Resmed Airsense 11 geluid.

1
Ik heb sedert een aantal maanden een Airsense 11 Autoset Elite en het valt mij op dat sedert kort het motortje van deze CPAP een zoemend geluid maakt als die aanstaat. Het is niet heel luid maar genoeg om het te horen als de omgeving verder stil is. Hiervoor had ik een Airsense 10 en die was absoluut stil.
Ik heb verschillende slangen en maskers geprobeerd en dempende handdoeken etc onder het apparaat geplaatst maar het geluid blijft.
Ook is een duidelijk zuigend geluid bij de CPAP te horen bij inademing. Dit wordt luider indien het luchtbevochtigingsreservoir wordt verwijderd. Ligt niet aan het masker en/of type slang. Is gecheckt.
Is er iemand die mij kan adviseren?

Re: Resmed Airsense 11 geluid.

2
Van de AIr11 is bekend dat deze meer geluid maakt dan de Air10 vanwege een kleinere turbine die meer toeren maakt voor dezelfde luchtopbrengst. Ik denk niet dat je er wat aan kan doen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Resmed Airsense 11 geluid.

3
BOONSTRA01 schreef: sedert kort het motortje van deze CPAP een zoemend geluid maakt als die aanstaat.
Als hij eerder onder dezelfde omstandigheden stil(ler) was dan lijkt het een defect. Probeer de leverancier te benaderen en breng het verhaal zo dat je geen oog meer dicht doet. Hopelijk wordt het apparaat dan omgeruild.

Re: Resmed Airsense 11 geluid.

4
De leverancier benaderen is het beste natuurlijk als ik er zelf niets aan kan doen. Maar mijn leverancier verwijst mij hoogstwaarschijnlijk naar een servicepunt van hun om het apparaat te onderzoeken. En ik weet nu al wat die gaan zeggen. Die zullen het ontkennen of ze zeggen dat alle CPAP's nu eenmaal geluid maken. Zijn altijd hele lastige discussies.

Re: Resmed Airsense 11 geluid.

5
Misschien...
Maar misschien moet je ook niet te bang zijn, er zijn eventueel meer wegen te bewandelen.
Je leverancier is verplicht jouw goede apparatuur en ondersteuning te geven. Als het geluid zoals omschreven sinds kort te belastend voor jou is, dan moet er naar gekeken worden. Desnoods schakel je de arts in welke jouw aan de cpap gezet heeft. Geef aan dat de airsence 10 superstil was en je sinds kort met deze niet meer kan slapen.
Ik heb natuurlijk makkelijk praten en garantie kan ik jou ook niet geven maar niet geschoten is altijd mis.

Re: Resmed Airsense 11 geluid.

8
Ik heb een spiksplinternieuw exemplaar, nu drie weken in gebruik. Het apparaat is echt muisstil.

Alleen de verdamper maakt een beetje geluid, een zachte zoem/brom lijkt het. Maar dat is met intervallen en klinkt in onze oren 'natuurlijk' als in niet mechanisch en afleidend.

We hebben ook zo'n 'diffuser' in de woonkamer. Dat geluid is nagenoeg hetzelfde.
Man (1967) - beginneling- ResMed AirSense 11 Elite - ResMed ClimateLineAir 11 - ResMed AirFit P30i

Re: Resmed Airsense 11 geluid.

9
BOONSTRA01 schreef: 05 mar 2024, 12:57 Als het zo is dat de Airsense 11 meer geluid maakt dan de Air10 vanwege een kleinere turbine die meer toeren maakt, dan moeten er toch meer Airsense 11 gebruikers zijn die last hebben van dat geluid. Is daar iets over bekend?
Oordopjes zijn mijn vriendjes sinds ik de 11 heb.
Maar ja, dan word ik ook niet meer wakker van blaffende honden, koerende duiven, krantenjongens op brommers in alle vroegte en het vogelconcert dat weer begint in dit jaargetijde.

Win win. :-D
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Resmed Airsense 11 geluid.

10
Mocht het enige troost bieden: mijn ResMed Airsense 10 maakt nu best wel wat lawaai nu de druk hoger is. Gelukig slaap ik zo'n beetje overal doorheen.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."