Slapen ResMed AirSense 10 blijft een ramp

1
Gebruik dit apparaat sinds augustus 2023 maar het slapen ermee blijft een ramp.
Zonder AirSense voelde ik me meer uitgerust.

Zonder AirSense val ik in slaap binnen 2 minuten ik moe ben > met AirSense duurt het tussen de 30 en 60 minuten.
Wordt met de AirSense ook veel vaker wakker dan zonder. De reden van het wakker- worden zijn o.a.:
Draai in mijn slaap en dan heb ik de slang om mijn nek gewikkeld zitten. Of draai mijn gezicht in het kussen waardoor masker (meerdere geprobeerd en allemaal zelfde probleem) losgaat en lucht langs mijn gezicht blaast.
Het opnieuw in slaap vallen kost ook weer vele minuten extra tijd.

Het korte slaapje na avondeten duurt nu ook veel langer omdat ik minder uitgerust ben.

Dus alles bij elkaar heb ik minder slaapuren met de AirSense waardoor in nog vermoeider ben dan ooit te voren.

Enige dat ziekenhuis zegt is dat ik eraan moet wennen, vraag me wel af hoe lang het wenproces is?

Re: Slapen ResMed AirSense 10 blijft een ramp

2
Vervelend dat het zo stroef loopt!

Wellicht kun je een aantal dingen proberen:
  • slang hengel, scheelt enorm in gedoe met de slang
  • Cpap kussen, wat een inham heeft waardoor het masker minder snel verschuift. Zijn vaak ook van traagschuim, wat überhaupt er voor zorgt dat je niet zo snel er helemaal in zakt
  • Minimalistische maskers, zoals de resmeds: n20, n30i of de kleinste de p30i. Ik ben zelf een zijslaper en heb met alle 3 weinig problemen met maskerlekkage. De n30i en p30i hebben de slangaansluiting bovenop het hoofd. Dat geeft dus 's nachts nog minder gedoe met de slang
Hopelijk kun je dan weer een stap zetten!
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Slapen ResMed AirSense 10 blijft een ramp

3
Bedankt voor je bericht en tips.

Het masker dat jij omschrijft is toch het masker wat alleen onder je neus zit? Voor mij was dit de meest dramatische, dat flapje in het midden trilde alleen maar heen en weer tegen mijn neus aan.
Daar heb ik 2 nachten mee wakker gelegen met echt 0 minuten slaap.

Die van het kussen ga ik zeker proberen, heb je misschien ook een linkje?

Alleen jammer dat niemand in het ziekenhuis deze tips geeft.

Re: Slapen ResMed AirSense 10 blijft een ramp

4
Peter, dan kun je beter de neusdoppen gebruiken, dus Resmed Airfit P30i. Die heeft geen flapje in het midden maar gewoon twee doppen die tegen de binnenkant van de neusgaten de neus afsluiten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slapen ResMed AirSense 10 blijft een ramp

5
peter045 schreef: 29 jan 2024, 20:41 Het masker dat jij omschrijft is toch het masker wat alleen onder je neus zit? Voor mij was dit de meest dramatische, dat flapje in het midden trilde alleen maar heen en weer tegen mijn neus aan.
Daar heb ik 2 nachten mee wakker gelegen met echt 0 minuten slaap.
Dan zou ik inderdaad zoals @RuudJ al aangeeft voor een p30i gaan. Die past volgens mij op het frame van de n30i.
Let op: voor veel mensen is het standaard frame iets te groot en kun je beter een small nemen.
Verder is er een fijnere achterband (dreamwear) bij te koop, wat toevallig hier ook perfect op past. Even zoeken op p30i op het forum.

De doppen zijn ook even wennen, maar dit is wel een top systeem.
Die van het kussen ga ik zeker proberen, heb je misschien ook een linkje?
Geen directe link, maar ik heb een HOMCA CPAP-kussen via Amazon .nl gekocht.
Ik vond het contour kussen niet fijn. Is mogelijk dus even zoeken naar een kussen wat bij je past. Marktplaats is daarvoor soms ook heel handig.
Lucovital heeft een vlinderkussen, vaak voor €30, wat in ieder geval mijn partner (met cpap en n20 masker) ook prima bevalt. Dit is ook koudschuim en heeft een inham zodat het masker niet snel af gaat.
Alleen jammer dat niemand in het ziekenhuis deze tips geeft.
Op zijn minst zou je verwachten dat de spullenleverancier je dit vertelt, die verkopen namelijk ook vaak het nodige...

