Stroomuitval in de wijk.....

1
Hallo,

Onlangs viel de stroom uit in onze wijk, ik heb geen reserve bedacht ik toen.
Ik zou een accu willen voor mijn Resmed AirSense 10 elite. De officiële zijn behoorlijk duur
Ik hoef er niet mee in het vliegtuig, dus mag meer dan 100 mAh zijn. Er zijn goedkope op internet van enkele tientjes.

bijvoorbeeld de accu huismerk: Resmed SE301120/4s1p us18650vt3 accu 2600 mAh voor 89,50 euro

Is dat wat? Het verschil met de officiële qua prijs is zo enorm. Het is maar een back up systeem voor het veilige gevoel.

Re: Fiets/Kampeervakantie geen stroom batterijen/powerbank/accu ervaringen en tips

2
Werkt niet. Het moet minimaal 24 Volt geven want daar werkt de Resmed op. De Medistrom P24 - Lite is geschikt voor de ResMed en deze kost circa €400 dus goedkoper dan het originele modelaccu van Resmed zelf die voor circa €700/€800 moet kosten.

Waarschuwing, gebruik geen bevochtiger en geen verwarmde slang bij het gebruiken van een accu, want deze wordt dan sneller leeg getrokken. Een accu gaat ongeveer twee nachten van zes uur mee.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Fiets/Kampeervakantie geen stroom batterijen/powerbank/accu ervaringen en tips

3
Snurkofoon schreef: 05 mar 2024, 12:08 Ik hoef er niet mee in het vliegtuig, dus mag meer dan 100 mAh zijn. Er zijn goedkope op internet van enkele tientjes.
Voor stationaire oplossingen is een loodaccu het meest kosten-effectief. Je hebt daarvoor de 12-24V booster voeding nodig van ResMed en een auto-accu (liefst deep cycle) met een geschikte lader.

Een standaard CPAP gaat niet loeien als de stroom uitvalt (m'n ASV wel 8-)) dus je hebt ook een zo'n apparaatje nodig om te waarschuwen bij stroomuitval.

Als de stroom uitvalt zet je de klemmen op de accu en plug je de voeding in, dan kan je doorslapen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Stroomuitval in de wijk.....

4
Voor thuis lijkt een lood accu de goedkoopste oplossing. Let wel op dat de ruimte goed geventileerd is, er kunnen gassen vrij komen.
Je zou ook "dry cell" modelbouw accu's kunnen proberen.
2x 12V = 24V, dus 2 12V accu's in serie zou moeten kunnen. Een lader voor 24V kun je b.v. hier vinden.
Wat misschien ook kan is een UPS die voor PC's gebruikt wordt en 220V levert.
Je moet er dan wel een hebben die geen alarm geeft wanneer de stroom uit valt :grin:
Wanneer je een 24V accu gebruikt zul je moeten controleren hoe vol die is om hem zonodig bij te laden.
Misschien kan een druppellader dit doen.
Het is alleen niet verstandig tegelijk te laden en de CPAP te gebruiken, voor het laden is een wat hogere spanning nodig en er kunnen pieken optreden. Aansluiten op het moment dat de stoom uitvalt is de makkelijkste oplossing.
Je zou ook nog aan een automatische omschakeling kunnen denken, maar hoe dat zou moeten kost wel enig denkwerk (en kennis van elektronica).
Misschien is dit wel de oplossing een UPS die ook te starten is wanneer de stroom al is uitgevallen. Het lijk me dat je hiermee wel een nacht door komt, misschien dat je een wat kleinere zou kunnen nemen.
Wel zelf informeren of hij aan blijft zolang je stroom vraagt.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Stroomuitval in de wijk.....

5
RwK schreef: 05 mar 2024, 21:03 2x 12V = 24V, dus 2 12V accu's in serie zou moeten kunnen
Dat gaat niet zonder meer met ResMed apparaten. Je hebt een circuitje nodig dat op de 3e pin een signaal geeft.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Stroomuitval in de wijk.....

7
Dank voor al de uitleg mensen! Ik begin te snappen waarom de officiële versies zon 400,- euro kosten. Al de elementen samen, snoertjes een nieuwe accu, druppellader etc. Bij elkaar zijn ook snel zon soort bedrag lijkt me. Dan lijkt een geïntegreerde oplossing weer niet zo gek. Die moet je ook soms bijvullen om stand by te staan. Ook de herinnering dat je half zittend veel minder last hebt van obstructies en snurken geeft me geruststelling dat een nacht zonder cpap te overleven is. Ik voelde me door die stroomuitval plots zo kwetsbaar he. Dank u allen zeer voor al de reacties. Misschien is er wel een tweedehands te vinden bedacht ik ook.

Re: Stroomuitval in de wijk.....

8
Of de UPS een geïntegreerde oplossing biedt vroeg ik me nog af. Ik zie een groot verschil in prijs van 100- meer dan 1000 maar begrijp dat ze maar kort werken.
Ik zie 400volt staan, je hebt toch 12 of 24 nodig voor de cpap? Ik raak snel het spoor bijster hierin. Is er een UPS die de cpap een paar uur aan de gang houdt en die bijvoorbeeld stand by in het stopcontact kan staan zodat ze vol is. Wakker worden doe je vanzelf wanneer de cpap uitvalt denk ik..
dan moet je alleen het stekkertje van de UPS in pluggen in ….het tussenstuk (90 watt AC adapter) dat normaal gesproken de 220 omzet in iets anders?

Een kant en klare ups die het zo over kan nemen voorenkele uren is dat mogelijk?
Ben bang dat je met aanpassingen toch snel weer op die 400,- euro zit van de officiële versie….

Re: Stroomuitval in de wijk.....

9
Snurkofoon schreef: 06 mar 2024, 10:33 Ik zie 400volt staan
Dat is Volt⋅Ampere. Dat is een aanduiding van vermogen. Ruim genoeg voor CPAP.

VA is ongeveer hetzelfde als Watt, maar VA houdt rekening met power factor. Een UPS van 400VA, daar kan je theoretisch 400W aan
gloeilampen aan hangen, omdat die een power factor van 1 hebben:

VA = Watts/PF = 400 / 1 = 400 VA

Maar heb je een motor (bijv. stofzuiger) van 400W met power factor van 0,5 dan krijg je

VA = Watts/PF = 400 / 0.5 = 800 VA wat dus te veel is voor een 400VA UPS.

CPAPs hebben net als een gloeilamp een power factor van 1 dus net als een gloeilamp. Je kan VA dan lezen als gelijk aan Watts.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Stroomuitval in de wijk.....

10
RwK schreef: 06 mar 2024, 05:40 OK, dus net zoiets als bij de Dreamstations.
Met het verschil dat voor een Dreamstation een weerstandje volstaat, en ResMed een actief circuit met spanningsregelaar verlangt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i