Beginneling: Wat kan ik verwachten…?

1
Sinds 7 dagen gebruik ik nu mijn CPAP. En ik ben eigenlijk benieuwd welk avontuur ik eigenlijk ben aangegaan…

Het vermoeden is dat ik al meer dan 15 jaar apneu’s heb, mijn vorig jaar helaas overleden vrouw heeft het wel eens gezegd maar omdat zij ziek was heb ik er geen aandacht aan willen schenken. Nu, na haar overlijden, voel ik me verplicht aan m’n kinderen en m’n nieuwe vriendin om eindelijk eens goed op mezelf te gaan letten, vandaar dat ik het slaaponderzoek heb aangevraagd en nu een diagnose slaapapneu heb (AHI van 45).

Dus, nu 7 dagen de CPAP. De eerste nachten waren heel dubbel. HEERLIJK om vrij te kunnen ademen en niet te snurken en in de ochtend te voelen dat je gerust hebt. Maar oh wat doen die doppen onder m’n neus pijn… Ondertussen een maatje groter gaan gebruiken (van S naar M) en dat scheelt enorm, maar ik denk dat het nog wel beter kan? Ik heb een AirFit P10 maar heb veel interesse in de P30i.
Het gebeurt mij een paar keer per nacht dat ik door bewegen de doppen verlies en de hoofdband leidt ook een eigen leven in mijn krullenbos… Schiet vaak naar boven.
Kan ik gewoon de leverancier vragen naar een ander systeem?

Ik hoopte stiekem dat ik na 7 dagen helemaal bijgeslapen zou zijn… (naief, ik weet het) Ik merk nu pas hoe moe ik eigenlijk ben. Ik slaap nu veel beter dan ooit, maar mijn lichaamshouding is ook anders nu. Ik lag voorheen bijna ondersteboven in bed met m’n hoofd naar beneden om maar zo weinig mogelijk obstructie te voelen. Nu het ademen goed gaat, merk ik dat die houding eigenlijk niet fijn is. Ik had vorig jaar een nieuw kussen gekocht, heel dik en heel stevig, zodat ik met m’n hoofd langs het kussen naar beneden kon hangen. Nu mijn hoofd gewoon zijdelijks kan leggen merk ik hoe hard dat kussen is, ik word wakker van zere oren!. Een zachter en veel dunner kussen is nu veel comfortabeler.

Via en door dit forum heb ik al heel veel gelezen en geleerd, maar eigenlijk ben ik nieuwsgierig wat ik nu kan verwachten deze eerste weken/maanden? Na zeven dagen dus veel betere slaap, maar nog steeds moe. Ik heb gelezen over de zes weken dip.
Wanneer zou ik ongeveer kunnen verwachten dat ik merk dat ik minder moe wordt overdag? Vandaag de hele dag op kantoor geweest (1,5 uur heen en 1,5 uur terug) en ik ben nu echt wel moe. Gelukkig heb ik met m’n werkgever overeengekomen dat ik thuis werk zo lang ik nog geen significante verbetering voel.

Of is dat zo verschillend per persoon dat hier geen algemene richtlijnen voor zijn?

Ik ben altijd maar door gegaan. Niet op mezelf letten, gewoon op tijd naar bed en flink slapen. En doodop wakker worden als ‘gewoon’ bestempelen en als ‘t kon ‘s-middags even een dutje… (in het weekend)
Maar nu wordt alles anders…
Man (1967) - beginneling- ResMed AirSense 11 Elite - ResMed ClimateLineAir 11 - ResMed AirFit P30i

Re: Beginneling: Wat kan ik verwachten…?

2
Oh nog een naschrift: de slaapkamer. In de winter is deze bij mij zo tussen de 13 - 15 graden, zou dat hoger moeten zijn? Ik heb heel graag het raam open en de verwarming uit. Luchtvochtigheid rond de 60%.

In de zomer staat de airco aan.
Man (1967) - beginneling- ResMed AirSense 11 Elite - ResMed ClimateLineAir 11 - ResMed AirFit P30i

Re: Beginneling: Wat kan ik verwachten…?

3
Temperatuur slaapkamer 16 - 19 graden Celsius.

Een kussen van tempuur is harder, maar wordt zachter door lichaamswarmte.

Een te dik kussen kan je hoofd doen knikken richting de borstkas en kan zo de luchtdoorgang vernauwen en voor hypopneus zorgen.

Dat het beter gaat, gebeurt vaak ongemerkt. Opeens merk je dat, zaken, dingen, opeens weer gaat.

Maar hoelang dit gaat duren is idd voor iedereen anders.

Het P10 masker wordt ook met een large dop geleverd, heb je die al uitgeprobeerd?

Je bent net gestart en dan mag je vaak om een ander masker vragen, dus gewoon proberen.

Vraag frame small, en mocht de large van de P10 goed passen, dan moet je aan je leverancier ook de large neusdoppen van de P30i vragen. Wordt niet automatisch meegeleverd met het frame. Wel maat Small en medium.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Beginneling: Wat kan ik verwachten…?

4
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en OSCAR geïnstalleerd. Ik ben nu wat overweldigd door alle cijfers en grafieken die het me voorschotelt.

Ook heb ik de voor mij onleesbare gegevens die naar mijn huisarts zijn gestuurd, bijgevoegd:
Ik ben erg benieuwd wat ik hieruit kan leren.
Man (1967) - beginneling- ResMed AirSense 11 Elite - ResMed ClimateLineAir 11 - ResMed AirFit P30i