Fiets/Kampeervakantie geen stroom batterijen/powerbank/accu ervaringen en tips

1
Beste Lezers,

Op het forum lees ik verschillende onderwerpen over kamperen en gebruik van batterijen/powerbank/accu, bij CPAP.
Er zijn berichten/info uit 2016, die zeker een inkijkje/info geven over het hoe/wat slapen als je op een camping staat met je tent zonder stroom.
Ontwikkelingen zijn daarna groot geweest en ik ben benieuwd wat heden ten dage de mogelijkheden zijn.

Ik ging altijd op fiets kampeer vakantie en overnachten op kleine campings zonder stroom.
Graag zou ik weer op pad gaan.
Sinds 2 jaar gebruik ik een CPAP (DeVilbiss ble(u?) en ben nu op zoek naar info/ervaringen naar de mogelijkheden om te overnachten met CPAP zonder dat er (vaste) stroom voorziening beschikbaar is.
kosten/ hoe doe je dat/mogelijkheden om te huren (bv een reis cpap en powerbank)

Wie heeft ervaring met- en tips voor slapen met CPAP en er is geen (vaste) stroomvoorziening op je kampeerplek.
Wat zijn op dit moment de mogelijkheden voor batterijen/powerbank/accu/reis cpap?
Hoe pak jij het aan, wat is jouw ervaring?
Gewicht/formaat is ook een "dingetje" ivm beperkte ruimte en liefst zo licht mogelijk reizen.
Let wel: ik heb geen auto tot mijn beschikking en/of kan geen zware/grote accu's meenemen,
ben technisch niet zo vaardig (zelf knutselen, plakken en knippen met electrische draadjes daar ben ik niet bekend mee)

Graag hoor ik jouw ervaringen.
Groeten van Jane

Re: Fiets/Kampeervakantie geen stroom batterijen/powerbank/accu ervaringen en tips

2
Dag Jane, welkom

Je hebt alles denk ik wel goed doorgelezen.
Het komt er op neer dat als je met de fiets op pad wilt en enkele nachten met een cpap netspanningsloos wilt slapen dat je dan een behoorlijke accu mee moet nemen.
Ook de peperdure resmed accu van honderden euros gaat zeer kort, zoniet 1 nacht mee.
Je zult een lithium accu met behoorlijk hoge capaciteit en 'snel' lader mee moeten nemen en dat is toch nog een flinke afmeting in je fietstas.
Om de paar dagen moet je dan nog ergens opladen.

Re: Fiets/Kampeervakantie geen stroom batterijen/powerbank/accu ervaringen en tips

3
Dag Henk,
Dank voor je bericht.
Dat belooft nog niet veel goeds.
De ontwikkelingen op gebied van "power" zijn de laatste jaren zeer snel gegaan.
Het is de hoogste tijd dat de (medische) apparaten branche (apneu apparaten leveranciers/ontwikkelaars en powerbank ontwikkelaars)
gaan investeren in ontwikkeling zodat mensen die afhankelijk zijn van medische apparaten ook zonder netspanning op pad kunnen.
ps deze groep wordt steeds groter.
Overheid beleid is zoveel mogelijk elektrisch (op netspanning) en daar waar mogelijk de auto laten staan. Natuur en Mileu.
Zou de vereniging hierin iets kunnen betekenen?
Dit "ergens" aan de orde stellen?
"gat in de markt" ? :-)

Ik hoop op positievere berichten en tips van andere cpap gebruikers die zonder netspanning op pad gaan :-D
Groeten van Jane

Re: Fiets/Kampeervakantie geen stroom batterijen/powerbank/accu ervaringen en tips

4
Jane, accu's zoals die van Resmed of de Medistrom Pilot 12 V Lite of de Pilot 24 V Lite gaan ongeveer 1 á 2 nachten mee (reken op zes uur per nacht) onder voorwaarde dat je geen bevochtiger (waterloze bevochtiger á €4,80 wel mogelijk https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?p=135755#p135755 ) en ook geen verwarmde slang gebruikt. Je bent en blijft ter alle tijden afhankelijk van netstroom om deze accu's weer op te laden.

Je kunt ook een 50W zonnepaneel aanschaffen om deze accu's op te laden https://www.amazon.nl/zonnepaneel-voor-Medistrom-Pilot-12-Pilot-24/dp/B07C88RWDG, echter je hebt 7-9 uur zonneschijn nodig om deze op te laden.

In Nederland heb je vaak geen genoeg zonuren om dit volledig voor elkaar te krijgen, dus zou je na gebruik, deze direct weer op moeten laden.

Dus als je aan gewicht en ruimte moet denken, dan is bovengenoemde accu's de enige oplossing en zou zo zonnepaneel over je tassen heen tijdens het rijden op de fiets een mogelijke oplossing zijn. Andere oplossingen zou ik niet weten. De schuld bij de fabrikanten van de cpap apparatuur neerleggen of de vraag of de ApneuVereniging hier zou moeten inspringen lijkt mij niet aan de orde.

De apparaten gebruiken nu eenmaal stroom om te kunnen werken en zonder kunnen zij nu eenmaal geen dienst doen.

