Slaapapneu met Cpap, en nu?

1
Hallo allemaal,

Ik zal beginnen met mijzelf voor te stellen, ik ben Boy, woonachtig in Hilversum en 35 jaar oud. Sinds een aantal dagen in het gebruik van een Cpap apparaat met 32 (gemeten bij het onderzoek) ademstops per uur, met deze korte introductie heb ik gelijk ook een aantal vragen. Als je meer over mij wilt weten, vragen staat vrij natuurlijk 😀

1. Ik heb de eerste nacht geen problemen gehad, alleen in de tweede nacht had ik ineens een hoge fluit toon vanuit het masker (F&P Vitera). Dat is niet constant maar het klinkt een beetje alsof je een ballon leeg laat lopen door een strak uiteinde, dat je zo'n spleetje maakt als het ware. Heb van alles geprobeerd, ook de vochtigheid aangepast maar niets helpt en het is niet constant. Heb er een filmpje van maar weer niet of ik die hier kan plaatsen.

2. Wat is bij de meeste ongeveer het verloop na het gebruiken? Hoe snel hebben jullie veranderingen gemerkt, zijn er nadelen of problemen naar voren gekomen. Eigenlijk een beetje jullie verhaal, hoeft niet uitgebreid te zijn natuurlijk haha.

Een heel verhaal gelijk, sorry daarvoor. Ik ben verder wel gewoon ook gezellig haha, mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag en wie weet tot op het Forum.

Groet, Boy

Re: Slaapapneu met Cpap, en nu?

2
Dag Boy, welkom.

Bij mij ligt nog een Vitera in de kast, ik heb hem lang geleden gebruikt.
De maskers hebben gaten voor de lucht uitvoer en die willen gaan fluiten als er vocht in komt te zitten. Uit verhalen meen ik dat de voorganger, de Simplus hier meer last van zou hebben gehad.
Ik heb er met de bevochtiger op 3 (Resmed 10 apparaat) geen last van gehad.

Het verloop bij mij was positief in de zin dat ik blij was om s,nachts goed lucht te kunnen krijgen, ik ben mij langzaam beter gaan voelen.
Na overstap op een ander apparaat doordat zich centraal apneus begonnen te ontwikkelen was ik in één nacht een stuk opgeknapt.

Je moet het gewoon ondergaan en feedback naar je leverancier geven als één en ander niet goed voelt of werkt. Soms is het een beetje een zoektocht en soms meteen al aardig in de goede richting. In ieder geval is er hier wel support bij vragen.
Welkom bij de klup!

Re: Slaapapneu met Cpap, en nu?

4
Hoi Ruudj, ik heb de Resmed Airsense 11 Elite meegekregen. Daar heb ik al het eea aangepast na een reactie op mijn post in de facebook groep en de eerdere opmerking van Henk22, ik ga dit vannacht aankijken en hopen dat het zo goed als weg is.

Dank voor je reactie Henk, zoals net gezegd heb ik dat gelijk aangepast haha. Ik zal het allemaal gaan beleven hoe ik mij over een tijdje voel, heb ook een afspraak bij de KNO arts om te kijken of een operatie mogelijk is.

Wat ik voor nu gedaan heb, ik heb de temperatuur in de slaapkamer verhoogd (hoewel ik het liever koud heb, is dit het proberen waard), de vochtigheid naar 3 bijgesteld en ik zal voor ik ga slapen het reservoir eerst laten opwarmen. Daarnaast heb ik een slangenhoes besteld, alle beetjes kunnen helpen niet waar.

Re: Slaapapneu met Cpap, en nu?

5
Hoi Boy,

Welkem hier! Mijn verloop: 3 maanden geleden (ongeveer) begonnen met de behandeling, eerste twee/drie weken met een veel te lage druk geslapen en dus nauwelijks effect. Daarna met een hogere druk wat meer suc6 behaald. Nu ben ik aan het finetunen maar al met al ben ik nu ruim twee maanden suc6 vol met de behandeling.
Het was in het begin even wennen aan het masker, en aan de nieuwe slaappositie (ik kan niet goed op mijn zij slapen i.v.m. lekkage). Ik heb het geluk dat ik overal wel doorheen slaap dus het wennen aan het masker en de druk duurde niet lang.
Wat betreft opknappen is het voor mij heel geleidelijk gegaan. Het was niet een kwestie van 1 nachtje slapen en alle vermoeidheid is weg. Wat ik nu merk is dat ik veeeel meer geduld heb richting de kinderen. Ik kan weer met de auto naar kantoor om te werken. Ik transpireer 's nachts een heeeeel stuk minder, en hoef er nog maar 1x uit per nacht (of soms zelf helemaal niet).
De klachten sluipen er langzaam in, en het opknappen gaat ook zeer geleidelijk. Soms moet je gewoon even stil staan en bedenken wat er eigenlijk allemaal verbeterd is in je leven door de CPAP.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Slaapapneu met Cpap, en nu?

6
Boysae schreef: 17 mar 2024, 09:59 1. Ik heb de eerste nacht geen problemen gehad, alleen in de tweede nacht had ik ineens een hoge fluit toon vanuit het masker (F&P Vitera).
Heb je de maskerrand na de 1e nacht ontvet?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slaapapneu met Cpap, en nu?

7
Hoi Persluchtpiraat, dat heb ik gedaan op aanraden vanuit het ziekenhuis. Dat doe ik elke dag, zo is hun voorschrift.

Ondertussen ben ik wat verder, nadat ik de vochtigheid naar 3 heb bijgesteld was het weg. Heb vandaag de hoes binnen gekregen voor de slang, kijken wat dit doet.

Re: Slaapapneu met Cpap, en nu?

8
Een verwarmde slang kan ook helpen. De Airsense11 is geschikt voor een thermostatisch/hygrostatich geregelde verwarmde slang.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i