Hallo ik wil mij ook even voorstellen

1
Hallo. Ik ben ook nieuw. Matig apneu 16-61 stops per nacht). Sinds 1-2 cpap-therapie (ResMed airsense 10 autoset).
Slaap met neusmasker. Gaat goed. Alle nachten onder de 5 stops. Slaap nog niet volledig door (1 tot 2 keer p/n naar de wc), maar heb wel al meer puf en energie.
Alleen mij lijf snapt het nog niet helemaal. Voelt alsof er een tank over me heen is gereden. Beetje hoofdpijn, wat duizelig, gevoel van dikke en stijve ogen. Ontwenningsverschijnselen?

Ik reageer vanwege wat Ruud zegt over cpap, bibap en asv, viewtopic.php?p=153260#p153260. Gaf bij mij onrust: heb ik de goede middelen? Of is het starten met en vervolgens opschalen als cpap niet werkt?

modedit RM: bericht afgesplitst van bestaand onderwerp, tekst aangepast met verwijzing

Re: Hallo ik wil mij ook even voorstellen

2
Hallo Marlies,

Je bent pas gestart met de therapie en dit is best wel ingrijpend op je lichaam. Je slaapt nu beter dan voor de therapie en daar moet je weer aan wennen. Dit kost tijd en je moet jezelf ook die tijd geven. Dus zodra je weer meer energie hebt, verdeel dit dan ook over de dag heen en ga niet meteen fanatiek aan de gang, want dit kan je later weer opbreken. Wat van belang is bij de therapie is dat je masker goed past en dat je liefst zo weinig mogelijk lekkage hebt. (mond en/of masker lekkage) en dat de ademhaling zo min mogelijk flow limitation hebt. Flow limitation ontstaat door blokkeringen in de luchtweg, bijvoorbeeld de stand van het hoofd geknikt richting de borstkas, kan hypopneu veroorzaken en dit geeft een ademhalingsvolume vermindering met vaak onbewust of bewust ontwaken uit de diepe slaap.

Je kunt jouw sd kaartje uitlezen met behulp van OSCAR.


Meer informatie over wat Apneu kan doen lees je in dit bericht.

Andere hulpmiddelen worden pas ingezet nadat het gebruikte hulpmiddel onvoldoende werkt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo ik wil mij ook even voorstellen

3
Marlies schreef: 07 feb 2024, 10:36 Of is het starten met en vervolgens opschalen als cpap niet werkt?
Exact, je schaalt op als er bepaalde problemen zijn. Als je ze blijkt te hebben, dan komen we er wel achter.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i