Anti-kalk installatie en bruin water

1
Al ruim 10 jaar gebruik ik mijn CPAP met bevochtiger en verwarmde slang. Soms wat kleine technische probleempjes, maar zeer tevreden over mijn Resmed.
Iedere morgen verwijder ik het waterbakje en voor het slapen gaan, spoel ik hem uit en vul hem met schoonwater. 1 maal per week wordt hij grondig gereinigd met wat schoonmaakazijn en daarna een sopje.
Nu hebben wij sinds kort een anti-kalk installatie en heb een vreemd verschijnsel. Regelmatig zie ik als ik wakker wordt, dat het water bruin is en soms zelf bruine smurrie in het waterbakje zit. Ik weet dat kalk ook voordelen heeft, maar wil graag weten wat ik kan doen om vast te stellen of dit schadelijk is en/of iemand dit ook heeft.

modedit RM: titel aangepast, onderwerp verplaatst
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]

Re: Anti-kalk installatie en bruin water

2
Hoi Casper,

Heel apart dat na plaatsing van de zachtwaterinstallatie er verontreiniging optreed in de bevochtiger.
Ik weet niet op welke basis die ontharder van jouw werkt maar wij hebben vorig jaar een installatie gedaan van een ontharder welke op basis van harskorrels werkt, deze regenereert snachts met zout.
Ik moet zeggen deze bevalt zeer goed en er is geen sprake van verontreiniging op enige manier.
Ik ben benieuwd wat bij jouw de oorzaak kan zijn.

Re: Anti-kalk installatie en bruin water

3
Dank Henk voor je support. Die van ons werkt ook met hars korreltjes en om een aantal dagen spoelt hij inderdaad met zout. Eigenlijk zou ik dit water moeten kunnen laten testen, maar geen idee hoe ik dit moet aanpakken.
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]

Re: Anti-kalk installatie en bruin water

4
Wie heeft hem ingeregeld, de installateur?
Je zou in ieder geval een belletje kunnen plegen en het probleem daar voorleggen.
De onze is een North Star en staat ingesteld op gemiddeld hard water, momenteel regenereert hij elke nacht.
Ik moet ook zeggen dat ik er verder niet zo bekend mee ben, hij staat hier ook nog maar een paar maanden. Het enige wat ik kan bedenken is om hem even te laten checken.

Re: Anti-kalk installatie en bruin water

5
Dank je. Hij staat hier al een paar maanden en er zijn al diverse kleine dingen gemaakt. Verkeerd materiaal, lekkage en verstopping van het systeem. Installateur is wel meewerkend en heeft al aangegeven, dat hij genegen is om de koop te ontbinden. Ik snap het niet omdat het de eerste maanden perfect werkte.
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]

Re: Anti-kalk installatie en bruin water

6
Vanochtend bleek de bruine aanslag er weer in te zitten. Het bakje had al het water verbruikt en was zeer warm.
Met wat water spoelde in het direct weg. Nu heeft het kraanwater hier in dit gebied een licht tintje, maar voordat we het kalkfilter hadden, is dit nooit voorgekomen.
Contact gehad met de leverancier (Vivisol) die er niets van begreep en stuurde een nieuw bakje op. (Zinloos)
Vanavond zal ik het water uit de koelkast halen want daar zit een filter in. Wordt vervolgd.
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]
Bijlagen

Re: Anti-kalk installatie en bruin water

9
Mooi dat er nu ook een foto bij dit verhaal zit. Droog Koken van het bakje heeft mij ooit ook een vieze geur en kleur gegeven, dus ik wil het daar niet op gooien, maar hou daar ook rekening mee.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Anti-kalk installatie en bruin water

11
Leuk dat je er even op wijst.
Het is inderdaad zo dat die magneten het kalk er niet uit kunnen halen, zelf vind ik dit ook oplichterij.
Vanwege mijn zeer droge huid hebben we onze waterontharder aangeschaft en ik moet na een aantal maanden zeggen dat het apparaat zeer goed voldoet. Sterker nog ik zou hem iedereen met huidkwalen aanbevelen!

Wat ik merk: (heb een kurkdroge huid en geboren met eczeem)
. De huid voelt na het douchen minder schraal aan, ook na handenwassen lijkt het net of de huid wat vettiger is.
. Na insmeren met zalf en creme lijkt het of de intervallen wat langer kunnen zijn, (hangt ook af van schraal weer) maar toch het scheelt.
. Natuurlijk geen aanslag op en in de kranen enz.
. Koffie en thee aanslag is ook veel minder.
. Water direct uit de kraan smaakt een beetje flauwer, maar dat is zo gewend, ik weet al niet beter.
. Natrium niveau is ver onder de norm (is ons verteld), we hebben verder een service kontrakt voor jaarlijkse inspectie.

Laaiend enthousiast hier dus, de onze gaat niet weer weg!

Re: Anti-kalk installatie en bruin water

13
Hoi Sofie,
Dat is een prima methode om het bakje kalkvrij te houden. :+1:
Pas wel op dat je niet te zuinig wordt en het water alleen maar bijvult en smorgens niet weggooit. Dan kan er vervuiling en schimmel ontstaan.
Elke morgen legen en even met een doekje er doorheen is het beste.
Overigens deed ik voorheen en nu ook gewoon kraanwater in het bakje, door het verdampen kan er geen kalk in de slang komen, alleen in het bakje. Af en toe even ontkalken en alles is weer spic en span. ;)

Re: Anti-kalk installatie en bruin water

17
Omdat ik nog steeds in de ochtend verontreiniging vind als het bakje leeg is (opgedroogd) ben ik overgestapt op flessen water.
Gebruik nu Jumbo Natuurlijk Bronwater zonder koolzuur.
Wat denk? de volgende ochtend kan ik het zout eruit halen en op mijn eitje doen....
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]