zuurstof meter aan te sluiten op resmed airsence 10 autoset?

1
Ik heb het idee dat mijn zuurstofwaarden in de nacht nog teveel dippen, de longarts gaat hier niet in mee, heeft 2 jaar geleden 1x een bloedgaswaarde geprikt maar was toen al even wakker, die waarde was toen wel oke. Ik blijf moe wakker worden ondanks lage AHI.
Mijn 'slimme horloge' geeft lage saturatie aan maar de vraag is hoe accuraat deze is. Iemand tips? Zijn er puls-oximerters die je op je cpap kunt aansluiten?
CPAP sinds 24 maart 2021, Resmed autoset 10 met verwarmde slang en full face masker.
Mooie dromen lachen mij toe, eindelijk klaar met de hele nacht woelen (gelukzalige grijns).

Re: zuurstof meter aan te sluiten op resmed airsence 10 autoset?

6
RuudJ schreef: 23 mar 2024, 23:29 Varieert meestal tussen 99% en 95-94%.

Belangrijk is dat het boven de 90-88% grens blijft.
Ik wil toch graag een paar keer per week eens een hele nacht checken omdat ik denk dat ik onder die grens zit, vraag:
wie heeft ervaring met de:
- Viatom Check me o2 meter

en/of de
Wellue SleepU™ Wrist Sleep Oxygen Monitor

en wat is het verschil tussen deze twee?

Ik hoor het graag, meten is weten.
CPAP sinds 24 maart 2021, Resmed autoset 10 met verwarmde slang en full face masker.
Mooie dromen lachen mij toe, eindelijk klaar met de hele nacht woelen (gelukzalige grijns).

Re: zuurstof meter aan te sluiten op resmed airsence 10 autoset?

7
Heb nu paar nachten gemeten met viatom check me O2 en schrik eigenlijk wel van de waarden.
12u cpap op gehad met 0,1 AHI (dat is super) maar 14 zuurstofdips en zit 70% van de tijd onder de 90% saturatie met dips tot 82%. Dit is toch niet gezond?
Raar toch? Goede AHI score maar niet zo goede saturatie Iemand een idee? Staat soms in de ochtend te blazen met een druk van 20! Gemiddelde is 10, is veel hoger dan in begin van therapie. Kan long Covid hier mee te maken hebben? Iemand ervaring?
En als je virale, bacterieel of schimmel in je systeem hebt gehad, hoe krijg je je machine volledig schoon? Kan je jezelf dan elke nacht soort van Herbesmetten?
CPAP sinds 24 maart 2021, Resmed autoset 10 met verwarmde slang en full face masker.
Mooie dromen lachen mij toe, eindelijk klaar met de hele nacht woelen (gelukzalige grijns).

Re: zuurstof meter aan te sluiten op resmed airsence 10 autoset?

