And now for something completely different: INAP

1
iNAP. Na twee nachten worstelen met een full facemasker (F30i) en twijfels daarover (ben ik wel de doelgroep?) kwamen vandaag de reinigingstabletten aan voor de tweedehands iNAP. Hij is nu gedesinfecteerd en ligt te laden voor een eerste test bij het komende uiltje. Hij zal wel weer een leercurve hebben dus we wachten nog even met juichen maar ik zal zeker nog verslag doen want een alternatief voor / aanvulling op CPAP vinden vast nog meer mensen interessant. Voorzichtig hoop ik dat hij mondlek kan verhelpen zodat de neusdoppen weer in zicht komen, en wie weet zelfs ooit overbodig worden. Maar zonder mondlek word ik al heel blij.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: And now for something completely different

2
Uiltje geknapt. Dus ook daadwerkelijk geslapen, wat best bijzonder is met zo'n nieuwe situatie. Het mondstuk is duidelijk aanwezig in de mond, het zit op zich comfortabel en het vacuüm zuigen is niet vervelend, ik dacht eigenlijk dat zo weinig onderdruk niet zou werken maar blijkbaar wel. Als het vacuüm verbroken raakt slaat de iNAP aan, maar door mijn oordoppen hoorde ik daar niets van. Ik heb niets gemerkt van luid geslurp wat Jason noemt. De slang is lang genoeg om hem boven mijn hoofd op de bedrand te leggen, dan kan ik me vrijuit omdraaien. Bijverschijnsel is wat kwijlen (Jason: drooling like crazy), maar dat schijnt bij herhaald gebruik minder te worden. Doekje erbij, geen groot probleem. Na gebruik het zaakje even afspoelen is zo gebeurd. Er zat een afdruk van het mondstuk in mijn verhemelte, die is inmiddels weggetrokken.

Volgens de iNAP is er 99.6% van de tijd 'seal', vacuüm geweest. Wat betekent dat voor de kwaliteit van de slaap en de ademhaling? Geen idee. OSCAR doet niet mee. Vanavond een test met de iNAP in combinatie met de neusdoppen (P30i), daar ben ik erg benieuwd naar, kunnen die apparaten samen door een deur of gaan ze tegen elkaar in werken? OSCAR gaat het ons morgen vertellen.

Hier de bespreking van Jason:

https://www.youtube.com/watch?v=_Laf-Jnw4XA
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: And now for something completely different

3
De Inap zorgt ervoor dat de mondholte vacuüm wordt gezogen, dus mond grotendeels gesloten wordt gehouden en dat de tong richting de tanden wordt getrokken. Deze kan dus niet in de luchtweg zakken en kan zo geen obstructief apneu veroorzaken. Ander slap weefsel, zachte gehemelte zal mogelijk ook niet in de luchtweg zakken.

Het voorkomt niet centraal apneu, maar dat doet een cpap of apap ook niet.

Het is dus specifiek voor obstructief apneu. Door deze in combinatie te gebruiken met de cpap kun je uiteindelijk wel meten of je nog obstructief apneu en hypopneu hebt of centraal apneu.

Met Inap alleen kom je dit niet te weten.

Interessant deze ontwikkeling bij jou.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: And now for something completely different

4
Klopt Ruud, de iNAP werkt alleen op de tong en mondholte en helpt dus alleen als daar het probleem zit. De tong wordt tegen het verhemelte gezogen, eigenlijk precies waar je hem zelf ook zou willen vastplakken als je last hebt van mondlek zoals ik.
Medicare_Info_340x300_3.jpg Medicare_Info_340x300_3.jpg 910 keer bekeken 10.48 KiB
Het mondstuk is duidelijk aanwezig en laat een indruk achter in het verhemelte, die snel weer wegtrekt. Met mijn tong voel ik het ook goed zitten maar als ik het uit doe geen centje pijn. Wangen en lippen kunnen redelijk ontspannen blijven. Extra moeilijkheidsgraad: ik ben verkouden geworden (wie niet?) met stevige keelpijn en neiging tot verstopte neus. Geen ideale testomstandigheden maar het is niet anders.

Mijn ervaring tot nu toe: ben nog volop aan het wennen, dit was de eerste nacht en voor mij is het dan al bijzonder als er ook maar een minut geslapen wordt. Ik ben een paar uur onder zeil geweest, dus dat is al goed. Begonnen met zowel de CPAP (met neusdoppenmasker) als de iNAP maar dat was teveel van het goede, alles zat op zich prima en werkte maar ik kon er niet mee slapen. Een moment blies de CPAP in mijn wang en probeerde de iNAP alle lucht op te slurpen met bijbehorend geluid, maar dat was ook zo weer voorbij.

