nabestellen neusdoppen

1
Ik draag al vele jaren het masker Respireo Primo, geleverd door VitalAire (onderdeel van Air LIquide Health care). Van de bijgeleverde 3 neusdoppen gebruik ik alleen de maat Medium. Omdat ik vaker nieuwe neusdoppen nodig heb dan een nieuw masker probeer ik bij Vitalaire alleen de betreffende neusdop(pen) zonder bijbehorend masker te bestellen. Dat is niet mogelijk want dat is niet rendabel, zo wordt mij meegedeeld.
Air LIquide besteedt in zijn jaarverslag veel aandacht aan "sustainability" , daarvoor heeft Air Liquide ook een heel beleid geformuleerd zo heb ik op hun website gelezen. Als ik vraag bij VitalAire of het niet duurzaam zou zijn om toch alleen doppen te leveren en daarmee te voorkomen dat er ook een masker wordt geleverd, stokt de discussie en wordt verantwoordelijkheid om daarop in te gaan ontlopen. Het lijkt me dat ook VitalAire/Air Liquide bekend is met de aandacht die er ook in Brussel bij Europa is voor het duurzamer omgaan met materialen.
Ik vraag me af of dit "niet-duurzaam" handelen wat betreft de levering van alleen neusdoppen ook bij andere leveranciers voorkomt.
Zou dit onderwerp in het overleg met leveranciers, in dit geval VitalaAre, door onze vereniging aan de orde moeten worden gesteld?
Bert

Re: nabestellen neusdoppen; ruilen overbodige neusdoppen

3
Ik gebruik al jaren het Respireo Primo P-masker met de neusdop maat L. De maten S en M zijn te klein. De neusdoppen gaan minder lang mee dan het masker. Als ik een nieuwe neusdop bestel, krijg ik een heel nieuw masker. Retourneren van de niet passende neusdoppen wil men niet. Het masker gaat wel een jaar mee. De neusdop hooguit 4 tot 6 maanden. Tussentijds nabestellen leidt steeds tot discussie. Men is ook niet bereid de neusdoppen afzonderlijk verpakt toe te sturen. Daarmee wordt het ruilen bemoeilijkt.
Zijn er op het forum gegadigden om maat S of M van dit type masker te ruilen tegen type L? Ik kan zo nodig het document overleggen waaruit blijkt dat de materialen op 1 maart jl. zijn toegezonden. Daarmee wordt voorkomen dat ik ook van zending weer 2 van de 3 neusdoppen moet weggooien. Wie kan ik helpen en daarmee ook het milieu ontlasten?

Re: nabestellen neusdoppen

4
Ik gebruik al jaren de airfit P10 en toen ook bij die (niet bepaald) geweldige vitalair.
Toen hier via het forum regelmatig geruild, en dat gaat veelal best goed.
Zodoende 3 passende doppen per jaar.

Nu overgestapt naar Westfalen, degene die het apparaat en masker bracht herkende het direct.
Hij gaf dan alleen de passende en de rest bewaarde hij.
Ik kreeg toen ook gelijk een aantal L-en die hij opgespaard had.
Dus dat werkt ook prima.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1