Voorstellen Ewa

1
Hallo,
Ik lees zo af en toe wat op het forum, als ik ergens een vraag over google kom ik hier bijna altijd uit. Heel fijn dat het zo'n actief forum is!

Ik heb afgelopen najaar het apneuonderzoek gehad en daar kwam forse apneu uit. 64 stops per uur of zo. Ik heb er wel bij mijn huisarts op moeten aandringen dat ik doorgestuurd werd. Het zal ook niet iets van de laatste tijd zijn, mijn kinderen hadden het erover dat ik al langer nogal lawaaiig slaap. Zelf heb ik daar geen last van, ik ben namelijk doof. In ieder geval, ik werd doorgestuurd naar de longarts, die niet meer deed dan een praatje houden, en dat ik een cpap moet gaan gebruiken. Weken later was het zo ver en kon ik een Philips DreamStation ophalen. Met het standaard neusmasker, res med mirage. Mijn vriend heeft ook slaapapneu en die heeft dat masker ook. Ik kon er maar niet aan wennen, ik zit blijkbaar erg vaak aan mijn neus. Googlend kwam ik erachter dat er nog veeeel meer soorten maskers waren, neusdoppenmasker leek mij wel wat. Volgens mij kreeg ik toen de Res Med air fit N30 mee. Daarmee sliep ik de eerste nacht 9 uur. Alleen kreeg ik na verloop van tijd pijn aan mijn neus en mijn voortanden. Toen heb ik een ResMed air fit N30i quit air gekregen. Met die slang bovenaan, dat is echt een stuk prettiger dan die slurf met welke ik steeds in de knoop raakte als ik me omdraaide.

Maar... dat neuskussen (zonder neusdoppen) vouwt zich halverwege de nacht wat op en dan is er luchtverlies bij het puntje van mijn neus. En het ging glijden, ik werd telkens na een paar uur wakker met dat het gat voor de lucht niet meer onder mijn neusgaten zat. Ik ergerde me er dood aan. Ik ben behoorlijk gevoelig blijkbaar en luchtstroompjes irriteren me heel snel. Ik vroeg om het neusdopjeskussen maar het ziekenhuis stuurde me naar de leverancier (Total Care). Die kwamen langs en gaven oko aan dat die neusdopjes wellicht de oplossing zijn. Die heb ik nu 5 nachten gebruikt en hoewel ik weer de hele nacht de Cpap op heb blaast dat ding ook lucht alle kanten op. Nu heb ik last van droge ogen. Als het goed is is de maximale druk nu verlaagd, ik ben benieuwd.

Wat het allemaal niet makkelijker maakte afgelopen maanden: eind december bleek ik een longontsteking te hebben. Waarschijnlijk een poosje mee gelopen. Benauwd in de nacht en dan ook nog cpap, is geen fijne combinatie. Gisteren ook een longfunctietest bij de huisarts gehad, mogelijk vermoeden van astma. Ik moet zeggen dat ik al het gedoe met miijn longen en ademhaling even goed zat ben. Ik probeer mijn cpap zoveel mogelijk op te hebben maar zo af en toe slaap ik toch echt beter zonder dan wanneer dat ding mij mijn bed uit blaast. Ik vind het best frustrerend.

Ik ga het lezen en meemaken hier. Ik had ergens neusdoppenmaskers met gelkussens of zo gezien maar ik kan ze nergens bij leveranciers vinden? Iemand daar ervaring mee? Zitten die prettiger dan de 'gewone'? Zorgen die voor minder pijnlijke plekken bij tanden en neuschot enzo?

Groet, Ewa

Re: Voorstellen Ewa

2
Hoi Ewa, welkom! Als ik dit zo lees lijkt het alsof je nog niet de goede maat hebt van de neuskussen. @RuudJ heeft veel ervaring met het neusdoppenmasker van ResMed en heeft hier ook veel over geschreven al (o.a. hoe je deze het beste kunt stellen).
Dat van die pijnlijke neus en tanden had ik ook met de ResMed N30i. Inmidels heb ik het neusmasker van philips en dat was de match voor mij, dit is echter voor iedereen anders.
Als ik je een tip mag geven is het: probeer toch zoveel als mogelijk met de CPAP te blijven slapen. Een tweede tip: installeer OSCAR en prbeer je een beetje wegwijs te maken in het interpreteren van de resultaten.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Voorstellen Ewa

3
Dag Ewa, ja fijn forum hier he. Er is heel erg veel expertise bij elkaar hier. Ik wil even zeggen dat ik jouw opgeruimdheid bij alle gedoe bewonder. Je blijft zoeken tot het goed is en doet er niet zuur over. Goed van je, want dit is wel veel ongemak tegelijkertijd he. Over de slang, ik heb er een met verwarming, dat kost een paar tientjes maar zorgt voor veel minder condens problemen. Ik verwarm de slaapkamer namelijk niet. Dat probleem heb jij kennelijk niet. En ik laat de slang vanaf de cpap meteen een flink stuk omhoog lopen door hem op te hangen. Dat voorkomt ook condens. Ik heb een masker met draaibare aansluiting. Ik stop de slang boven mijn hoofd een stuk onder het kussen met wat speling. Zo kan ik me omdraaien zonder met de slang te worstelen. Ik merk ook dat ik het masker elke dag even met 1 druppeltje afwasmiddel moet schoonmaken binnen en buiten. Anders wordt het door je huidvet stug en lekt makkelijker.

Re: Voorstellen Ewa

4
Welkom Ewa,

Ik neem aan dat je het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker hebt gekregen?

Heb je frame maat Small of Standaard, dit kun je zien staan op de rand bij de slangaansluiting boven op het hoofd.

Standaard is vaak erg groot, Small past vaak beter.

Er zijn drie maten neusdoppen voor dit masker. Twee daarvan worden standaard meegeleverd met het frame, dat zijn dd maten Small en Medium.

De maat Large moet je altijd aan je leverancier vragen om toe te sturen als deze nodig hebt.

Als de doppen nog voelbaar lekken, dan is de maat niet goed. Gebruik je Small, neem dan maat Medium en als je die nu al gebruikt, dan maat Large.

Het masker van Philips, heet Dreamwear Blue Gel neusdoppen masker, door een probleem met een Iso keurmerk lecentie is deze momenteel moeilijk te verkrijgen. De verwachting is dat deze Iso lecentie in juni dit jaar opnieuw wordt verstrekt.

Zelf heb ik de Blue Gel neusdoppen Large van iemand gekregen en het frame krijg ik ongeveer 19 maart van Amazon thuisgestuurd.

Ik weet wel dat uit die doppen deel een luchtstroom loopt die recht naar voren gaat. Dit is de ventilatie van dd uitgeademde lucht. Het P30i heeft dit ook, maar dat is dus het Quietair filter.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen Ewa

5
Ik vermoed ook dat je het standard P of N 30i frame hebt. Ik voel duidelijk dat de neusdoppen bij mij dan iets gekanteld in de neus zitten. Met het small frame gaan de doppen rechter in de neus, dat is mijn ervaring en daarom veel beter.

Re: Voorstellen Ewa

6
Goedemorgen iedereen,

Hartelijk bedankt voor de reacties, dat er zo snel en zo veel al op geantwoord zou worden had ik niet verwacht, heel fijn. Ik ga even stuk voor stuk reageren.

@Doperwt Ik ben inderdaad nog zoekende naar het juiste masker/neusgedeelte/instellingen. Ik heb nu een week met de neusdoppen maat M geslapen en dat blijft goed zitten maar nog niet fijn genoeg denk ik. Wat is het verschil tussen het masker van Philips en de ResMed? (ja ik kan ook gaan zoeken maar ik bedoel voor jou) OSCAR ga ik straks zoeken wat dat is! Ik slaap ook zoveel mogelijk met de cpap hoor maar dan moet ie ook wel blijven zitten.

@Snurkofoon wat een heerlijke naam heb je hier! Ik ben sowieso niet van bij de pakken neerzitten, je moet het doen met wat je hebt maar kan wel zoeken naar oplossingen om het zo min mogelijk invloed te laten hebben op je leven. Dat geldt voor mijn doofheid, tinnitus en zo nog wat andere dingen en nu ook de slaapapneu. Ik heb niet veel last van condens, en verwarm mijn slaapkamer ook helemaal niet. Ik slaap het jaar rond met open raam. Ik slaap juist het lekkerste als het vriest en ik die kraakverse frisse lucht kan inademen. Wordt nu wat lastiger. De verwarmde slang: is de lucht dan niet ook warmer? Ik heb mijn slang ook deels onder mijn hoofdkussen en dat werkt goed. Dat worstelen had ik vooral met de slang die op de neus uitkwam. Nu zit die slang boven mijn hoofd en dat is goed te doen. Schoonmaken van het neusdeel doe ik ook dagelijks omdat het anders zo glad werd. Omdat ik alleen citroenafwasmiddel in huis heb en babyshampoo vind stinken (heb het geprobeerd) heb ik schoonmaakspul en doekjes van Total Care gekocht. Die laatste knip ik in 4 en doe ik in een ander bakje. Voorlopig gaan die nog even mee.

@RuudJ Jij ook dank je wel voor je reactie. Ik kreeg de resmed N30i met een maskerkussen, omdat dat neusdoppenmasker pijn aan tanden en neus ging doen. Eerst maat M maar halverwege de nacht leek het of het puntje van mijn neus erafgeblazen werd. Dat ding vouwt zich een beetje op om je neus heen en op een gegeven moment onstaat bij mij daar een vouw. Ik vroeg toen om maat S maar dat kreeg hetzelfde probleem. Nu heb ik neusdoppen maat M, die past goed. De lucht waar ik nu nog last van had kwam vanuit dat uitademventiel. Ik heb gevraagd om de maximale druk te verminderen en nu heb ik er minder last van. Ogen zijn nog wel wat droog, droger dan normaal maar misschien moet dat nog even goed bijtrekken.

@Henk22 De tip van small frame (Ik heb standaard, P of N moet ik nog even bekijken), zal ik onthouden. Ik geef dit masker nog even een paar dagen.

Al met al, het is echt wel een zoektocht naar de beste persoonlijke mogelijkheden, maar hoe dat precies zit verzekeringstechnisch weet ik nog niet genoeg. Ik vind het allemaal best wel mistig hoe het hele proces gaat. Je krijgt wat mee en daarna is het niet echt duidelijk wat mogelijk is en wat kan. Dat verwarmde slangen niet vergoed worden, dat heb ik inmiddels gelezen. Hoe vaak ik een ander masker kan proberen is mij ook niet duidelijk bijvoorbeeld. Mijn vriend slaapt al jaren met een cpap maar wist niet dat er nog andere maskers bestonden. Hij had het geluk dat hij gelijk goed sliep met dat gewone standaard neusmasker.

Re: Voorstellen Ewa

7
Het verschil tussen het ResMed masker en het Philips masker voor mij was de pijn. Met het Philips masker heb ik dat een heel stuk minder. Ik moet wel zeggen dat dit gaat over de neusmaskers, niet de neusdoppen maskers. Hier heb ik (nog) geen ervaring mee.

Verder blaast de Philips een stuk meer, de maskers van ResMed zijn een stuk stiller en verdelen de uitblaas lucht beter.

Dit is het ResMed masker dat ik geprobeerd heb: https://www.totalcaregroep.nl/webshop/c ... -quietair/
En dit de philips: https://www.totalcaregroep.nl/webshop/c ... r-fitpack/
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Voorstellen Ewa

8
Doperwt schreef: 02 mar 2024, 15:04 Verder blaast de Philips een stuk meer, de maskers van ResMed zijn een stuk stiller en verdelen de uitblaas lucht beter.
Met uitzondering van de F30i. Ik zou die niet willen gebruiken zonder een lapje wasemkapfilter ervoor.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen Ewa

9
Wat bedoel je hiermee persluchtpiraat? Ik kan niet goed vinden waar je op doelt.

Een kleine update: neusdoppenmasker medium past goed, de maximale druk is wat omlaag gezet door Total Care en nu gaat het prima. Heb mijn masker de hele nacht op. Of ik helemaal tevreden ben weet ik nog niet maar ik geef het nog even de tijd.