus kon de cpap ingeleverd worden en heb ik ongeveer een jaar zonder cpap geslapen, echter de afgelopen 3 maanden begon ik toch weer de symptonen van de apneu te herkennen en werd daar behoorlijk bang van, in 2012 voordat uiteindelijk bekend werd dat ik apneu had ben ik in een burnout beland en daarna in een zeer zware depressie en ben toen ook mijn baan kwijtgeraakt ( kan je nagaan wat apneu kan veroorzaken ) vandaar dat de symptonen die ik nu weer herkende mij ernstige zorgen maakte.
sinds nu 4 weken slaap ik nu dus weer met een cpap en wel de resmed 11 en nu niet meer via het ziekenhuis ( longarts ) maar het Nederlands Slaap Instituut NSI

10 jaar geleden 48 AHI
Na 10 jaar een slaaptest met 3.3 AHI
Daarna een jaar geen cpap
2 maanden geleden weer een slaaptest met 30 AHI
Nu weer een cpap

Heeft diegene die de slaap test heeft afgenomen ook gedacht, dat een AHI score van 3,3/uur ook 'dankzij' de cpap kan zijn behaald?
Dit is een hele goede ?


groeten Eric

Re: Nieuw op dit Forum

6
We zien dit wel vaker. Je kan wel afvallen, maar de zwaarlijvigheid is vaak juist het gevolg van de slaapademstoornis, dus met "afvallen tot een lage ahi" los je het oorspronkelijk probleem niet op. Het oorspronkelijke probleem ligt in de gelaatsanatomie, en uiteindelijk ben je door ouder worden weer terug bij af.

Artsen zouden mensen beter moeten voorlichten, in plaats van dat simplistische "AHI is laag, dus CPAP kan weg" verhaaltje.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw op dit Forum

7
Hoi Banjer,

Welkom op dit forum!

Ik ben zelf een aantal weken geleden met apneu gediagnosticeerd met een zeer hoge AHI. Ik kan je wel vertellen dat ik niet het idee heb dat ik ooit nog af kom van de CPAP, en eigenlijk wil ik dat ook niet :grin:
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Nieuw op dit Forum

8
Hoi,
Ik heb je hele verhaal gelezen, jij had er toen je begon 89 AHI toch. Ik begon met 48 AHI. Heb 10 jaar de CPap gehad, daarna een jaar niet meer ( was behoorlijk afgevallen 17 kilo ) en sinds nu 4 weken weer een Cpap, nu 11 jaar later zijn de Cpaps erg gemoderniseerd en kan je nu mooi aflezen wat voor Apneus je hebt, bij mij is het zo goed als 100% Centrale Apneus, ik vraag me nu dus af of een Cpap hier hulp aan kan bieden want het zijn in mijn geval immers de hersenen die geen opdracht geven om te ademen tijdens mijn slaap.
Ben nu een weekje op vakantie en mijn Surface leest alleen Microsd kaartjes af dus kan Oscar die ik inmiddels geïnstalleerd hebt nu niet gebruiken.🤔

Re: Nieuw op dit Forum

9
Ja, klopt. Inmiddels zit ik ergens tussen de 1,5 en 5. Een hele verbetring, maar ik denk dat ik nog niet helemaal ben. CPAP doet voor centrale apneus niet zo veel inderdaad. Dan heb je een ASV nodig.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Nieuw op dit Forum

10
Ik heb inmiddels al een tijdje het programma Oscar op mijn computer staan en lees zo elke week even mijn Cpap uit
Ik heb enkel maar Centrale Apneus, soms tussen de 15 en 20 maar vaak ook tussen de 20 en 30.
Een heel enkele keer heb ik onder de 5 zoals vanmorgen, ik vind het heel apart hoe het kan dat je 6 dagen een hoog aantal centrale apneus hebt en 1 keer in de week onder de 5. Obstructieve apneus heb ik nooit.
Bij Vivisol hebben ze de druk inmiddels verlaagd naar 5 maar ook dat geeft helaas geen verschil.
Ik heb nu op 6 Februari een gesprek met mijn longarts over de hoeveelheden Centrale Apneus en dat ik lichamelijk en geestelijk nog geen enkel verschil kan merken, maar dit kan dus te maken hebben dat een Cpap eigenlijk niet helpt tegen Centrale apneus.
Op advies van sommige forumgenoten hier heb ik dus een afspraak gemaakt met mijn longarts en zal deze via een videocall plaatsvinden, ik ga het dan overleggen of deze therapie waar ik nu dus mee bezig ben voor mij nu eigenlijk wel zin heb en of ik aan een ander apparaat moet zoals de CSV waar jullie het hier al een tijdje over hebben.
Ik houd jullie op de hoogte,

groeten Barney ( Eric )