Voorstellen

1
Goedendag,

Ik ben nieuw hier op het forum en zal me even voorstellen.
Mijn naam is Gertjan en ben 62 jaar.

Ik ben nu bijna 2 jaar long covid patient en worstel al die tijd met vermoeidheid en energie.
In december is er bij een bloed controle geconstateerd dat mijn bloed te dik was en via wat verschillende doctoren ben ik uiteindelijk bij de longarts terecht gekomen, en deze heeft een slaap onderzoek thuis voorgeschreven, om te zien of ik snachts een zuurstof tekort zou opbouwen door apneu.
Dat was dus inderdaad het geval
positie afhankelijke OSA
rug AHI 41,9/uur 32% van de tijd
niet rug AHI 7/uur
en ben vervolgens het traject ingegaan voor mijn cpap


ik heb nu sinds 16 januari mijn cpap (resmed 10)

en op zich gaat dat best wel goed, mijn AHI is rond de 5-6.
wel heeft de dame van total care mijn EPR al teruggezet naar 3. Omdat ik erg veel last had van ingeslikte lucht

i.v.m mijn long covid maak ik al bijna 2 jaar gebruik van een Garmin watch.

dit doe ik voornamelijk om inzicht te hebben in mijn energie voorraad en de opbouw daarvan gedurende de nacht. en gebruik daarop een speciale "pacing" app

maar sinds ik mijn cpap heb is mijn energie voorraad per dag behoorlijk gedaald.
ik laad gedurende de nacht bijna niet meer op, ondanks mijn 7 uur slaap
ik voel me ook een stuk slechter, en kan met moeite 4 uurtjes werken en moet nu al weken s'middags slapen omdat het dan gewoon op is.

Vraag:
is dit normaal voor mensen die beginnen met cpap, en zo ja hoe lang duurt zo een eerste periode?
ik had wel gelezen over de 6 weken dip, maar kan eigenlijk weinig vinden over mensen die deze klachten ondervinden die ik nu voel.

Re: Voorstellen

2
GJakkerman schreef: 14 feb 2024, 16:04 en op zich gaat dat best wel goed, mijn AHI is rond de 5-6.
Als je verder wel goed doorslaapt de hele nacht dan is dat getal nog best hoog. (lang wakker liggen zorgt voor vals positieve incidenten) Dus de druk omhoog om AHI naar 0 te krijgen.

Daarnaast is er nog een eigenschap van de ademhaling genaamd "flow limitation" dat niet is meegerekend in AHI, en die bij sommigen voor voortdurende verstoring van de slaap en dus vermoeidheid kan zorgen. Ook dat is iets om nader naar te kijken. Daarnaast worden bij ResMed alleen 50% amplitude-dalingen gerekend als hypopneu, dus zelfs een deel van de hypopneus die bij een slaaponderzoek geteld worden zijn bij ResMed apparaten "onzichtbaar"
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i