8
Een zuurstofverzadiging van continue onder de 90% is niet gezond en zal op lange termijn andere gezondheidsschade veroorzaken.
Nederland loopt een beetje achter door de eenzijdige focus op de AHI, maar zelfs in "onze" richtlijnen staat al:
Uit voorlopige bevindingen kan worden afgeleid dat zowel de chronisch intermitterende hypoxemie, vanwege de repetitieve hypoxemie/reoxygenatie, als de cumulatieve hypoxemie belangrijk zijn (Rosenzweig, 2015). Deze fenomenen worden weergeven door respectievelijk de desaturatie-index (ODI4%), en de slaapduur met een SpO2 waarde lager dan 90% (CT90, uitgedrukt als % van TST). Deze parameters kunnen belangrijk zijn ten aanzien van het klinisch beeld en de prognose
(Richtlijn Obstructief slaapapneu (OSA) bij volwassenen)
Een lage zuurstofverzadiging kan verschillende oorzaken hebben:
  • Ondanks lage AHI toch nog resterende obstructie. Bij een Resmed-apparaat is dat in Oscar te zien als "Flow limitation" of "Stroombeperking" als het apparaat het oppakt, of aan de vorm van de Flow Rate / luchtstroomsterkte. Zoek eens op dit forum op "UARS".
    De VAuto gaat niet voor niets tot een enorme druk van 20, best aannemelijk dat er iets van obstructie is opgepikt.
    En omgekeerd: als zelfs bij druk 20 nog obstructie te zien is is CPAP vrijwel zeker niet de meest geschikte therapie.
  • Toch even controlevraag: ben je zeker dat die hoge druk ook aankomt en niet door maskerlekkage of mondlekkage weglekt?
  • Bij hoge druk wordt uitademen een probleem, bij 20 is eigenlijk altijd een BiPAP de betere oplossing.
    Heb je in ieder geval EPR op het hoogste level?
    Een keer proberen maximale druk fors lager te zetten?
    Of met een geleend BiPAP apparaat vergelijken?
    Wat je ook kunt proberen het apparaat met de hand op 20 te zetten en daarmee proberen een boek te lezen. Als dat al moeilijk gaat wil je dat zeker niet tijdens het slapen.
  • Door terugademen/rebreathing kan de lucht in het masker te weinig zuurstof hebben. Dit treedt vooral bij zeer lage druk op (bij jou dus niet), bij mondademen of met een defect masker. Heb je kans een ander masker te proberen?
  • Het kan ook zijn dat je receptoren zo gewend zijn geraakt aan slecht luchtkrijgen dat je met 90% tevreden bent. Maar dat gaat dan meestal (maar niet altijd) binnen enkele weken/maanden over, en jij hebt hier al langer last van?
  • Een andere aandoening zoals Astma, COPD, longembolie, bloedarmoede etc bij de arts laten uitsluiten. Belangrijke input is daarbij of je ook overdag lagere SpO2 waardes en/of moeite met ademen hebt.
Hoe dan ook, met de twee alarmbellen SpO2 <90% én dat je Resmed automatisch voor de maximale druk kiest zou ik zeker terug naar de longarts, en als die je niet serieus neemt een andere arts zoeken.

Re: zuurstof meter aan te sluiten op resmed airsence 10 autoset?

9
Ik heb 2 jaar geleden al aangegeven het vermoeden te hebben met desaturatie te slapen. 1 nacht in zkhs geslapen en bloedgas was toen oké dus werd weer naar huis gestuurd. Vaak wakker met hoofdpijn. Ook slaapneuroloog gaat niet mee in desaturatie. Ik heb overdag wel hogere waarden rond 94-96% en heb het normaal niet benauwd. Op papier heb ik astma maar gebruik geen medicatie en heb er ook nog zelden last van. Alleen benauwd bij verkoudheid. Dan wel puffers nodig.
Ik slaap met een full face masker wat goed past en moest vanmorgen het masker echt tegen mijn gezicht drukken omdat het zowat van mijn snuit blaast. Ik ben dan wakker, lijk geen obstructies te voelen maar machine staat dan echt hard te blazen. EPR is pas van 2 naar 3 gezet, dus nu maximale stand.
Het lijkt soms wel of ik ‘vergeet’ te ademen, ook overdag en zucht dan wel eens diep. UARS resoneert wel ‘met mijn intuïtie’. Er is pas iemand van Mediq geweest voor een maskerpas en die zei: “met deze drukken ga je al meer naar beademing toe…”
Door een vaak verstopte neus adem ik wel vaker door mijn mond. Denk dat normaal gedurende de nacht er weinig tot geen maskerlekkage is en dat geeft machine ook aan als dat wel zo is.
Ik ga meteen bellen voor afspraak longarts, dankjewel voor de uitgebreide uitleg.🙏🏼

Hoop dat nog iemand tips heeft over de saturatiemeters die een hele nacht kunnen meten en of ze toch redelijk accuraat zijn en welke het beste is. Alle tips zijn welkom!
CPAP sinds 24 maart 2021, Resmed autoset 10 met verwarmde slang en full face masker.
Mooie dromen lachen mij toe, eindelijk klaar met de hele nacht woelen (gelukzalige grijns).

Re: zuurstof meter aan te sluiten op resmed airsence 10 autoset?

10
Als jij "vergeet" te ademen heet dat centrale apneu, open luchtweg of clear airway. Dat telt als het lang genoeg is mee in de AHI en pakt het apparaat feilloos op. Je ziet dit in Oscar, hieronder hoe dat bij mij uitziet (en nee, dat is niet goed, ik werk eraan dat beter te krijgen) Heb je Oscar al geïnstalleerd? Zo niet doen, geeft heel veel inzicht in jouw probleem en dus ook oplossingsrichtingen.
Ik had de indruk uit je eerdere bericht dat je al een medische pulsoxymeter had. Ik zelf heb een Beurer PO80. Hardware is prima en meting hele nacht gaat goed; software is bagger en helaas niet met Oscar compatibel maar als je een keer weet hoe je door de onlogische menu's klikt werkt het betrouwbaar.
Je mag die een nacht lenen van mij als je die in het Oosten van Nederland ophaalt en terugbrengt (adres via dm)

Re: zuurstof meter aan te sluiten op resmed airsence 10 autoset?

11
En dit is dus Cheyne Stokes ademhaling, als je dit uren per nacht hebt, dan is dat inderdaad niet best. Met een cpap of apap en waarschijnlijk zelfs met een bipap niet op te lossen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: zuurstof meter aan te sluiten op resmed airsence 10 autoset?

12
Als jij "vergeet" te ademen heet dat centrale apneu, open luchtweg of clear airway.
Als je dit echt hebt, dan adem je niet, maar je longen werken dan ook niet en dat zal overdag niet het geval zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: zuurstof meter aan te sluiten op resmed airsence 10 autoset?

13
RuudJ schreef: 05 apr 2024, 18:17 En dit is dus Cheyne Stokes ademhaling, als je dit uren per nacht hebt, dan is dat inderdaad niet best. Met een cpap of apap en waarschijnlijk zelfs met een bipap niet op te lossen.
Dank voor het meedenken, @RuudJ. Ik heb ook serieus overwogen dat dit Cheyne Stokes zou kunnen zijn.
Ik heb dit niet uren, maar wel typisch 20 minuten en een enkele keer 1,5 uur. Rest van de nacht rustig patroon. Interessant genoeg zijn de fases met CA juist die met hogere SpO2, met een volgorde in de data eerst hogere SpO2, dan CA.
Voorlopig ga ik van uit dat dit eerder Treatment-Emergent Central Apnea (TESCA, in de Nederlandse richtlijn complex slaapapneu genoemd) is, omdat Resmed/Oscar dit niet als Cheynes Stokes rapporteert en ook omdat ik dit pas sinds ongeveer een week heb en wel sinds ik door betere instellingen eindelijk genoeg lucht krijg.
Maar ik ik vond dit wel ernstig genoeg een afspraak bij de longarts te maken; helaas pas 22 april en tot die tijd ga ik nog door met zelf experimenteren.

Edit: ik ben niet zeker of mijn nieuwe Resmed AirCurve 10 VAuto überhaupt Cheyne Stokes zou labelen als ik die zou hebben. Ik kende dit van mijn Löwenstein apparaat maar ik zie dit eventtype helemaal niet meer terug?

Re: zuurstof meter aan te sluiten op resmed airsence 10 autoset?

14
Fijn jullie reacties!
Dankjewel en heb idd Oscar maar lang niet uitgelezen omdat ik lange tijd lastig achter laptop kan zitten (ervoor en erop ook niet🤓)
Morgen samen met partner even SD kaart uitlezen.
Op longinhoud en kracht scoorde ik vorig jaar prima ondanks ‘astma’. CS ademhaling zou de machine dan toch moeten laten zien in AHI?
30 dagen samenvatting in resmed: 0,6 AHI waarvan 0,1 centrale
Gemiddeld gebruik per nacht 9,2u gemiddelde druk 10,3 en 0l lekkage..

Het lenen van de Beurer PO80 vind ik enorm lief aangeboden maar woon in Zeeuws-Vlaanderen en mag tijdelijk niet rijden.

Fijn dat er iemand van het forum nu via mail en binnenkort contact opneemt! Super blij mee en ja, denken in oplossingen ben ik helemaal voorstander van!
Liefs en slaapwel!
Annemieke
CPAP sinds 24 maart 2021, Resmed autoset 10 met verwarmde slang en full face masker.
Mooie dromen lachen mij toe, eindelijk klaar met de hele nacht woelen (gelukzalige grijns).