Na een uur ben ik maar even gaan lezen en daarna verder gegaan met alleen de iNAP (en een gesnipperd uitje naast mijn bed) want alleen de CPAP heeft geen nut vanwege de mondlek. Ik was benieuwd of de iNAP alleen me voor stikken zou kunnen behoeden en dat ging volgens mij vrij goed, ook bij rugligging. Even geslapen, de bewegingsvrijheid is heerlijk, geen masker dat kan lekken. Het apparaat bromt als het pompje aanslaat maar bij CPAP moet ik ook oordoppen dragen tegen het geluid dus dat is geen verschil. Vervelender is het blauwe licht dat dan gaat knipperen, onder het kussen leggen hielp. Een keer een zacht snurkje gehoord bij het omdraaien. Maar rond 5 uur werd het onwennige mondstuk me even teveel en heb ik een pauze ingelast. Daarna alleen nog wat gerust.

Uitgeslapen is anders, maar ik ben toch voorzichtig enthousiast en ga vanavond weer verder oefenen. Heb inmiddels gezien dat er nieuwere mondstukken bestaan die misschien comfortabeler zijn, maar die zijn niet in de Duitse iNAP-winkel te koop. Het apparaat is sowieso nog moeilijk verkrijgbaar, de xPAP-producenten hebben de markt stevig in hun greep.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: And now for something completely different

5
Carla, ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar de uitlezing van Oscar over de periode (sessie) met cpap en Inap.

Kun je daar de afbeelding van plaatsen. Vooral de lekkage erbij plaatsen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: And now for something completely different

6
Dat is 'm Ruud. Ik vermoed dat die kleine spikes zijn als ik aan een neusdop rommelde (jeuk aan de neus) en een is van die keer dat mijn wang werd doorgeblazen.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: And now for something completely different

7
Carla, ziet er toch niet verkeerd uit voor de eerste keer en dan samen Inap en Cpap. Weinig spikes voor de FL en ook de lekkage valt reuze mee. Als je verder geen centraal apneu hebt en je zou kunnen wennen om de gehele nacht met de Inap door te kunnen slapen en daarmee fris en fruitig mee wakker wordt is het niet verkeerd. Volg je met belangstelling, vooral ook omdat mijn schoonzus in NY hier ook naar gekeken heeft, maar dit toch (nog) niet als behandeling heeft genomen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: And now for something completely different

8
Zeker niet Ruud, behalve dan dat ik niet sliep ;)

Maar ik ben blij te mogen rapporteren dat dat vannacht beter is gegaan! Met alleen de iNAP, want daar moest ik het meest aan wennen en dat apparaat belooft toch het werk van de CPAP te kunnen doen door de ademopening vrij te houden. Of dat is gelukt is niet te controleren, maar ik heb wel maar liefst 7 uur geslapen en voelde me vanmorgen behoorlijk fit! De hele ochtend vol energie gezeten, in de middag was de stoom een beetje op en op weg naar huis van mijn werk zat ik in de auto tegen de slaap te vechten. Verheug me nu op vannacht, mijn lichaam heeft de iNAP blijkbaar aardig geaccepteerd.

Of ik de combinatie met CPAP nog ga inzetten weet ik op dit moment niet, genoeg slaap pakken en de inhaalslag hebben nu prioriteit. Verder over het slapen met de iNAP weinig bijzonderheden, en 's morgens is hij heerlijk snel schoon.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: And now for something completely different

9
Derde nacht met iNAP. Mag weer niet klagen van de dokter: ongeveer 6,5 uur geslapen. Kan nog beter maar het is al een hele verbetering. De kwaliteit van de slaap lijkt goed want ik houd het er de hele dag op uit.

Leven er bij jullie nog vragen over de iNAP? Stel ze gerust.

Ik heb zelf interesse in het uitproberen van andere mondstukken dus heb daarnaar geïnformeerd bij de producent: https://www.mysnoreclinic.co.uk/
Benieuwd naar wat dit geintje nu weer gaat kosten.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: And now for something completely different: INAP

10
Nog maar een kort verslagje, dan zal ik komend weekend mijn conclusie formuleren. De nieuwe mondstukken ( IO-7H en I08) kwamen al op donderdag 25 januari aan. De IO-7H heb ik meteen in gebruik gesteld. Deze is ongeveer even lang en breed als het standaard-mondstuk maar iets platter en heeft ook gaatjes aan de zijkant, dit zou het makkelijker maken om het vacuüm te bereiken en vast te houden. Nu had ik daar geen klachten over (blijkens de iNAP zelf nooit onder de 98,2% geweest, Somnics zegt dat boven de 85% wenselijk is) maar die deuk in mijn verhemelte stoorde me toch een beetje en ik hoopte dat het andere model (nog) comfortabeler zou zitten.

