Centrale Apneus positioneel ?

1
Hallo,

Ik heb het hier over Centrale Stops bij en na langdurig onbehandelde OSAS.
Ik ben 24-11-2023 begonnen met mijn CPAP.
Wat ik wel begrijp is dat dingen tijd nodig hebben en dat het verdwijnen van obustructieve en centrale stops niet perse gelijk hoeven te verlopen.
Wat ik ook begrijp is dat 2-6 AHI/uur weinig is.
Wat ik ook begrijp dat ik deze fase behandelaren -afgezien van de vraag of actie nodig is- liever even afwachten

Wat ik niet begrijp is dat Centrale Stops op allerlei manieren aan positie zijn gerelateerd.

Gerelateerd aan op de rug slapen, positie op slaapkussen en juiste positionering van nek brace.

Wie kan mij uitleggen waarom Centrale Apneus positie gerelateerd zijn?

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......
Bijlagen

Re: Centrale Apneus positioneel ?

2
Jan, simpel en niet simpel.

Centraal apneu is namelijk niet afhankelijk van de positie waar jij in slaapt! Tot zover het simpele deel.

Centraal apneu ontstaat door het niet afleveren van een ademhalings inspanningssignaal vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen.

Dus als dit signaal ontbreekt, adem je niet en liggen cru gezegd de longen stil in jouw borstkas. De borstkas zelf gaat dus ook niet op en neer.

(Deze gaat bij Obstructief wel op en neer (Longen werken wel) , zuurstof wordt gehaald uit die delen van het lichaam waar op dat moment geen actieve noodzaak voor zuurstof nodig is)

De oorzaak van Centraal apneu is in feite een ontregelde CO2 huishouding in jouw lichaam, waardoor het ademhalingscentrum ontregeld raakt. De oorzaak van die ontregeling is het moeilijkste, dus het niet simpelste deel, men vermoedt vaak veelvuldig alcohol gebruik, bepaald medicijngebruik, hartfalen, beroertes, zenuw - en spierziektes, hersen(stam)infarcten als mogelijke oorzaken van Centraal apneu.

Centraal apneu, die veelvuldig blijvend voorkomt, kan via een Bipap of via een ASV worden behandeld.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Centrale Apneus positioneel ?

3
Ruud,

Bedankt voor je reactie. Duidelijk en niet duidelijk, ha ha.

Vorig jaar ben ik gestopt met alcohol. Ik kwam tot de ontdekking dat mijn bloeddruk aan de lage kant was. En alcohol verlaagt de eerste 12 uur de bloeddruk. Met slaapapneu is het voor mij helemaal duidelijk, ondanks dat er sprake is van 2 uur voor het slapen gaan niet drinken.

Ik ben vorig jaar met fluoxetine en quetiapine(slaapmiddel!) gestopt. Er zijn gevallen bekend waarbij quetiapine een lage saturatie veroorzaakte. Dat was bij mij ook laag. Er zijn gevallen waarbij Fluoxetine een hersenstam infarct veroorzaakte. Ik gebruik verder geen medicijnen.

Ik zat met mijn bloedwaarden net onder de grens voor bloedarmoede. Witte- en rode bloedlichaampjes waren net iets te laag. Volgens de huisarts en de longarts geen reden tot zorg. Uit oogpunt van bloedarmoede zal dat wel zo zijn.

Deze week heb ik contact met de OSAS verpleegkundige en de longarts. Ik zal dan aandacht vragen voor de Centrale stops. Het kan zijn dat zij dit nog even aan willen zien. Dat weet ik niet. Ik hoop wel dat zij het vraagstuk serieus nemen.

Wij hebben hier op ons eiland een vereniging die heet: VZOS. Die afkorting staat voor: "Vooruitgang Zij Ons Streven.
Die leus huldig ik.

Er zijn toch ook tabletten om Centrale Stops te genezen?

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Centrale Apneus positioneel ?

5
Ruud,
RuudJ schreef: 16 mar 2024, 16:08 Jan, hoe heet dat eiland?
Schouwen-Duiveland heet dat eiland.
RuudJ schreef: 16 mar 2024, 16:08 Ik ken geen tabletten die Centraal apneu zou kunnen voorkomen.
In de richtlijnendatabase spreekt men over acetazolamide en/of O2.
-------------------------------------------------------------------------------
Wat kun je er verder mee?
Ik vraag mij af of de longarts met 2-6 AHI/pu sowie wel verdere actie onderneemt.
Untitled 1.jpg Untitled 1.jpg 803 keer bekeken 10.55 KiB
Sowie hebben we voor verwijzing naar een CTB met de grens van AHI/pu van 15 te maken.
Voor werkzaamheid van de therapie is er ergens een grens van 5 AHI/pu

Wat kan ik in redelijkheid van een arts vragen/verwachten? Onderzoek naar onderliggende oorzaak centrale stops?

