Stroomkostenvergoeding

1
Stroomkosten voor een CPAP apneuapparaat worden volgens mij door zorgverzekeraars NIET vergoed in tegenstelling tot die van b.v. een concentrator.

Onlangs heeft een gebruiker van een concentrator een rechtszaak tegen een zorgverlener gewonnen. In die zaak ging het om de hoogte van de stroomkostenvergoeding. Die was al jaren het zelfde forfaire maandbedrag. Ivm de hoge energiekosten vorig jaar werd die zaak aangespannen bij de rechter met succes. De zorgverlener moet nu op basis van de feitelijke energiekosten de vergoeding berekenen.

Een CPAP apparaat wordt nu daarvan uitgesloten maar volgen mij bestaat er tussen de techniek van een concentrator en een apneuapparaat geen verschil. Kortom het uitsluiten van een CPAP apparaat in de zorgverlenervoorwaarden is arbitrair. Het feit dat meestal alleen 's nachts het CPAP apparaat gebruikt wordt doet hier niet aan af want de vergoedingberekening die nu voor concentrators wordt geanteerd wordt op basis van het aantal uren per dag berekend. Dat kan dus ook met een CPAP apparaat.

VRAAG: Is er iemand die wel stroomkostenvergoeding krijgt van zijn zorgverlener voor een apneu apparaat of heeft iemand andere ervaringen of een reactie op dit bericht.

modedit RM: titel aangepast

Re: STROOMKOSTENVERGOEDING APNEU APPARAAT DOOR ZORGVERLENER

2
Hotel schreef: maar volgen mij bestaat er tussen de techniek van een concentrator en een apneuapparaat geen verschil
Dat is niet waar. Een concentrator moet de lucht tot hoge druk samenpersen en deze door een moleculaire zeef leiden. Het energieverbruik van een Respironics Everflow Q is 350 watt, meer dan 10 x het gemiddeld verbruik van een CPAP.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Stroomkostenvergoeding

5
Beste. Ik voer al jaren sinds wij en een concentrator 24/7 en een apneuapparaat voor de nacht de jaarlijkse gebruikstroomkosten daarvan op als extra ziektenkosten voor de inkomstenbelasting. De vergoeding die u ontvangt van de zorgverzekeraar moet u wel van die stroomkosten aftrekken. Wat over blijft voert u op boven de drempel die geldt. Simpele berekening. Stroomkostenverbuik per uur staat altijd op het apparaat. OP uw jaarafschrift van uw energiemaatschappij staat uw stroomverbruik dag/nachtstroom. Bereken het aantal gebruiksuren per dag x 365 dagen x gemiddelde betaalde stroomprijs per jaar en u heeft het bedrag dat u na aftrek van de jaarlijkse vergoedingen als aftrekpost mag opvoeren voor de inkomstenbelasting. Als u nog geen definitieve aanslag over vorig jaar hebt gekregen kunt u dit over vorig jaar ook nog opvoeren door een herziene aangifte inkomstenbelasting te zenden naar de belastingdienst. Succes