Resmed airmini en mijn standaard masker

1
Hallo,

Ik heb sinds vandaag een Resmed airmini in mijn bezit. Nu had ik al een verloop besteld om mijn eigen masker te kunnen gebruiken, dat leek mij wel het meest fijne, en ook het meest voordeligste. Het masker wordt vergoed. Nu heb ik voor thuis een Resmed aircurve 10 vauto machine met een Resmed mirage fx masker. Het masker is op mijn vaste machine heel erg stil. Nu heb ik hem op de Resmed airmini gezet, en merk dat er veel geluid uit het masker komt. Het is geen lek geluid, en ik snap eigenlijk niet waarom die nu ineens zoveel herrie maakt. Nu is mijn vaste machine een vauto, die veel beter omgaat met het in en uitademen. Maar vraag me toch af waarom het op de airmini zoveel meer geluid maakt. De airmini zelf hoor ik helemaal niet omdat het masker zoveel geluid maakt. Iemand tips om het stiller te maken?

Of zou een bijbehorend masker minder geluid maken?

Alvast bedankt

Re: Resmed airmini en mijn standaard masker

2
De Airmini is van zichzelf erg stil, echter het is wel een mini die hetzelfde moet presteren als zijn grotere 'broertje' de Resmed AirSense of bij jou de Resmed Aircurve.

Om dit te kunnen doen is er een sterkere motor nodig en deze zit in een kleine behuizing opgesloten

Het geluid wat jij hoort komt via de slang naar het masker toe.

Ik weet niet wat voor slang jij nu gebruikt, maar de bijbehorende slang van de Airmini heeft aan het uiteinde een filter houder waarin de Humidair tablet wordt geplaatst. Dit tablet vangt jouw uitgeademde vocht op in een filter en geeft dit weer terug als Bevochtiging bij een volgende inademing.

In dit filterhouder zit normaal de ventilatie gaatjes, die zitten niet in de bij het Airmini behorende maskers, zoals het neusdoppen masker P10 en het neusmasker N10.

Ook die gaatjes in dat filter kunnen geluid veroorzaken.

Ik zelf vond het geluid erg luid klinken (mijn vrouw ook)

Mijn eerste oplossing was de Qtube, dit is een geluidsdemper aansluiten bij de uitlaat van de Airmini, die hielp voor zeg 50% het geluid te verminderen.

https://www.oxigo.co/nl/qtube.html

Deze link is ter verduidelijking, of de Qtube nog ergens te koop is, moet je even uitzoeken. Ik hoop het wel.

Mijn tweede oplossing was met ductape mijn eigen slang vast te tapen aan de uiteinde van het bij de Airmini behorende slang. Zo kreeg ik wel een slang van bijna 3,7 meter, maar kon wel daarbij mijn eigen masker gebruiken. Toen was het geluid zoals normaal bij het gebruik van de Resmed Airsense of Aircurve.

Ik gebruikte duc tape omdat ik een test versie had ontvangen van Resmed en dit moest natuurlijk heel blijven en naar een volgende proefpersoon worden doorgegeven.

Resmed was er niet blij mee met mijn dubbele slang, maar mijn vrouw en ik zelf wel 😉

Dus het is een mooi klein, fijn apparaatje, maar het geluid klinkt veel meer door de slang dan normaal.

De Qtube heeft inwendig ook geluiddempende filters die regelmatig moet worden vervangen. De Qtube zelf is circa 15 cm groot.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed airmini en mijn standaard masker

3
marcoveens schreef: 19 mar 2024, 18:38 Nu had ik al een verloop besteld om mijn eigen masker te kunnen gebruiken, dat leek mij wel het meest fijne
Zo'n verloopstuk is niet officieel door ResMed op de markt gebracht, de AirMini is namelijk niet ontworpen om met standaardmaskers te werken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i