Dat was niet het geval. Integendeel, het irriteerde mijn verhemelte veel meer en beschadigde het slijmvlies. Ik heb er 3 beroerde nachten mee doorgebracht. Zondag deed mijn verhemelte zo'n pijn dat ik de hele iNAP aan de wilgen wilde hangen, ook omdat ik bang was dat mijn gemaltraiteerde muil nu ook het standaard mondstuk niet meer zou verdragen. Maar dat viel gelukkig mee, het indoen was gisteravond een verademing en ik heb een prima nacht gehad met een uur of 8 slaap, aardig verkwikt ten opzichte van gisteren en weer helemaal zin in vannacht.

Het gebrek aan informatie (je krijgt alleen bedrijfsduur en vacuümtijd te zien) is irritant na OSCAR, maar dit simpele apparaat weet simpelweg niet veel meer dan dit. Je zou het nog in een tijdlijn kunnen zetten om te kunnen troubleshooten maar dat is dan ook alles. Inmiddels heb ik alle info en instructiematerialen op YouTube wel zo'n beetje gezien en veel wijzer ben ik er niet van geworden, het is gewoon vrij rechttoe-rechtaan. Voor de extra data heb ik een Fitbit aangeschaft, dat scheen een vrij accurate sleeptracker te zijn. Die draag ik sinds zaterdag, dus nog niet zoveel te melden. Het is een leuk speeltje maar net als vroeger met de stappenteller verwacht ik er over een paar maanden wel op uitgekeken te zijn.

Het lijkt een beetje een anticlimax, maar dat is het natuurlijk niet. Want de iNAP werkt voor mij en dat is geweldig. Ik heb de slang van de Airsense 10 uit de hengel gehaald en de hengel zelf haal ik binnenkort ook weg. CPAP gaat hier voorlopig in de kast.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: And now for something completely different: INAP

11
Ik heb de slang van de Airsense 10 uit de hengel gehaald en de hengel zelf haal ik binnenkort ook weg. CPAP gaat hier voorlopig in de kast.
Kan de INAP ook samen met een xpap apparaat gebruikt worden en dan wel met een neus- of neusdoppenmasker, dus alleen via neusademhaling?

Al is het alleen maar om eens te kijken hoe het resultaat van zo'n nachtje slapen er uitziet in Oscar?

Of slaapt dit voor geen meter? 0:) 0:) 0:)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: And now for something completely different: INAP

12
Hoi Ruud, toch nog maar even een antwoord op jouw vraag: ik denk op basis van mijn ervaringen tot nu toe met beide technieken dat dat prima kan. Heb het (zie boven) een uurtje geprobeerd en dat verliep goed. Ik zie er alleen zelf het nut niet van, het lijkt me alsof je op een laagje roomboter ook nog een laag margarine wilt smeren om te kijken of dat kan. Beide technieken kunnen afhankelijk van de persoon werken tegen OSA/UARS. Als de iNAP voor je werkt, is de xPAP niet meer nodig. Als de xPAP werkt maar je hebt wel last van mondlek, zou je daar de iNAP eventueel voor kunnen inzetten. Mondlek heb ik met de iNAP nooit gehad.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: And now for something completely different: INAP

13
Carla, snap ik volkomen. Beide therapieën zijn onafhankelijk van elkaar te gebruiken.

Nu weer even gebruik maken van de cpap therapie.

Lekker houden die Resmed als reserve hulpmiddel.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: And now for something completely different: INAP

14
Ja, het was vanmorgen vroeg wel een domper toen ik het moest opgeven. Maar de Resmed stond klaar en toen heb ik ook de sprong naar de tape maar meteen gemaakt. Fixomull Stretch zoals aangeraden door Susanne. Een uur opgehad, en dat gaf nog geen problemen. Leek ook goed af te sluiten, ik heb geen lek gevoeld. OSCAR zal het morgen rapporteren.

Wat me wel opviel: als ik op mijn rug lag, kreeg ik met enige regelmaat een of twee bolle wangen (Chipmunk Cheeks noemen de Amerikanen die, dat geeft het nog iets grappigs). Heel onrustig, dat hield me wakker. Soms brak de lucht ook door de keel met een 'Kggg'-geluid. Kennen jullie dat? Is er iets tegen te beginnen?

Op de zij ging het beter en heb ik vanmiddag even kunnen slapen, dus hopelijk gaat dat vanavond ook weer lukken.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP