Toename aantal ahi

1
Hallo,

Ik gebruik nu bijna 4 jaar een cpap, de dreamstation van Philips.

Sinds 5 dagen zijn mijn ahi weer erg hoog, zo tussen de 20 en 30. Nornaal zit ik rond de 3. Ik ben ook weer erg moe overdag.

Ik heb geen idee waar het aan ligt. Ik heb de slang gecontroleerd, alles goed schoongemaakt, masker versteld. Ik gebruik een full face masker.

Mijn partner zegt dat die snachts veel geblaas hoort. Dus ik dacht, het masker verstellen. Maar dat werkt niet. Iemand een idee?

Re: Toename aantal ahi

2
Hoe oud is het masker? Wat is het merk? Modelnaam? [REF] bestelnummer op de verpakking? Foto sturen kan ook, we herkennen alles :)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Toename aantal ahi

4
U heeft elk jaar recht op een vervangend masker. Dat is een kwestie van bellen/mailen/webformulier invullen bij uw leverancier. Ik ken weinig maskers die na een jaar nog niet gaar zijn, dus ik raad u aan om dat te doen.
Estelle83 schreef: Het apparaat geeft geen maskerlek aan als ik zo'n check uitvoer.
Dat is een korte momentopname, even kort als u wakker bent. Dat sluit niet uit dat u de hele nacht door "blaast" van de lekkage.

Een andere mogelijkheid is de zogenaamde mondlekkage, aangezien het een neusmasker is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Toename aantal ahi

5
Dank, ik ga het nieuwe masker aanvragen.

Wat bedoel je met mond lekkage, als in ademen door de mond?

Het zou kunnen, ik heb momenteel zeer geïrriteerde luchtwegen door verkoudheid (geen neusverkoudheid), het apparaat is in dit soort gevallen ook niet fijn aangezien het hoest opwekt mogelijk?

Ook las ik dat de slang in een bepaalde positie moet liggen, dat van bovenaf het beste is. Klopt dat? Ik hem hem altijd naast me

Re: Toename aantal ahi

6
Wat bedoel je met mond lekkage, als in ademen door de mond?
Klopt en dan vooral de luchtstroom die bij open mond de mond uitstroomt, veroorzaakt ook een kurkdroge mond.

De slang via een haakje of via een slangenhengel van boven af komende geeft meer bewegingsvrijheid in bed en voorkomt dat de slang onder het lichaam terecht komt, waardoor bij draaien ook weer maskerlekkage kan ontstaan. Bovendien kan eventueel vocht/condens via de slang weer terugstromen/ druppelen richting de watertank.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Toename aantal ahi

10
Dus hetzelfde type masker. Er is dus weinig veranderd ten opzichte van je vorige masker. Hoe is het met de geïrriteerde luchtwegen? Heb je al eens overwogen om niet met een normale slang te gaan slapen, maar met de HT15 (mm) Heated Tube, dus een verwarmde slang met diameter 15 mm?

Deze heeft buiten het voorkomen van condens, ook het voordeel dat verwarmde lucht meer comfort geeft juist aan de luchtwegen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Toename aantal ahi

11
Ik wist niet eens dat die bestonden! Dank voor de tip, ik ga er eens naar kijken.

Ik heb eerder hoge ahi's gehad, tegelijkertijd toen het apparaat ingewisseld vanwege de terugroep actie van Philips, en toen was het ineens goed. Hoe weet ik of het apparaat niet ineens defect is?

En met wie zoek ik contact ala het niet verbeterd? Sinds ik de cpap gekregen heb nooit meer contact gehad met zorgverlener of leverancier.

Re: Toename aantal ahi

12
Van wie heb je nu dan die normale slang en masker ontvangen? Normaal is dit via de leverancier die daarvoor geld ontvangt vanuit het basispakket vergoed door jouw Zorgverzekeraar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar