iNAP on hold

1
Helaas heb ik vanmorgen na twee weken toch moeten besluiten de iNAP-test te pauzeren. In de eerste week gebruikte ik het standaard-mondstuk, dat is maat L die standaard wordt meegestuurd als je een iNAP koopt. Dat mondstuk is vrij lang en heeft aan het uiteind een gaatje waardoor het vacuüm wordt opgebouwd. Het geheel is van zachte silicone, maar door het vacuüm drukt het toch redelijk hard tegen het slijmvlies aan. Dat vond ik niet zo comfortabel maar ik ging ervan uit dat het nog zou wennen.

Om te kijken of het beter kon bestelde ik toen de twee andere sinds kort verkrijgbare mondstukken, waarvan er een smal is met gaatjes aan de zijkanten en de ander kort, breed en plat met dunne kanaaltjes. Het ding met de gaatjes zorgde voor erge irritatie en het gevoel dat mijn verhemelte geschaafd was. Drie nachten geprobeerd maar het werd niet beter. Dus greep ik terug op het standaardmondstuk, maar dat begon in de loop van de week in plaats van minder juist meer pijn te doen. Het andere mondstuk probeerde ik vannacht en dat beviel heel slecht, op de een of andere manier kwam mijn tong nu in het gedrang en ook op diverse plaatsen mijn tandvlees. Dat was niet te doen. Maar het standaardmondstuk doet op dit moment ook te veel pijn, er is een klein gebied dat beurs aanvoelt en de druk van het mondstuk niet verdraagt.

Ik heb de zaak aan het support-team van iNAP voorgelegd en hoop dat ze snel antwoorden. Op de site wordt een mondspoeling, Biotene, aangeraden bij irritatie en droge mond. Is hier iemand die dat gebruikt? Het is eigenlijk een product voor mensen die door ziekte of door een behandeling geen speeksel aanmaken, maar de reacties op Amazon zijn behoorlijk lovend. Ik wil het in elk geval maar eens proberen.

In de tussentijd is het back to CPAP voor mij. Gelukkig stond de A10 er nog, ik hoefde alleen de slang maar in te rijgen en het masker uit de kast te pakken. Eigenlijk wel vertrouwd. Hopelijk herstelt mijn verhemelte zich en kan ik over een week of zo een nieuwe poging wagen, want het gebruiksgemak van de iNAP is groot en de slaapkwaliteit prima.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: iNAP on hold

2
Jammer Carla, even een pauze moment dus, maar bedankt voor de update.

Met al die hulpstukken en ook de vocht opvang zakjes blijft de Inap wel een kostbare zaak die uit eigen portemonnee moet worden betaald.

Sterkte met de cpap nu en succes met de nieuwe poging binnenkort.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: iNAP on hold

3
Ja, die 'drypads' zijn inderdaad wonderlijk duur, inclusief verzending ben je een euro per dag kwijt! Maar dat valt in de praktijk mee, want de vorige eigenaar van mijn iNAP had een slim idee: met spotgoedkope gripzakjes en celstofdeppers (algemeen gebruikt in nagelstudio's) werkt het ook, voor maar 3 cent per dag. En als je milieubewust bent opgevoed kun je het zakje ook nog omspoelen en hergebruiken! Zo komt Jan Splinter door de winter, zeiden ze dan vroeger.

Het appraat zelf is ook vrij prijzig, maar de hulpstukken en slangen en zo zitten qua kosten in de buurt van xPAP-toebehoren. Een beetje masker is al snel een stuk duurder dan een mondstuk.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP