Moeite met uitademen / saturatie daalt

1
Dag allemaal,

Dit is mijn eerste bericht hier dus ik zal even kort mijn situatie schetsen:
- met hoge bloeddruk naar arts
- PSG gedaan
- Hypopneus waargenomen, geen apneu (AHI=11,9)
- MRA gekregen, snurken gehalveerd, bloeddruk nog hoog

Inmiddels 4 maanden verder en wat mij opvalt is dat ik in de geluidsopnames die ik maak met de SnoreApp, vooral moeite lijk te hebben met uitademen. Ik adem keurig door neus in en uit. Maar soms klinkt het alsof ik probeer uit te ademen op volle kracht met half dichtgeknepen neus (inademen gaat probleemloos). Dit gebeurt gedurende enkele periodes van plm. 5 minuten per nacht.

Ik heb een maand geleden een professionele saturatiemeter gekocht onder het motto “meten=weten” en dan valt iets bijzonders op. Met de MRA-beugel heb ik gemiddeld een stuk of 20 zuurstofdalingen >4% per nacht dus een stuk of 2 a 3 per uur en dat is netjes volgens mij. Echter, de tijdstippen waarop dit gebeurt zijn precies die momenten van het “geknepen uitademen” dus daar is een 1-op-1 relatie.

Komt iemand dit bekend voor? Verpleegkundige van Vivisol heeft mij weer terug verwezen naar KNO en ik wacht op een oproep.

Dank alvast!


Pim

Re: Moeite met uitademen / saturatie daalt

2
MRAs werken vaak maar gedeeltelijk, dus het klinkt alsof u baat heeft bij een effectievere behandeling voor de slaap-ademstoornis.
heutink schreef: 22 mar 2024, 16:19 Met de MRA-beugel heb ik gemiddeld een stuk of 20 zuurstofdalingen >4% per nacht dus een stuk of 2 a 3 per uur en dat is netjes volgens mij.
Zuurstofdalingen zijn nooit normaal, dus ik zou dat niet netjes noemen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i