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Centrale Apneus positioneel ?

6
RuudJ schreef: 16 mar 2024, 12:17 De oorzaak van Centraal apneu is in feite een ontregelde CO2 huishouding in jouw lichaam, waardoor het ademhalingscentrum ontregeld raakt. De oorzaak van die ontregeling is het moeilijkste, dus het niet simpelste deel, men vermoedt vaak veelvuldig alcohol gebruik, bepaald medicijngebruik, hartfalen, beroertes, zenuw - en spierziektes, hersen(stam)infarcten als mogelijke oorzaken van Centraal apneu.
Niet alle CAs zijn onderdeel van CSAS. Dus dit verhaal is veel te kort door de bocht.
RuudJ schreef: 16 mar 2024, 12:17 Centraal apneu is namelijk niet afhankelijk van de positie waar jij in slaapt! Tot zover het simpele deel.
Het verschijnen van CAs (ter herinnering: clear airway events) in de OSCAR tijdlijn kan wel degelijk in verband gebracht worden met lichaamspositie.

Je kan nog wat low hanging fruit plukken. Zoals altijd zijn screenshots nagenoeg waardeloos, maar er zijn wel twee dingen die opvallen: de Auto druk gaat de hele nacht alle kanten uit, dat zorgt voor veel onrust. Daarnaast is flow limitation een constant thema, dus het is mogelijk dat de CAs een obstructieve oorzaak hebben. Aan de hand van screenshots kan ik dat niet nagaan.

Nogmaals: een CA incident in OSCAR is niet noodzakelijk CSA. Overal pavloviaans een ASV tegenaan gooien kan niet werken. Je moet een basis hebben voor de instelling. Het is niet zomaar een kwestie van "op auto zetten" en verwachten dat alles goed zal komen. Met een verkeerde instelling kan je in de situatie belanden waarbij het apparaat constant druk bezig is met pompen op centraalapneus die zelf zijn veroorzaakt, om maar een voorbeeld te noemen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Centrale Apneus positioneel ?

7
Hallo,
RuudJ schreef: 16 mar 2024, 12:17 De oorzaak van Centraal apneu is in feite een ontregelde CO2 huishouding in jouw lichaam.
persluchtpiraat schreef: 17 mar 2024, 02:00 Niet alle CAs zijn onderdeel van CSAS. Dus dit verhaal is veel te kort door de bocht.
Dank voor beide reacties, ze zijn duidelijk.
Ter illustratie een screenshot met UF1 en UF2. Ik denk dat ik die luchtstroombeperking ga begrijpen. Het mag dan wel niet meetellen voor AHI, maar ze doen kennelijk toch wat. Dan heb ik het volgende boodschappenlijstje voor de OSAS verpleegkundige en de longarts:

1. Verder onderzoek naar CA's
2. Evt. aanpassing druk CPAP en dit binnen redelijke termijn weer opvolgen

Zie ik dat niet in deze geest gehonoreerd dan verklaar ik mij aan het eind van het gesprek met de longarts "niet akkoord met de voorgestelde behandeling"

Past punt 1 binnen de richtlijnen, binnen het protocol? Het aantal stops is niet echt hoog.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Centrale Apneus positioneel ?

8
Jan, in het menu Mijn Opties kun je de Drukverlichting ook uitschakelen. Je zou dit eens moeten doen en dan kijken of dit invloed heeft op de hoogte van de Centraal Ademstops. Het komt voor dat men gevoelig is voor drukverlichting en dat juist dit centraal apneus veroorzaakt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Centrale Apneus positioneel ?

9
RuudJ schreef: 17 mar 2024, 11:24 Jan, in het menu Mijn Opties kun je de Drukverlichting ook uitschakelen. Je zou dit eens moeten doen en dan kijken of dit invloed heeft op de hoogte van de Centraal Ademstops. Het komt voor dat men gevoelig is voor drukverlichting en dat juist dit centraal apneus veroorzaakt.
Als je dit doet, dan moet je wel de enkelvoudige drukinstelling weer aanpassen zodat EPAP constant blijft.

