Re: Mijn slaapapneu reis begint!

61
Wat helpt kan ik niet voorspellen en ik vrees niemand hier.
Elk lichaam is anders, juist daarom heb je al die instellingen om het apparaat op jouw specifieke situatie aan te passen. Ik ken geen andere weg dan verschillende instellingen uit te proberen en te kijken met welke je beter slaapt, subjectief en in de meetwaardes, verder kijkend dan alleen AHI. Wel altijd even tijd geven, effect hoeft niet in eerste nacht al merkbaar te zijn.

Een parameter waar je ook mee kunt experimenteren is Ti Max; die staat default op 2 seconden maar dat kan met jouw zeer lange inademtijd te kort zijn, probeer eens die op 4 s te zetten (als de AirSense dat toestaat). En outside-the-box blijven denken: als je verstopte neus het onderliggend oorzaak is, misschien is daar iets aan te doen samen met je huisarts? Stel dat dit het enige is wat je mankeert, dan zou je de hele XPAP niet meer nodig hebben?

Fijn dat de slang bij jou automatisch goed is ingesteld en uiteraard bedoelde ik de APAP optie van de VAuto.
Laatst gewijzigd door dirkwilslapen op 23 mar 2024, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Mijn slaapapneu reis begint!

62
dirkwilslapen schreef: 23 mar 2024, 18:02 En outside-the-box blijven denken: als je verstopte neus het onderliggend oorzaak is, misschien is daar iets aan te doen samen met je huisarts? Stel dat dit het enige is wat je mankeert, dan zou je de hele XPAP niet meer nodig hebben?
En omgekeerd kan de verstopte neus puur veroorzaakt worden door de slaap-ademstoornis. Voor mij was dit het geval. Het is een kwestie van de vicieuze cirkel doorbreken met de juiste apparatuur.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Mijn slaapapneu reis begint!

63
Duidelijk wat betreft APAP en het experimenteren Dirk. Voor zover ik weet heeft de Resmed airsense 11 geen Ti max instelling.

Wat betreft de verstopte neus ben ik na mijn slaapapneu diagnose ook bij de KNO-arts geweest. Zij stelde voor om een verkleining van de neusschelpen (conchacaustiek) toe te passen. Daar ben ik al even op aan het broeden, omdat dat wel complicaties met zich mee kan brengen (empty nose syndrome).

Re: Mijn slaapapneu reis begint!

64
persluchtpiraat schreef: 23 mar 2024, 13:36 Het zou wel fijn zijn als hij/zij er dan ook bij vertelt waar je naar moet kijken, bijv. flow limitation.
Er moet wel ruimte voor verbetring blijven he? :upside_down_face:
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Mijn slaapapneu reis begint!

65
Sander schreef: 23 mar 2024, 17:23 moeite met inademen vooral te maken heeft met mijn verstopte neus. Overdags is mijn neus al best wel verstopt, maar 's nachts is het echt erg. Zelfs zo erg dat een neusgat bijna volledig dichtzit. Tijdens het slapen is het dan soms zo dat de ene wat meer opengaat door de lucht, maar dan is er nog steeds erg veel flow limitation.
Die neusproblemen klinken herkenbaar. Bij mij helpt een neuspleister in tijden van droge neus, voorkomt vooral dat de neus echt dicht gaat plakken/zitten ‘s nachts. Icm bipap blijft het dan vrij aardig open.
Ander ding wat ik toepas als ik merk dat het erger is dan normaal, even reinigen met een Rhinohorn. Levert vaak een paar kleine stukjes op, waarna de lucht weer beter stroomt xD. Bij mij wil dit nog wel eens na lekken, dus zout water wat er later nog uit komt, dus ik doe dit meestal minimaal 2u voor het slapen gaan. Water in het masker is onhandig.

In sommige gevallen lossen de neusproblemen vanzelf op, zodra de behandeling in beetje aanslaat. Wellicht heb je dat geluk.
Tot die tijd helpen alle kleine beetjes ;)

Het is me trouwens even ontgaan welk masker je hebt. N.a.v. de bevindingen van @Hoeksel kwam ook ik tot de conclusie dat voor mij de problemen erger worden als de lucht rechtstreeks in de neus gaat, dus bijv bij de p30i, n30i en f30i.
Nu ik de n20 consequent gebruik, heb ik minder last van een droge en dichte neus.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Mijn slaapapneu reis begint!

66
Sander schreef: 23 mar 2024, 19:00 Duidelijk wat betreft APAP en het experimenteren Dirk. Voor zover ik weet heeft de Resmed airsense 11 geen Ti max instelling.
Die instelling ontbreekt omdat het geen bilevel apparaat is. Zeker als u wat aarzelt voor ingrepen in de neus zou het zin hebben om te experimenteren met een bilevel apparaat.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Mijn slaapapneu reis begint!

67
Apap en VAuto zijn twee verschillende zaken.

Apap is een Resmed Airsense 10 of 11. Dus een Auto-Cpap (Philips) of bij Resmed een AutoSet genaamd.

VAuto is een modus van een Resmed Aircurve 10 of 11. Dit is dus een Bipap. De andere modi is 'S', wat staat voor Spontaan.

Bij de Apap varieert de druk tussen de minimum druk instelling en de maximum ingestelde drukinstelling.

VAuto heet een EPAP druk en een druk ondersteuning (PS Pressure Support) die samen opgeteld de IPAP druk vormen.

Als het nodig is gaat de EPAP druk omhoog met de vaste druk ondersteuning en de IPAP.

Dit zijn dus twee heel verschillende modi.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Mijn slaapapneu reis begint!

68
Klopt helemaal, @RuudJ, en blijkbaar heeft Sander helaas geen beschikking over VAuto = BiPAP.
Volgens de link die ik boven had gestuurd is dat echter precies wat nodig is als inademtijd veel langer dan uitademtijd is.
@Sander, als jij nog een goede relatie hebt met je leverancier zou je kunnen proberen te vragen of je voor een week een BiPAP mag lenen om te proberen of dat beter gaat. En dan zeker de Ti Max omhoog zetten.
Als dat niet lukt mag je de mijne korttijdig uitproberen, maar niet te lang omdat ik hem uiteraard ook nodig heb.