Dan nog dit, je hebt aan diverse leden gevraagd om info over dit topic, natuurlijk geen probleem hoor, maar ik heb even gekeken wanneer deze leden voor het laatst actief waren op het forum en dit was in 2022, dus verwacht niet dat je snel reacties zal krijgen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Fiets/Kampeervakantie geen stroom batterijen/powerbank/accu ervaringen en tips

5
Beste Ruud,

Wat fijn jouw reactie:
dank voor je uitgebreide en duidelijke informatie en tips.
Dit gaat mij een stuk op weg helpen.

ps: het is niet mijn intentie om schuld bij fabrikanten neer te leggen misschien heb ik dat niet goed geschreven.
Het is fantastisch dat de CPAP apparaten er zijn, vele hebben daar een beter leven door.
Inovatie/ontwikkeling is wel mooi toch? O:-)
goed dat je attendeert op de laatste activiteit van de leden waar ik een bericht aan verstuurd heb, ik hou daar dan rekening mee.

Met de links uit jouw bericht ga ik aan de slag.
Hartelijke dank!
Groeten van Jane

Re: Fiets/Kampeervakantie geen stroom batterijen/powerbank/accu ervaringen en tips

7
Ik denk niet dat je met zo'n aggregaat ver komt, voor dat je de straat uit bent ben je al bek af.
Naast de aggregaat moet je dan ook nog eens voor benzine/diesel zorgen..... :worried:

Ik gebruik twee 14Ah LiPo accu's. Met zo'n accu doe ik met m'n Dreamstation 3 nachten (geen bevochtiger/verwarming uit).
De accu's die ik gebruik zijn deze Tracer Power
Ik heb ze gekocht lang voor de Brexit, de prijs was toen ook nog wat minder onaangenaam.
Inmiddels zijn er LiFePo accu's, ik neem aan dat die beter zijn als de LiPo's (weet ik niet) ik zie wel dat ze wat zwaarder zijn als LiPo's.
De Dreamstation kan direkt op 12V, ik weet niet wat jouw apparaat nodig heeft maar je kan kijken of er van andere leveranciers accu's zijn waarmee je voldoende nachten kan overbruggen.
Misschien meerdere kleine accu's zodat je bij een tussenstop (overnachting) een van de accu's op een veilige plaats (bij de receptie) kan opladen.
Misschien is het een idee om tussendoor een nacht in een hotel/B&B te nemen om daar de accu's op te laden.

Ik heb begrepen dat er ook reis-CPAP's zijn die op gewone batterijen werken, moet je wel voldoende batterijen hebben of die onderweg zien te bemachtigen.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Fiets/Kampeervakantie geen stroom batterijen/powerbank/accu ervaringen en tips

8
Het is een geintje hé :)

Hoe goed zijn tegenwoordig die opvouwbare zonnecellen. Ik zag al opvouwbare paneeltjes van 200 watt met nullastspanning van 33v. Zou je die ook over de hoes van een fietskar kunnen monteren?
Misschien ook nog een opvouwbare zonnecel over de fietstas. Zo kun je de tent en wat spulletjes met accu,s meenemen in de fietskar en kan de boel onderweg laden. Ook makkelijk voor je telefoon of tablet.

Re: Fiets/Kampeervakantie geen stroom batterijen/powerbank/accu ervaringen en tips

11
"lipo" is geen chemische formule, het staat voor "lithium polymer" wat een variant is van lithium-ion met een polymer (plastic) electroliet in plaats van een vloeistof. De chemie is vaak lithium-cobalt (LiCoO2) of lithium-mangaan (LiMn2O4)

De naam LiFePO4 is wel een chemische formule. Voluit: lithium-ijzer-fosfaat. Daarom heb je de kleine e in Fe van ijzer en de grote O want dat is zuurstof. Een PO4 groep in een molecuul wordt een fosfaatgroep genoemd.

De karakteristiek van LiFePO4 is totaal anders dan lithium-ion. LiFePO4 is heel robuust, je kan het bij wijze van spreken harder mishandelen dan loodaccu's. Kortsluiting etc.

Lithium ion kan daarentegen extreem dramatisch in de brand vliegen bij kortsluiting en als het laadproces niet binnen bepaalde strikte parameters blijft.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Fiets/Kampeervakantie geen stroom batterijen/powerbank/accu ervaringen en tips

14
RwK schreef: 06 mar 2024, 05:45 Jane, ik doe 3 nachten op met een 14Ah accu.
Ik veronderstel 12V nominaal? Ampere·uur is geen eenheid van energie, dus de twee gaan altijd samen als je wilt communiceren hoe veel energie beschikbaar is (in de praktijk altijd).

Het opschrift Ampere·uur is gebruikelijk (bij loodaccu's) omdat het tezamen met de "C rating" een idee geeft hoe de accu gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld een accu van 14A·h met karakteristiek 1C bij ontladen en 0,5C bij laden geeft aan dat je maximumstroom bij gebruik 14A is en het opladen met maximaal 7A mag plaatsvinden.

Bij Lithium chemie is dat allemaal minder relevant, maar het is bij de Chinezen nogal populair omdat je er lekker grote getallen mee op de verpakking kan zetten. Bijvoorbeeld 900.000 mA·h
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i