Als je EPR uit zou zetten, dan gaat meteen de EPAP met 3 cmH2O omhoog, en dat kan natuurlijk een positief effect hebben op hypopneus/flow limitation etc. Als je hiervan niet bewust bent dan zou je concluderen "kijk, het ligt allemaal aan die stoute EPR!" maar dat is dan een misvatting.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Centrale Apneus positioneel ?

10
PLP, als de EPR wordt uitgezet dan hou je de Max druk van 10 cmh2o en de Min. Druk van 5 cmh2o over.

Ik kan mij dan ook voorstellen dat je dan de min druk naar 7 cmh2o zou moeten verhogen om de obstructieve ademstops en hypopneus te voorkomen die wellicht ontstaan tussen de drukken van 7 en 5 cmh2o.

Klopt dit?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Centrale Apneus positioneel ?

11
Het is hier niet helemaal eenduidig om dat de min druk op 5 staat, en je dus het eerste stuk alleen maar EPR 1, en vanaf 6 pas EPR 2 krijgt. Pas zodra de AutoSet druk boven 7 komt, dan heb je pas EPR 3.

Dus er valt er wat voor te zeggen dat in het geval van een auto drukbereik, je de instellingen gewoon onveranderd kan laten.

Echt, ik heb wel schijt aan ResMed dat ze met EPR die discussie zo moeilijk hebben gemaakt. Met een VAuto met auto-EPAP hebben we dit probleem dus niet. Dan kan je de PS instelling netjes afzonderlijk beoordelen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Centrale Apneus positioneel ?

12
persluchtpiraat schreef: 17 mar 2024, 17:08 Het is hier niet helemaal eenduidig om dat de min druk op 5 staat, en je dus het eerste stuk alleen maar EPR 1, en vanaf 6 pas EPR 2 krijgt. Pas zodra de AutoSet druk boven 7 komt, dan heb je pas EPR 3.
Dat zou pleiten voor druk min7/ max 10 en EPR 2.

Groet,

Jan Fl.
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Centrale Apneus positioneel ?

13
persluchtpiraat schreef: 17 mar 2024, 17:08 Het is hier niet helemaal eenduidig om dat de min druk op 5 staat, en je dus het eerste stuk alleen maar EPR 1, en vanaf 6 pas EPR 2 krijgt. Pas zodra de AutoSet druk boven 7 komt, dan heb je pas EPR 3.
Hallo,

Ik heb vannacht de CPAP op 7/10 gehad. Ik dacht dat EPR op 2 stond. Die stond uit.

Ik realiseer me dat toen ik in November 2023 met mijn CPAP begon het een paar dagen duurde voordat je een echte verlaging zag. Dat zal ook nu kunnen gelden.
Ik zie na 1 nacht wel een verschil.

Ik zie meer hypopneus en minder CA's De UF1+UF2 zijn lager. Anderzijds waren afgelopen 2 nachten weer heel typisch. Gister een korte nacht gehad en gister ook geen dutje gedaan. 's Avonds vroeg de neiging in slaap te vallen en dus vroeg naar bed en vroeg er uit, maar wel ca. 8 uur in bed. Voor mijn gevoel was ik wel veel wakker, maar niet zo veel. Dan draai en keer je minder en kies je wat bewuster positie. Uit ervaring weet ik dat komende nachten de AHI/uur hoger zal zijn.
Nu een paar minuten van mijn middagdut. Nu een paar minuten van mijn middagdut.
Nu een paar minuten van mijn middagdut. Nu een paar minuten van mijn middagdut.
Toch nog een stevig druk en behoorlijk stroombeperking. Ik zie in die stroombeperking niet echt een zaagtand patroon.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......
Bijlagen

Re: Centrale Apneus positioneel ?

14
Ik zou voorzichtig concluderen dat EPR een goede uitwerking heeft op uw Flow Limitation, want dat wat op deze screenshots te zien is, is wel heftig.

Je kan natuurlijk de druk verhogen om experimenteel te bepalen of dat ook nog ingezet kan worden om de FL te bestrijden, maar in sommige gevallen kan je niet alles uit EPAP halen, en zal je een vorm van PS in moeten zetten (EPR) om het werkje af te maken.

Het is in ieder geval niet zo dat EPR uitzetten de CA incidenten heeft opgeschort.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Centrale Apneus positioneel ?

15
Beste allemaal,

Ik volg dit onderwerp niet meer actief. Praat in vrijheid en vooral met respect verder. Voor opmerking aan mijn adres kunt u een PB sturen.

Iedereen die op onderwerp reageerde: bedankt voor uw bijdrage.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......