Als je de (begrijpelijke maar onnodige) problemen door wat handige spullen hebt getackeld, dan kunnen we je hier op het forum mogelijk ook nog verder helpen door eens te kijken naar de data uit de cpap. Maar eerst maar eens het geworstel met de slang e.d. fixen ;) en kijken hoe het dan met je therapie gaat
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Slapen ResMed AirSense 10 blijft een ramp

7
Voor ik een slaap apneu apparaat had deed ik na avondeten altijd een slaapje van 15 a 30 minuten, in de avond ging ik dan tussen 12 en 1 uur in de nacht slapen en werd dan tussen de 1 en Max 3 per nacht wakker.

Nu ik zo een apparaat slaap ding heb. Doe ik na het avondeten een slaapje van 1 tot 1,5 uur en ga ik daarna tussen 10 en half 11 in de avond slapen omdat ik mijn ogen niet meer kan openhouden. Zet braaf het masker op en apparaat aan maar wordt ontelbaar keer wakker.
Als ik het slaapje na avondeten niet zou doen, ook getest dan vallen de ogen dicht rond 8 a half 9 in de avond

Het apparaat/masker went op de 1 of andere manier niet. Geen idee waar het aan ligt en de arts zegt maar dat ik eraan moet wennen

Het tig keer wakker worden, vermoeider zijn dan ooit, niet naar feestje kunnen gaan dat went zeker allemaal niet.

Re: Slapen ResMed AirSense 10 blijft een ramp

10
peter045 schreef: 15 apr 2024, 14:40 Voor ik een slaap apneu apparaat had deed ik na avondeten altijd een slaapje van 15 a 30 minuten, in de avond ging ik dan tussen 12 en 1 uur in de nacht slapen en werd dan tussen de 1 en Max 3 per nacht wakker.

Nu ik zo een apparaat slaap ding heb. Doe ik na het avondeten een slaapje van 1 tot 1,5 uur en ga ik daarna tussen 10 en half 11 in de avond slapen omdat ik mijn ogen niet meer kan openhouden. Zet braaf het masker op en apparaat aan maar wordt ontelbaar keer wakker.
Als ik het slaapje na avondeten niet zou doen, ook getest dan vallen de ogen dicht rond 8 a half 9 in de avond

Het apparaat/masker went op de 1 of andere manier niet. Geen idee waar het aan ligt en de arts zegt maar dat ik eraan moet wennen

Het tig keer wakker worden, vermoeider zijn dan ooit, niet naar feestje kunnen gaan dat went zeker allemaal niet.
Dat klinkt allemaal nog niet zo fijn!

Het wordt helaas niet vanzelf beter. Aan bepaalde dingen zul je moeten wennen bijv het geluid van de machine, of het hebben van iets op je gezicht, maar andere dingen zul je echt pro actief moeten oplossen. De mensen hier kunnen je daar goed bij helpen!

En gelukkig kunnen veel problemen ook opgelost worden. De meeste problemen zijn hier al wel eens voorbij gekomen.
In hoeverre heb je al stappen kunnen zetten met de problemen die je eerder meldde?
Heb je bijvoorbeeld al een slanghengel, zodat je minder last hebt van de slang?
Of een cpap kussen, waardoor het masker veel minder snel los raakt?

Vertel anders ook eens iets over het type masker dat je nu gebruikt.
Wat vind je er het fijnst aan, ten opzichte van andere maskers?
Wat is er nog niet zo fijn?
Hoe voelt het ademen met het masker op?

Welke andere type maskers heb je geprobeerd?
Wat vond je per type prettig of niet prettig?

Er zijn ook met de instellingen van het apparaat de nodige verbeteringen mogelijk, maar daarvoor is het belangrijk gedetailleerder aan te geven hoe de ervaring is. Dus ik zou beginnen met bovenstaande vragen te beantwoorden, zodat we daarna nog eens op de instellingen van het apparaat kunnen inzoomen.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Slapen ResMed AirSense 10 blijft een ramp

11
Sliep altijd op mij linkerzijde (rechterzijde kan niet ivm schouderklachten en mocht ik in de slaap daarop draaien word ik wakker van de pijn) en draai elke nacht wel wel op mijn buik en met het gezicht in het kussen.
Licht aan of tv aan, warm of koud geen probleem mee met slapen. Kan hooguit wakker worden van tv geluid maar tv uit en slaap weer. Zelfde als ik naar toilet moet, dan was het ff plassen en liggen en binnen 1 minuut weer slapen. Oja slaap alleen in een tweepersoonsbed en gebruik tijdens slapen ongeveer elk hoekje/randje van het bed
Slapen ging dus prima op de ademstops na uiteraard.

Nu is alles anders met de ResMed, in slaap vallen duurt langer.
Trek masker los in slaap, door beweeglijkheid in mijn slaap gaat masker ook los.

Heb de neus kussen gehad, het stukjes tussen de 2 gaatjes flapperde continu tegen mijn neus aan. Werd hier gek van en heeft me slapeloze nachten gekost.
Gebruik nu masker dat alleen de neus bedekt. Haal er prima adem mee als ik die op heb.
Temperatuur begint wel te stijgen en dat betekent meer zweten en glibberen van masker.
Was tijdens verkoudheid/neus verstopt niet te doen.
Heb toen full face geprobeerd maar was ook drama, overal druk op mijn gezicht en in 1 week wennen aan nieuw masker lukt hier niet, ben al sinds september bezig met het wennen.

Apparaat stond 1st afgesteld op stand 9 maar werd toen stikkend wakker omdat uitadem niet lukte. Werd ook helemaal gek van alle lucht die continu blaast.
De tegendruk bij apparaat is nu uitgezet, geen idee welke in stelling het was.
Stand ook verlaagd naar 6 maar had dan nog 30 ademstops. Inmiddels verhoogd naar 7 maar geen idee hoeveel stops er nu zijn.
Geen idee waar dat staat.

Probeer de 4 uur per nacht vol te houden met apparaat maar dat lukt 2 a 3 nachten niet.
Lig vaker 2 uur of langer wakker met masker op om maar de 4 uur te halen.

Heb nog geen slanghaspel of apneu kussen geprobeerd.

Re: Slapen ResMed AirSense 10 blijft een ramp

12
Peter begin nu eerst eens met de slang vanuit de hoogte te laten komen. Dit kan via een elastiek met een haakje boven je hoofd in de muur, maar nog beter kun je een opvouwbare slanghengel kopen die je ook mee op reis kunt nemen. Ja, het kost geld en ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar soms moet je in je gezondheid investeren om tot een goed resultaat te komen.

Vechten met de slang is echt niet nodig en door een slangenhengel krijg je meer bewegingsvrijheid in bed.

Probeer dit eerst eens uit. https://www.oxigo.co/nl/hose-lift-cpap-slanghouder.html
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slapen ResMed AirSense 10 blijft een ramp

15
Beste perslucht piraat,

Als leek heb ik ook vragen bij het kussen wat je aanraadt. Als ik op mijn buik draai in mijn slaap en met het gezicht in het kussen blijft het masker dan wel zitten.

Wil best € 100,- uitgeven aan slanghaspel en een kussen maar twijfel gewoon of het helpt.

Trek masker nu los met handen tijdens slapen. Als ik mijn gezicht tijdens slapen nu in kussen draai gaat masker los, lijkt me niet dat een ander kussen dat oplost. Dit zijn 2 dingen die mij veel laten wakker worden.

Re: Slapen ResMed AirSense 10 blijft een ramp

17
Plak tijdelijk met pleister over de band heen het masker vast op de wang. Aan beide kanten.

Ongemerkt afdoen is dan voorbij.

Dit advies wordt vaker gegeven omdat het toch vaak voorkomt in het begin dat het masker ongemerkt wordt afgezet tijdens de slaap.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slapen ResMed AirSense 10 blijft een ramp

19
Ik zit je hele verhaal te lezen. Bij alle suggesties die gedaan worden heb je al twijfels of bezwaren voor je ze überhaupt geprobeerd hebt.
Het is gewoon niet voor iedereen even eenvoudig en het kost soms veel tijd om aan dingen te wennen.
Er zijn ook mensen die pas na een jaar goed gewend en ingesteld zijn en enig resultaat hebben.

Het heeft bij mij ook even geduurd eer ik dat kon accepteren want je spiegelt je toch al snel aan de gevallen waar alles soepel loopt.
Probeer eea ook eens positief te benaderen en probeer wat uit.
Het moest eens werken.

Re: Slapen ResMed AirSense 10 blijft een ramp

20
Geen idee wat jij in het begin noemt maar ben al aan het vechten met dit apparaat/maskers sinds augustus 2023.
Maar heb je in al die tijd al eens mijn oplossing met een pleister op elke wang uitgeprobeerd?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar