Oscar Flow Limitations rond de 20%

1
Hallo,

Aantal weken geleden begonnen met CPAP, de Lowenstein Smart Max. Nu valt mij steeds op dat mijn flow Limitations hoog zijn, is dit normaal en moet ik dit bespreken met de therapeut? Heb diverse settings geprobeerd:

- Druk 5-10 (was standaard)
- Softpap setting 1 en 2, 2 vind ik niks. Apparaat gaat sneller dan ik adem.
- tevens druk verhoogt met Softpap aan
- druk verhoogt zonder Softpap
- bij Softpap uit lijkt er geen data te zijn voor de flowlimit parameter

Bij de eerste week zie ik bij 1 nacht een flowlimitation van 12. Zie geen grote verschillen met andere dagen met andere waardes. Ook met de begin settings blijf ik rond de 20 hangen. Bijlage is ter ilustratie van een random dag.

Is dit niet extreem hoog?
Afbeelding
Bijlagen

Re: Oscar Flow Limitations rond de 20%

4
Ik ben even teug gaan kijken naar 1jan. 2024. Toen ben ik weer begonnen met APAP nu met een druk van 5-14. Dat was best heftig als je van 7 af komt. Dus de volgende dag naar Total Cair gebelt of ze de softpap aan konden zetten op stand 1. Ik had het kunnen weten wat er die nacht zou geberuren en wat in het verleden ook is gebeurd. In de loop van de nacht verschillende keren wakker geworden door dat het patroon van in en uitadem niet met mijn partoon mee loopt. Toen maar naar ruim 5 uur het masker maar af gedaan en zo door geslapen. En zo als ik het nu bekijk heb ik op 02 jan. 2024 best wel een grote luchtstroombeperking van ruim 28% gehad, en de dagen er voor en erna hele maal niks.

Wat ik wel vond van de softpap is dat het wel fijner was om er mee te slapen, als het werkt.

Re: Oscar Flow Limitations rond de 20%

5
dacronic072 schreef: 18 jan 2024, 21:45 - Softpap setting 1 en 2, 2 vind ik niks. Apparaat gaat sneller dan ik adem.
Dat komt omdat Softpap meer gemeen heeft met Flex van Philips dan EPR van ResMed. Specifiek: EPR maakt het ademen daadwerkelijk makkelijker volgens het principe van Pressure Support, terwil Softpap en Flex meer de "illusie" geven van makkelijker ademen. Maar dat geeft dus het effect dat u hier beschrijft.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Oscar Flow Limitations rond de 20%

7
In principe, als je het niet nodig hebt, dan kun je beter geen Softpap gebruiken. Veel mensen hebben er geen baat bij en men klaagt over gejaagd ademhalen met veel flow limitation. Dit verdwijnt blijkbaar als de Softpap functie uitstaat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar