Autorijden

1
Wat is de reden voor het intrekken van de rijvaardigheid voor 3 maanden nadat je bent begonnen met de behandeling tegen apneu. Ik heb al zeker 30 jaar last van apneu. Ja, soms best wel vechten tegen de slaap. Bij trips langer dan 1 uur rijdt mijn vrouw dan ook al lange tijd altijd. Door voortschrijdend inzicht, krijg ik nu dan eindelijk behandeling, welke weet ik nog niet, woensdag a.s intake.
Het eerste dat ik te horen kreeg was dat ik dan 3 maanden niet mocht rijden, die tijd was nodig voor de juiste instelling begrijp ik. Mijn mening is nu dat het alleen maar beter kan gaan nu ik in behandeling ga. Slechter dan nu kan gewoon niet.
Zie ik iets over het hoofd?

Re: Autorijden

2
Ben je een beroepschauffeurs, dan is drie maanden inderdaad de periode dat je niet mag rijden als de ahi score boven de 15 per uur ligt.

Ben je geen beroepschauffeurs, dan is deze periode twee maanden.

De reden dat men deze periode oplegt, is dat bij de start van de behandeling vaak extra vermoeidheid optreed, vaak nog erger dan voor de therapie start.

Overigens mag jij je rijbewijs gewoon houden en heeft de arts die jou behandeld een medisch geheimhoudingsplicht. Dus in principe zou je gewoon kunnen rijden, maar mocht er iets gebeuren in die periode en men komt er achter dat je een verzoek tot niet zelf rijden hebt genegeerd, dan kan men moeilijk gaan doen qua verzekering.

Tip: je bent niet verplicht om dit bij het CBR te melden, je moet sowieso eerst zorgen dat je een goed werkende therapie krijgt en dat de gemiddelde ahi onder het door het CBR gestelde limiet van 15 /uur komt te liggen.

Ben je daar onder, dan hoef je je ook niet te melden, want dan voldoe je aan de voorwaarden.

Meld je je wel aan als Apneu patiënt, dan ben je als beroepschauffeurs elk jaar de klos met het overleggen van een bewijs dat de gemiddelde ahi score onder de 15/uur ligt door een longarts verstrekt, en ook elk jaar je rijbewijzen verlengen voor de termijn van 1 jaar.

Niet beroepschauffeurs zijn elke 3 jaar de klos en krijgen een rijbewijs voor drie jaar uitgereikt.

Ben je beroepschauffeurs, dan kan de werkgever je verplichten om het bij het CBR te melden en ben je dus jaarlijks de klos. Ook als je gepensioneerd bent.

Longarts verklaring, testen en rijbewijs verlenging komen voor eigen rekening.

Dus rij niet als je merkt dat het eigenlijk niet gaat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Autorijden

3
Paul1952 schreef: 26 feb 2024, 22:04 Ik heb al zeker 30 jaar last van apneu. Ja, soms best wel vechten tegen de slaap
Dat betekent eigenlijk dat u de afgelopen 30 jaar geen bestuurder van een motorvoertuig had mogen zijn. Als er geen ongelukken zijn gebeurd, dan is dit een goed moment om uw zegeningen te tellen.

Vechten tegen de slaap en het besturen van een motorvoertuig zijn net als alcohol dingen die nooit gecombineerd kunnen worden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Autorijden

4
Ruud en Persluchtpiraat, Bedankt voor jullie reactie.
Ik ben eigenlijk pas sinds een kleine 2 jaar hier actief mee bezig. Daarvoor "gewoon" moe en reed mijn vrouw meestentijds al uit gewoonte en gemak. 2 jaar geleden heb ik eens een slaap registratie device gekocht en geleerd over AHI. In het begin een AHI van onder de 10, laatste jaar toch regelmatig boven de 15 tot soms 25. Toen pas realiseerde ik mij dat nu toch echt actie geboden was. En nu wat voor risico's ik gelopen heb.
Vanaf morgen in therapie, ik verwacht er veel van, hopelijk niet te veel 😀
Groeten. Paul

Re: Autorijden

6
Vorige week woensdag gestart met de Resmed Air 11. Direct mijn AHI terug van boven de 30 naar al de hele week onder de 5. Ik ben al behoorlijk gewend aan mijn volledig gezichtsmasker. Omdat ik altijd door mijn mond adem word ik zeker 2 maal per nacht wakker met een kurkdroge mond. De bevochtiger moet ik nog beter afstellen. Op mijn aparte slaap app zie ik ook dat ik eindelijk weer in een diepe slaap kom. Van minder dan 1 % naar boven de 30. Alleen de remslaap moet nog beter, nu op 9 %,tot vorige week nog rond de 1. Voorlopig ben ik meer dan blij met dit eerste resultaat. Maar na zeker 30 jaar opbouw van apneu zal ik nog wel even de tijd nodig hebben voordat ik weer volledig normaal zal functioneren.